تبیان، دستیار زندگی
این باغ در بستری كوهستانی و در دامنه جنوب كوه بینالود و رو به دشت نیشابور واقع شده است. این باغ از سمت جنوب به جاده نیشابور - مشهد اتصال می‎یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ قدمگاه

باغ قدمگاه

این باغ در بستری كوهستانی و در دامنه جنوب كوه بینالود و رو به دشت نیشابور واقع شده است. این باغ از سمت جنوب به جاده نیشابور - مشهد اتصال می‎یابد.

از نیشابور حدود 24 كیلومتر و از مشهد حدود 100 كیلومتر فاصله دارد. این مكان به عنوان مكانی مقدس از سابقه طولانی برخوردار است.  این باغ را زمانی به شاپور كسری و زمانی به حضرت علی(ع) و سپس به حضرت رضا (ع) نسبت داده‎اند. وجه تسمیه باغ با توجه به وجود سنگی سیاه است كه جای دو پا بر آن نقش بسته است.

می‎گویند سال 200 هـ . ق حضرت رضا (ع) كه از مدینه عازم مرو بودند، در این مكان توقف كرده و چون خواستند با خاك تیمم كنند، آبی جاری پدید آمد. این وقایع مهم، این مكان را به مكانی مقدس و ایمن برای زایران در كنار مسیر مشهد تبدیل كرد كه در دوره‎های مختلف مجموعه‎ای میان راهی شامل: كاروانسرا، آب‌انبار، حمام و مكان‎هایی جهت اطراق زائران و مسافران در حاشیه خیابان شكل گرفت.

شكل اصلی باغ كنونی در دوران صفوی و به دستور شاه عباس اول احداث شد و در دوره‌‌های بعدی در زمان شاه سلیمان صفوی و در دوران ناصرالدین شاه قاجار مرمت‎هایی جهت حفاظت و احیاء باغ صورت پذیرفت. آخرین مرمت و بهسازی مجموعة مذكور در سال 1350 توسط سازمان حفاظت آثار آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد و به شماره 236 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ قدمگاه

كوشك هشت ضلعی، در مركز باغ قرار دارد. در ضلع شرقی بقعه نیز چهار طاقی كوچكی قرار دارد كه از چشمه‎ای جوشان حفاظت می‎كند. روایت است آب آن هنگام وضوی حضرت رضا (ع) جوشیده و جاری گردیده است و به میمنت آن را چشمه حضرتی می‎نامند

این باغ به عنوان بخش اول این مجموعه با مساحتی برابر 1 هكتار، به صورت مربعی با ابعاد 100*100 متر و با دو ساختمان قدیمی در موقعیت مركزی آن، مهمترین عنصر این مجموعه است. ین باغ منطبق با شیب كوهپایه بینالود در سه سطح، با اختلاف ارتفاع 5/1 متر از یكدیگر شكل گرفته است. در هر سطح، دو كرت بزرگ با درختان كاج وجود داشته كه در دوره‎های بعد درختان چنار، گردو، و توت جایگزین بسیاری از درختان كاج شده است

باغ قدمگاه

آبیاری باغ از طریق دو قنات، كه قنات اولی، قنات اصلی از سمت بالا ده و قنات دوم از سمت پایین ده كه در میانه باغ به قنات اولی می‎پیوندد صورت می‎گیرد كه در حال حاضر قنات دوم جایگزین چشمه اصلی (چشمه حضرتی) می‎باشد. سردر وردی باغ با پلكانی در دو طرف در خارج از مجموعه به فضای محصور باغ مرتبط می‎شود و با آبنمایی در مركز و كرتهای درختكاری شده به بقعه منتهی می‎شود.

در بالای باغ دو كرت كه استخر بزرگی در میان آن است وجود دارد كه آب پس از ورود به استخر توسط جویهای باریكی به 4حوض هشت گوش دور بقعه هدایت شده و توسط آبنمایی در محور مركزی به حوضچه‎های بعد انتقال می‎یابد. پوشش گیاهی باغ درختان چنار، كاج، توت، گردو و زبان گنجشك می‎باشد كه در میان این درختان، گونه‎های درختان چنار، كاج و توت كهنسال به چشم می‎خورد.

منبع:همشهری آنلاین