تبیان، دستیار زندگی
برخى از مستحبات، در سفر اهمیت ویژه‏اى مى‏یابند، از آن جمله است نماز شب. روایات و سفارش‏هاى بى شمارى كه در فوق العادگى این امر مستحب وارد شده به قدرى است كه خود نیاز به تألیف جداگانه‏اى دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مستحبات سفر

شب، دعا

برخى از مستحبات، در سفر اهمیت ویژه‏اى مى‏یابند، از آن جمله است نماز شب. روایات و سفارش‏هاى بى شمارى كه در فوق العادگى این امر مستحب وارد شده به قدرى است كه خود نیاز به تألیف جداگانه‏اى دارد. لیكن در این نوشتار به این مقدار اكتفا مى‏شود كه حضرت زینب علیهما السلام در همه مدتى كه با كاروان كربلا در راه بودند، حتى بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام، هیچ شبى نماز شب خود را ترك نفرمودند. نقل است كه حضرت در راه كوفه و شام نیز بعد از تحمل آن اندازه مصیبت و مرارت نماز شب خود را نشسته اقامه مى‏كردند، و هرگز ناملایمات راه، ایشان را از انجام این مستحب ویژه باز نداشت.

خفتگان را خبر از زمزمه مرغ سحرحیوان را خبر از عالم انسانى نیست

به هر روى، هر امر مستحبى كه در حضر وارد شده، در سفر اهمیت و پاداش ویژه‏اى خواهد داشت. زیرا انسان مسافر با پرداختن به مستحبات، نشان مى‏دهد كه در همه حال و همواره به یاد خداست. در واقع سفر، محك و معیارى روشنى است براى آن كه انسان پایبندى و تعهد خود را به تكالیف دینى اعم از واجب و مستحب، نشان دهد، آرى: «خوش بود گر محك تجربه آید به میان». در باب مستحبات سفر، بیش از این نمى‏توان گفت كه بسیارى از امور مستحب در سفر نیز به استحباب خود باقى است و قطعاً اجر و پاداش بیشترى خواهد داشت. زیرا آنچه در حضر صورت مى‏گیرد، با امكانات بیشترى است و در سفر وقت و موقعیت براى مستحبات كمتر مى‏شود. پس اگر مسافر از همین وقت اندك و موقعیت ویژه، سود جوید همه جا را خانه دوست و دیار یار مى‏داند:

همه جا خانه یار است چه مسجد چه كنشتهمه كس طالب یارند چه هشیار و چه مست

منابع

سایت حوزه

كتاب: آیین سفر، نویسنده: سید اصغر ناظم‏زاده قمى

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش