تبیان، دستیار زندگی
افراد موفق کسانی هستند که آماده‏اند تا لذت‏های کوتاه مدت را به تعویق بیاندازند و با کار و تلاش نتایج ارزشمند وبلند مدتی را در آینده بدست آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قورباغه را قورت بده

رمز موفقیت

شما از موفقیت چه تعریفی دارید و اصلاً انسان‏های موفق چه ویژگی‏هایی دارند و به وسیله چه مهارت‏هایی به این مرحله دست پیدا کرده‏اند؟ کودکان خردسال در زیر یک سالگی در صورتی که بتوانند با گرفتن کمک از دسته مبل و پشتی از حالت نشسته بایستند احساس موفقیت دارند. کودک دو ساله وقتی خودش را موفق می‏داند، که بتواند قلم در دست بگیرد و دایره‏هایی نه چندان کامل بر روی کاغذ بکشد. کودک 4 ساله زمانی در ذهن موفقیت را حس می‏کند که بتواند با کشیدن قدش، دکمه اف اف را بزند و در را باز کند و این در حالی است که تا به حال کوتاه بودن قد این اجازه را به او نمی‏داده.

وقتی وارد دبستان می‏شویم با حل یک مساله ریاضی مشکل که نیاز به فکر کردن داشته، احساس نشاط و موفقیت می‏کنیم. همین طور که به پیش می‏رویم ملاک‏های موفقیت متنوع و متفاوت‏تر می‏شود. و این موضوع نشان دهنده این است که موفقیت یعنی رسیدن به آنچه در ذهن برای ما به عنوان یک خواسته هنوز محقق نشده و آرزوی رسیدن به آن را داریم.

صرف نظر از اینکه کارتان چیست، بیشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار می‏رود کارایی داشته باشید.

درست است که هدف‏ها و خواسته‏ها با هم متفاوت است. اما اصول رساندن انسان‏ها به موفقیت اصولی تقریباً ثابت است و با متغیرهایی مثل سن، جنس، ملیت و... قابل تغییر نیست. مثلاً همه ما می‏‏دانیم که اگر تلاش کنیم حتماً نتیجه بهتری می‏گیریم یا اگر پشتکار داشته باشیم حتماً می‏توانیم برای رسیدن به هدف خوش باورتر و امیدوارتر باشیم.

بنابراین در ادامه می‏خواهیم شما را با اصولی در این رابطه آشنا کنیم که می‏تواند الفبای گام برداشتن در مسیر برنامه و طرح‏های زندگی شما باشد. پس به نکات زیر خوب فکر کنید و در صدد عمل کردن به آن برآیید.

1-موفقیت چهره‏شناس نیست، تفکرات و روش‏های خود را تغییر دهید. برای این‏کار روش افرادی را که در زمینه‏ای خاص و مدنظر شما به هدف رسیده‏اند کشف کنید و به همان روش عمل کنید.

رمز موفقیت

2- سنگ های بزرگ را پیش از دیگر سنگ ها بردارید. در ابتدای هر روز کاری را انجام دهید که از کارهای دیگرتان مهم‏تر و سخت‏تر است و نیاز به انرژی بیشتری دارد.

3- برنامه‏ریزی داشته باشید. نگران زمان مصرف شده برای برنامه‏ریزی نباشید. شما چند برابر زمانی را که برای برنامه‏ریزی صرف می‏کنید نتیجه و بازده کاری دریافت می‏کنید.

4- از لذت‏های آنی بگذرید. افراد موفق کسانی هستند که آماده‏اند تا لذت‏های کوتاه مدت را به تعویق بیاندازند و با کار و تلاش نتایج ارزشمند وبلند مدتی را در آینده بدست آورند.

5- فراتر از وظایف خود عمل کنید. صرف نظر از اینکه کارتان چیست، بیشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار می‏رود کارایی داشته باشید. با این روش اعتماد به نفس خود را افزایش داده و غلبه بر تنبلی را آسان‏تر می‏کنید.

افراد موفق برای افزایش کارآیی خود، خود را تحت فشار قرار می‏دهند. اما افراد ناموفق باید توسط دیگران رهبری شوند و تحت فشار قرار بگیرند.

6- اهداف خود راجزء به جزء دنبال کنید. یکی از روش‏های غلبه بر تنبلی این است که به جای آنکه به تمام کار بزرگی که در پیش روی شماست فکر کنید، ذهن خود را روی قسمتی از کار که الان در پیش رو دارید یا تا چند روز آینده طبق برنامه‏ریزی باید انجام دهید متمرکز کنید.

7-  مدیریت شخصی داشته باشید. افراد موفق برای افزایش کارآیی خود، خود را تحت فشار قرار می‏دهند. اما افراد ناموفق باید توسط دیگران رهبری شوند و تحت فشار قرار بگیرند.

رمز موفقیت

8- زمان‏های انرژی فوق‏العاده خود را در روز شناسایی کنید. در مورد  هر شخصی ساعات بخصوصی از شبانه روز بهترین زمان انجام کار است. این زمان را بشناسید و دشوارترین کارهایتان را در این ساعت انجام دهید.

9- مرتب خود را تشویق کنید و نسبت به زندگی حس خوبی داشته باشید. خودتان را دوست داشته باشید و جملات در حال گذر از ذهن را در جهت حفظ احترام و توانایی شخصی به کار ببرید. نکات مثبت وقایع را ببیند. به جای مأیوس شدن به دنبال راه حل باشید.

فهمیه کهتری - خانواده و زندگی 

مقالات مرتبط

آرامشی در دل توفان

از این به بعد اضطراب ممنوع

دلتو بزن به دریا

چه می خواهید؟ چگونه فکر می کنید؟

راز سعادت چیست؟

روان شناسی تنبل ها

نردبان موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.