تبیان، دستیار زندگی
ی دایی: یكصدو‌بیست گل می‌زنم ایران بی‌تردید به جام‌جهانی می‌رود «میان استعدادهای بی‌نظیر و فراوان فوتبال ایران علی دایی اسطوره‌ای بزرگ، مهره‌ای ارزشمند و بسیار تاثیرگذاری است.» این عنوان سایت ویژه‌ی جام جهانی 2006 فیفا است. د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگوی فیفا با علی دایی:

یكصدو‌بیست گل می‌زنم
ایران بی‌تردید به جام‌جهانی می‌رود


«میان استعدادهای بی‌نظیر و فراوان فوتبال ایران علی دایی اسطوره‌ای بزرگ، مهره‌ای ارزشمند و بسیار تاثیرگذاری است.» این عنوان سایت ویژه‌ی جام جهانی 2006 فیفا است.

در ابتدای گفت‌وگوی كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران با سایت رسمی مركز فرماندهی فوتبال جهان آمده است:« مهاجم سی و پنج ساله‌ی افسانه‌ای فوتبال ایران به تازگی نامش را در تاریخ جاودانه كرد. دایی نخستین بازیكن جهان است كه در رده‌ی ملی یكصد گل به ثمر رسانده است. او هفدهم نوامبر با گل‌هایی كه در دیدار مقدماتی جام جهانی برابر لائوس به ثمر رساند گامی بزرگ را به سوی ابدی شدن برداشت. نام علی دایی در قاره‌ی آسیا با «گل» مترادف است.

بهترین مهاجم تمام دوران، نخستین گل خود را در سال 1994 برابر چین تایپه زد. مرد سرشناس ایران زمین درباره‌ی فوتبال با فیفا ورلدكاپ گفت‌وگو كرد.

* با یكصد و دو گل در یكصد و سی و سه دیدار تیم ملی ایران، معیار گلزنی جدیدی به وجود آوردی و نخستین بازیكن جهان شدی كه در رده‌ی ملی یكصد گل زده است. پوشكاش را هم با ركورد هشتاد و چهار گلش پشت سر گذاشتی حتی پله هم با هفتاد و هفت گل با تو فاصله‌ی فراوانی دارد. این ركورد با توجه به دیدارهای مرحله‌ی نهایی انتخابی جام جهانی 2006 آلمان در قاره‌ی آسیا برای دایی چه معنایی دارد؟

- صادقانه می‌گویم به طور دقیق نمی‌دانم. در تمام این سال‌ها فوتبال زندگی من و گل زدن هدف ابتدایی‌ام بود. همیشه دوست دارم تا آنجا كه ممكن است برای تیم باشگاهی و كشورم گل بزنم، اما از بابت یك چیز مطمئنم؛ یكصد و دو گل پایان راه نیست. آرزو دارم یكصد و بیست گل پیش از سفر به آلمان به ثمر برسانم.

* رسیدن به مرحله‌ی نهایی جام جهانی برای تو چگونه است؟

- بی‌تردید جام جهانی آرزوی هر بازیكن فوتبالی است. در ده سال گذشته با آرزوی رسیدن به مرحله‌ی نهایی این رقابت‌ها سخت در تیم ملی تلاش كردم. در سال 1998 به آرزویمان رسیدیم، اما ناكامی در دیدارهای مقدماتی جام جهانی 1994 آمریكا و 2002 ژاپن ـ كره‌ی جنوبی طعم تلخی داشت.

* از این كه ركورد بهترین گلزن تمام دوران دیدارهای ملی جهان را به دست آوردی چه احساسی داری؟

- من تنها یك بازیكن معمولی هستم كه در حرفه‌ام گل می‌زنم. ما تیم خوبی داریم و من حامیان بزرگی دارم. این بخشی از راز گل‌های فراوان من در این سال‌ها است. یكصد و دو گل از آن علی دایی نیست. بلكه برای تیم ملی ایران، مربیان و حامیان من است.

* در سن سی و پنج سالگی راز موفقیت چشم‌گیر تو چیست؟

- فوتبال بازی كردن حرفه‌ی من است. شعار من این است همیشه می‌توانی بهترین باشی! در مدت ده سال گذشته هرگز از پیشرفت كردن و سخت تمرین كردن دست نكشیدم. زندگی ساده‌ای دارم و می‌كوشم شرایط تا آنجا كه ممكن است آسان شود. خودم را وقف فوتبال كرده‌ام و برای همین خیلی چیزها را در زندگی از دست دادم.

اما همیشه می‌خواهم بر روی حرفه‌ام تمركز داشته باشم.

* اما بی‌تردید روزی علی دایی هم به پایان خط می‌رسد و باید كفش‌هایش را آویزان كند آیا مهاجمان كنونی ایران نظیر علی كریمی، وحید هاشمیان یا مهدی مهدوی‌كیا می‌توانند جانشینان ارزشمندی باشند؟

- آنها بازیكنان توانمندی هستند. استعدادهای جوان دیگری هم داریم. من تنها یك بازیكن هستم كه سخت تمرین می‌كنم. اگر آنها هم سختكوش باشند می‌توانند مانند من و حتی بهتر باشند.

* پس از آزمایش‌های دشوار به جمع هشت تیم پایانی منطقه‌ی آسیا رسیدید. پس از شكست یك بر صفر برابر اردن در تهران شرایط برای ایران دشوار شده بود آیا جبران آن ناكامی سخت بود؟

- شكست خانگی ضربه‌ی پیش بینی نشده‌ای بود، اما ما فرصت‌های فراوانی برای گلزنی داشتیم و حریفمان تنها از چند اشتباه اندك خط دفاع زیركانه استفاده كرد برای همین باور داشتم ایران تیم برتر گروهش بود.

* در پیروزی دو بر صفر ایران در دیدار برگشت و سرنوشت‌ساز برابر اردن نقش كلیدی داشتی چگونه تیم توانست با آن فشار فراوان قامت راست كند؟

- شكست به اردن زندگی را برای ما سخت كرده بود. البته به ما درس خوبی آموخت. این كه باید نود دقیقه هوشیار باشیم. ماهمیشه به خودمان اعتماد داریم و به درستی وظیفه‌مان را در دیدارهای مهم انجام می‌دهیم.

* شما در مرحله‌ی نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2006 آلمان در كنار ژاپن قدرتمند (در گروه B) قرار گرفتید. با توجه به تساوی بدون گل برابر ژاپنی‌ها در جام ملت‌های آسیا 2004 از این تیم نمی‌هراسید؟

- در جام ملت‌های آسیا ما بهتر از ژاپن بودیم و فرصت‌های بیشتری برای گل زدن داشتیم اما تنها بدشانس بودیم. این بار شرایط متفاوت خواهد بود. ژاپن تمام بازیكنان بزرگش را دارد. ایران نیز تیم خوبی دارد و در حال پیشرفت است. بنابراین باور دارم می‌توانیم با هر تیمی بازی كنیم.

* ایران خط حمله‌ی قدرتمند و حسرت‌برانگیزی دارد. اما گروه شما را برای ضعف‌های خط دفاع نكوهش می‌كنند آیا این انتقاد منصفانه است؟

- فكر می‌كنم اكنون دفاع خوبی داریم. بازیكنان ما زیرك هستند و چند سال گذشته نكته‌های فراوانی را آموخته‌اند. ایران تیمی با اندیشه‌های هجومی است. در هنگام حمله كردن مشكلاتی در خط دفاعی خواهیم داشت اما ما می‌دانیم چگونه با این دردسرها كنار بیاییم.

* از بحرین در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی گذشته خاطره‌ی بسیار تلخی دارید. این تیم با پیروزی سه بر یك رویای شما را به كابوس تبدیل كرد البته در جام ملت‌های آسیای امسال انتقام گرفتید. این بار شانس ایران برای شكست دادن بحرین در دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2006 چه اندازه است؟

- باید خونسرد بازی كنیم. بحرین گروه قدرتمندی دارد، اما اگر ایران خوب بازی كند می‌تواند برابر این تیم پیروز شود. در دیدار نخست با بحرین دست و پنجه نرم می‌كنیم. برای ما نتیجه‌ی آن اهمیت فراوانی دارد. كلید موفقیت ایران تمركز در تمام دیدارهای پیش رو است.

* كره‌ی شمالی حریف ناآشنایی است باید برای رویارویی با این تیم به شرق آسیا سفر كنید به عقیده‌ی تو آیا این دیدار مشكلات بزرگی به دنبال خواهد داشت؟

- كره‌ی شمالی تیم پیچیده‌ای است نمی‌توان آنها را دست كم گرفت. دو بار با آنها برای رسیدن به جام ملت‌های آسیا بازی كردیم و در هر دو مسابقه پیروز شدیم. سه بر یك در پیونگ یانگ و سه بر صفر در تهران؛ اما به چنگ آوردن پیروزی برابر كره‌ی شمالی هرگز آسان نیست.

* بی‌تردید هدف شما رسیدن به جام جهانی 2006 آلمان است اما فرض كن این بار هم آن را از دست بدهید...

- خیر. هیچ كس نمی‌تواند ما را یكی از بهترین تیم‌های آسیا نداند. ایران در اوج است و ایمان دارم كه به جام جهانی آلمان می‌رویم چرا كه ما تیم سختی برای به زانو درآمدن هستیم.