تبیان، دستیار زندگی
مصرف بیش از اندازه فست ‌فودها و استفاده زیاد از سوسیس و كالباس در جوامع امروزی موجب شده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوسیس و كالباس در بروز ریفلاكس موثرند

سوسیس

مصرف بیش از اندازه فست ‌فودها و استفاده زیاد از سوسیس و كالباس در جوامع امروزی موجب شده مردم از بیماری ریفلاكس معده (ترش کردن غذا) رنج ببرند.

یك فوق‌تخصص كبد و گوارش، با اشاره به فراوانی عارضه گوارشی ریفلاكس در جوامع شهری و روستایی ایران گفت: هر چند عامل ژنتیك در بروز این عارضه موثر است، اما محیط، مهم ‌ترین عامل خطر در بروز آن به شمار می ‌رود.

دكتر ملك‌ زاده گفت: نتایج بررسی ‌ها نشان داد كه 7/3 درصد افراد روزانه، 20 درصد هفتگی ، 3/27 درصد ماهانه و بالاخره 43 درصد سالانه ریفلاكس را تجربه می ‌كنند.

وی با بیان این كه نتایج آندوسكوپی 60 درصد از مبتلایان به پدیده ریفلاكس، طبیعی و بدون هر گونه عارضه‌ای بوده است، افزود: از 344 فرد مبتلا به عارضه گوارشی كه آندوسكوپی شده‌اند، 270 نفر بیوپسی و از این تعداد فقط در5 درصد آنان متاپلازی گزارش شده است.

ریفلاکس معده

به گفته این فوق ‌تخصص كبد و گوارش، نباید نگرانی از بابت تبدیل عارضه گوارشی ریفلاكس به سرطان داشت. وی یادآور شد: مطالعه دیگری در شهر اردبیل نشان داد از 1000 فرد مورد مطالعه، 50 درصد هر 2هفته یك ‌بار به عارضه ترش كردن غذا مبتلا می ‌شوند و در آندوسكوپی 35 درصد از آنان نیز درجاتی از ریفلاكس گزارش شده است.

این در حالی است كه سرطان انتهای مری هم از شیوع بالایی در این منطقه برخوردار است.

دكتر ملك ‌زاده، به اجرای طرح پرسشنامه تلفنی در شهر تهران اشاره كرد و افزود: در این طرح از 2500 علائم ترش كردن و ریفلاكس پرسیده شد كه 21 درصد از این افراد به شكلی علائم ریفلاكس را داشته ‌اند.

وی تغییر الگوی غذایی از سنتی به غربی را از دلایل "شل شدن اسنفكتر تحتانی مری" برشمرد و یادآور شد: بر اساس فرضیه ‌ای وجود "نیترات" در غذاها و تبدیل آن به " اكسید نیتریت" در معده عاملی برای شلی و بروز ریفلاكس محسوب می‌ شود و باید گفت که سوسیس و كالباس حاوی مقادیر فراوانی نیترات هستند.

جام جم آنلاین

*مطالب مرتبط:

بیماری ریفلاکس و علل آن

راه های درمان ترش کردن غذا

التهاب مری؛ توصیه ها و پرهیزها

سوزش سردل و درمان آن

سوزش سر دل یا ترش کردن غذا

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و كالباس

سوسیس علیه ریه

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

اثرات مضر غذاهای آماده

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.