تبیان، دستیار زندگی
ر سال 2005 كلیه‌ی تزریقات داخل وریدی ممنوع اعلام شد دوپینگ چیست؟ گلوكزآمین GLUCOSAMINE آمینوها AMINO 1000 فهرست داروهای ممنوعه‌ی سال 2005 آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) اعلام شد. كلیه‌ی تزریقات داخل وریدی دوپینگ شناخته ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیست فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA در سال 2005

كلیه‌ی تزریقات داخل وریدی ممنوع اعلام شد


دوپینگ چیست؟

گلوكزآمین GLUCOSAMINE

آمینوها AMINO 1000

فهرست داروهای ممنوعه‌ی سال 2005 آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) اعلام شد.

كلیه‌ی تزریقات داخل وریدی دوپینگ شناخته شده است و دو ماده از فهرست داروهای آنابولیگ حذف شده و نه ماده به این فهرست افزوده شده است. فهرست داروهای ممنوعه كه از روز دوازدهم دی ماه لازم‌الاجرا بوده، به شرح ذیل است:

1 ـ كلیه‌ی تزریقات داخل وریدی (مانند تزریق سرم) چه در هنگام مسابقات و چه در خارج از مسابقات به عنوان دوپینگ شناخته شده است. تزریقات داخل وریدی تنها باید بر اساس تجویز پزشك و صرفا در درمان بیماری‌های حاد و با ارایه‌ی مدارك معتبر صورت گیرد. در غیر این صورت رویت و شهادت مامور كنترل دوپینگ جهت اعلام دوپینگ و برقراری محرومیت، كافی است.

2 ـ دو ماده‌ی ANDROSTADIENONE و DROSTANEDIOL از فهرست داروهای آنابولیگ حذف شده و نه ماده به شرح زیر به این فهرست افزوده شده است: HOMO _ 17 B _ HYDROXYESTR _ 4 _ EN _ 3 _ ONE ـ A18، FURAZABOL، ETHYLESTRENOL، DELTA1 _ ANDROSTENEDIOL، CALUSTERONE، TETRAHYDROGESTRINONE، NORCLOSTEBOL، METHYLTRIENOLONE، METHYLDIENOLONE.

3 ـ نسبت تستسترون به اپی تستسترون كه بر اساس فهرست 2004 از نسبت 6 به یك مثبت ساخته می‌شد بر اساس فهرست 2005 به میزان 4 به یك «كاهش» یافته است.

4 ـ بر اساس فهرست جدید مصرف داروهای ضد استروژن و گنادوتروفین‌ها در «زنان» نیز ممنوع است.

5 ـ مصرف محرك‌های گیرنده‌ی بتا (مانند سالبوتامول) در گذشته تنها در حین مسابقات ممنوع بود ولی به علت شناخته شدن اثر این مواد در بالا بردن توان عملكردی ورزشكاران، مصرف آنها در «هر شرایطی» ممنوع شده است.

6 ـ داروی FINASTERIDE به علت اثر پوشانندگی در تشخیص استروئیدهای ادراری ممنوع اعلام شده است.

7 ـ مصرف پوستی «فرآورده‌های كورتونی» دوپینگ محسوب نمی‌شود.

بدیهی است در صورتی كه سلامت ورزشكار در خطر باشد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ می‌تواند مجوز مصرف یك داروی ممنوعه را به ورزشكار اعطا كند. برای دریافت معافیت درمانی ورزشكار باید حداقل 3 هفته قبل از شركت در یك رقابت ورزشی تقاضای خود را به همراه مدارك پزشكی مورد نیاز به این ستاد تحویل دهد تا نسبت به صدور معافیت درمانی قانونی اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین باید نسبت به امكان انجام نمونه‌گیری و كنترل دوپینگ از ورزشكاران در هر زمان و مكان (داخل مسابقات یا خارج مسابقات) اطلاع رسانی مناسبی صورت پذیرد.