تبیان، دستیار زندگی
بررسی نگرش‌های اعتقادی اهل تسنن درباره ظهور منجی در كتاب مهدویت و انتظار از دیدگاه اهل سنت به همت مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما و از سوی انتشارات دفتر عقل منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار موعود از ديدگاه اهل سنت
انتظار موعود از دیدگاه اهل سنت

بررسي نگرش‌هاي اعتقادي اهل تسنن درباره ظهور منجي در كتاب «مهدويت و انتظار از ديدگاه اهل سنت» نوشته عباسعلي وحيدي به همت مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما و از سوي انتشارات دفتر عقل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با هدف نشان‌دادن نقاط اشتراك فريقين(شيعه و اهل سنت) در يكي از مهمترين موضوع‌هاي اعتقادي؛ يعني باور به تحقق آينده مطلوب و ظهور منجي موعود، حضرت مهدي صاحب‌الزمان(عج) تأليف شده است.

اعتقاد به امام مهدي(عج) به عنوان نجات‌بخش موعود و كسي كه در آخرالزمان همه مظاهر ستم و بي‌عدالتي را از بين مي‌برد و زمين را از عدالت آكنده مي‌سازد، يكي از موضوع‌هاي اعتقادي مشترك همه مذاهب اسلامي است. از اين‌رو پرداختن به اين موضوع مي‌تواند موجب همدلي و اتفاق‌نظر بيشتر مذاهب اسلامي و همراهي و همنوايي بيش از پيش آنها براي پيشبرد اهداف عالي اسلام در سطح جهان شود.

در بخشی از پیشگفتار کتاب نيز آمده است: «در ميان مسايل اسلامي، كمتر موضوعي را مي‌توان يافت كه به اندازه "مهدويت" درباره آن حديث نقل شده باشد. مساله مهدويت در دين اسلام، از امور يقيني و مورد اتفاق همه مذاهب و فرقه‌هاي اسلامي است، گرچه در بعضي جزئيات نيز اختلاف دارند. دليل پيدايش اين‌گونه اختلاف‌هاي عقيدتي نيز آن است كه همه مفاهيم ديني، از پاسداران راستين مرزهاي عقيدتي گرفته نشده، بلكه در برخي موارد، بر اساس فكر و نظر شخصي افراد، بيان شده است. از اين‌رو، اين نوشتار مي‌كوشد تا حد امكان، از احاديثي كه از پيامبر گرامي اسلام و ديگر بزرگان ديني به ما رسيده است، استفاده كند. البته در ميان اين احاديث، حديث‌هاي ساختگي و كذب نيز ديده مي‌شود. به همين دليل، ملاك قضاوت ما احاديثي هستند كه از نظر سند، قطعي و كاملا معتبر باشند. حديثي كه با اين احاديث در تضاد باشد، چنانچه تاويل‌پذير نباشد، رد مي‌شود.»

كتاب «مهدويت و انتظار از ديدگاه اهل سنت» در سه بخش  به بررسي ابعاد وجودي امام زمان(عج) مي‌پردازد. در بخش اول كه به بررسي شخصيت فردي حضرت مهدي(عج) اختصاص دارد، موضوعاتي نظير ولادت حضرت مهدي(عج) و تاريخ آن، نسب حضرت مهدي(عج)، فضايل حضرت مهدي(عج) در آينه حديث، ويژگي‌هاي ظاهري حضرت مهدي(عج) در حديث، غيبت حضرت مهدي(عج) مطرح شده‌اند.

دومين بخش كتاب مسايل مربوط به حكومت حضرت مهدي(عج) را با استفاده از مباحثي نظير قطعي‌بودن ظهور حضرت مهدي(عج)، حكومت حضرت مهدي(عج) در قرآن، سيره و روش حضرت مهدي(عج)، اوضاع جهان؛ پيش از ظهور حضرت مهدي(عج)، نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدي(عج)، ويژگي‌هاي جامعه موعود و انتظار، تشريح مي‌كند.

پاسخ به شبهه‌هاي مهدويت، عنوان بخش سوم اين اثر است كه در هشت فصل به موضوعاتي چون همانندي مهدي(عج) و مسيح(ع)، درستي روايت‌هاي مربوط به حضرت مهدي(عج)، حديث‌سازي براي حضرت مهدي(عج)، حجيت امامت كودك، طول عمر، ميزان سودمندي امام غايب، مدعيان ظهور مهدويت در طول تاريخ و آسيب‌هاي اعتقاد به مهدويت و انتظار، پرداخته است.

كتاب‌هاي قرآن كريم، تفسير روح‌المعاني، شرح‌نهج‌البلاغه ابن ‌ابي‌الحديد، الكامل في‌التاريخ، تاريخ ‌ابن خلدون، تاريخ دمشق، سنن ابن ماجه، لسان‌العرب‌المحيط، سنن ابي‌داود، مدعيان نبوت و مهدويت، تفسير كبير، ضحي‌‌الاسلام، ظهرالاسلام، فجرالاسلام، اعيان‌الشيعه، صحيح بخاري، نجات‌بخشي در اديان، تذكرة‌الخواص، نورالابصار، مسند احمد، الاتحاف بحب‌الاشراف، منتخب‌الاثر، فصوص‌الحكم، لسان‌الميزان، شكوفه‌ اميد، اصالت مهدويت، صحيح مسلم، عصر ظهور، مفاتيح‌الاعجاز، فصول‌المهمه، بحارالانوار، مهدي موعود، مهدي؛ انقلابي بزرگ و كتاب الصواعق‌المحرقه از منابع استناد شده در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «مهدويت و انتظار از ديدگاه اهل سنت» از سوي انتشارات دفتر عقل در شمارگان 1400 نسخه، 151 صفحه و بهاي 20000 ريال روانه بازار نشر شده است.