تبیان، دستیار زندگی
فر نمی‌داد اما به ایران آمدم هر گاه صحبت از سرعت در ورزش كشتی می‌شود، نام امامعلی حبیبی به ذهن بزرگان این رشته خطور می‌كند، قهرمانی كه در كوتاه‌ترین زمان قهرمانان بزرگی نظیر «بالاوادزه» را با فنون یك دست یك پا و سروته یكی به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامعلی حبیبی: قلبـم شكست!

دكتر اجازه‌ سفر نمی‌داد اما به ایران آمدم


هر گاه صحبت از سرعت در ورزش كشتی می‌شود، نام امامعلی حبیبی به ذهن بزرگان این رشته خطور می‌كند، قهرمانی كه در كوتاه‌ترین زمان قهرمانان بزرگی نظیر «بالاوادزه» را با فنون یك دست یك پا و سروته یكی به زمین می‌زد. با گذشت چهل سال هنوز كشتی‌گیری نیامده تا با آن سرعت و تبحر فنون شگرد نابغه‌ی كشتی جهان را اجرا كند.

قهرمان المپیك 1956 ملبورن به دلیل بیماری قلبی در آمریكا تحت نظر پزشكان بود كه به درخواست رییس فدراسیون كشتی برای برگزاری جام سوپر شامپیون‌ها «یادواره‌ی امامعلی حبیبی» به ایران سفر كرد اما شاهد لغو این مسابقات بود، اتفاقی تلخ و ناخوشایند!

امامعلی حبیبی قهرمان المپیك ملبورن و برنده سه مدال طلای جهان در مسابقات جهانی تهران، یوكاهاما و تولیدو اظهار كرد: در آمریكا تحت نظر پزشك بودم و اجازه نمی‌داد به ایران سفر كنم اما چون طالقانی چندین بار تماس گرفت و اعلام كرد كه قهرمانان نامی ایران و جهان را دعوت كرده‌ایم، پس از صحبت‌های متعدد با دكترم وی را راضی كردم تا به تهران بیایم.

وی در ادامه گفت: ورزش باستانی حق بسیاری بر گردن كشتی دارد و اغلب قهرمانان قدیم از گود زورخانه به سكوهای قهرمانی كشتی می‌رسیدند و افتخار آفرینی می‌كردند، بنابراین برگزاری مسابقات سنگین وزن می‌توانست انگیزه‌ای شود كه كشتی پهلوانی دوباره رونق بگیرد و جوانان به سمت این ورزش روند.

حبیبی با اشاره به لغو جام سوپر شامپیو‌ن‌ها گفت: سجادی آدم خوبی است و شاید در ورزش‌های دیگر تخصص داشته باشد اما در این ورزش تبحر ندارد. از سجادی گله‌مندم نه به خاطر این كه مسابقات با نام من بود، به این دلیل كه این مسابقات باعث رونق كشتی ایران می‌شد. سجادی به جای مخالفت می‌توانست با همكاری فدراسیون این مسابقات را برگزار كند.

حبیبی تصریح كرد: مسوولان ورزش باستانی به جای این مخالفت‌ها باید ورزش باستانی را احیا كنند و از بسته شدن پیاپی زورخانه ها جلوگیری كنند تا این ورزش سنتی ایران از بین نرود.

قهرمان كشتی جهان و المپیك در پایان خاطر نشان كرد: قلبم همیشه برای مملكت می‌تپد و وقتی ورزشكاران ایرانی مقام می‌آورند، احساس غرور می‌كنم اما از این مساله قلبم شكست، كه امیدوارم با كنار گذاشتن منیت‌ها، به فكر اعتلای ورزش باشیم تا چنین اتفاقاتی دیگر تكرار نشود.