تبیان، دستیار زندگی
در سال 1966 «هیات مقدس اصول ایمان » انتشار فهرست نویسندگان ممنوعه واتیكان را متوقف ساخت اما اعلام داشت كه «این فهرست هنوز به عنوان یك راهنمای اخلاقی به قوت خود باقی است تا ضمیر مومنین به مسیحیت را برای پرهیز از آنچه برای ایمان و اخلاق مضر است بیدار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراجی ها : دوما و سارتر

واتیکان

در سال 1966 «هیات مقدس اصول ایمان » انتشار فهرست نویسندگان ممنوعه واتیكان را متوقف ساخت اما اعلام داشت كه «این فهرست هنوز به عنوان یك راهنمای اخلاقی به قوت خود باقی است تا ضمیر مومنین به مسیحیت را برای پرهیز از آنچه برای ایمان و اخلاق مضر است بیدار نگاه دارد.» در سال 1557، یعنی حدود یك قرن پس از اختراع ماشین چاپ ، كلیسای كاتولیك نخستین فهرست كتاب ها و نویسندگان ممنوعه را منتشر كرد. فهرست كتاب های ممنوع كه با جلد كاغذی و در 550 صفحه بود، زمانی5 هزار كتاب ممنوعه را در برمی گرفت . در سال 1966 «هیات مقدس اصول ایمان » انتشار این فهرست را متوقف ساخت اما اعلام داشت كه:

«این فهرست هنوز به عنوان یك راهنمای اخلاقی به قوت خود باقی است تا ضمیر مومنین به مسیحیت را برای پرهیز از آنچه برای ایمان و اخلاق مضر است بیدار نگاه دارد.»

آنچه در زیر می آید، برخی از آخرین نویسندگان ممنوعه واتیكان است :

  1. 1)ساموئل ریچاردسن 2)لارنس استرن 3)استاندال 4)ویكتور هوگو 5)ژرژ ساند6)اونوره دوبالزاك 7)اوژن سو 8)الكساندر دوما (پدر)9 )الكساندر دوما (پسر)10)گوستاو فلوبر 11)گابریل دانو نزیو12)آلبرتو موراویا 13)تامس هابس 14)رنه دكارت 15)فرنسیس بیكن 16)میشل دو مونتنی 17)بندیكت اسپینوزا18)جان میلتون 20)ریچارد استیل 21)جان لاك 22 )امانوئل سودنبورگ 23)دانیل دفو 24)دیوید هیوم 25)ژان ژاك روسو 26)ادوارد گیبون 27)بلز پاسكال 28)الیور گلدسمیت 29)امانوئل كانت 30)جووانی كازانووا31)جان استوارت میل 32)ارنست رنان 33)امیل زولا 34) اندرولانگ 35)هانری برگسون 36) بندتو كروچه 37) ژان پل سارتر.

در این فهرست نام بوكاچو و اثرش به نام دكامرون بخاطر وقاحت و حمله به راهبان كلیسا، جزو فهرست كتابهای ممنوع بودند ولی وقتی بوكاچو در كتاب تجدید نظر كرد، و تمام راهبان و راهبه های گناهكار را به مردان و زنان عادی بدل ساخت ، شورای ترنت او را بخشید و نام او را از فهرست حذف كرد. گالیله نیز جزو این فهرست بود ولی بعدها نام او حذف شد.این فهرست مدتی پیش از سوی سایت های اینترنتی منتشر شد تا نشان داده شود جزمیت كلیسا تا چه حد بوده است .

روزنامه ی اعتماد

تنظیم : بخش ادبیات تبیان