تبیان، دستیار زندگی
باید داوری را فراموش کند اگر من بودم به سامره" کارت قرمز" نمی دادم!! ...داوری پرانتقاد محسن قهرمانی و اخراج علی سامره توسط او، واکنش های مختلفی را از سوی اهالی فوتبال بوجود آورد به طوری که اکثر آنها معتقد بودند حرکت داور،" ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضا غیاثی: اگر به من اثبات شود، قهرمانی باید داوری را فراموش کند

اگر من بودم به سامره" کارت قرمز" نمی دادم!!


...داوری پرانتقاد محسن قهرمانی و اخراج علی سامره توسط او، واکنش های مختلفی را از سوی اهالی فوتبال بوجود آورد به طوری که اکثر آنها معتقد بودند حرکت داور،" عجولانه" بوده! بد ندانستیم در این خصوص با رضا غیاثی ریاست کمیته داوران ایران تماس بگیریم و نظرات ایشان را هم در این خصوص جویا شویم؛

آقای غیاثی؛ قضاوت آقای قهرمانی را چطور ارزیابی کردید؟

روی هم رفته بد نبود اما اشکالاتی وجود داشت که باعث شد روندبازی را تحت تأثیر قرار دهد.

منظورتان اخراج علی سامره است؟

دقیقاً! بگذارید برایتان چیزی را تعریف کنم. سالها پیش من استادی داشتم بنام" آستون" ایشان رئیس کمیته داوران جهان از کشور انگلستان بود و مخترع کارت قرمز و زرد.

آقای آستون بارها در سر کلاس تأکید کردند در کنار قوانین فوتبال، قوانین نانوشته ای وجود دارد که همواره باید توسط داوران رعایت شود.

قوانین فوتبال نباید مانند چوب خشکی باشد که در هنگام خم کردن بشکند بلکه باید دارای انعطاف باشد. در این خصوص آقای آستون کلمه " عقل سلیم" را بکار برده. بر اساس این عقل سلیم داور باید هنگام سوت زدن، کارت دادن و... شرایط بازی و بازیکن را در نظر بگیرد.

با این تفاسیر اگر شما بودید به سامره کارت قرمز را نشان می دادید؟

قانون می گوید حرکت سامره کارت قرمز دارد اما همان قانون نانوشته تأکید می کند با توجه به شرایط روحی بازیکن و کارت زردی که قبلاً دریافت کرده، مستحق دریافت کارت زرد دوم نیست. پس اگر من بودم به سامره کارت زرد نمی دادم.

ما شنیدیم آقای قهرمانی در حین بازی به منصوریان گفته: نمی گذارم این بازی را ببرید؟

این نمی تواند واقعیت داشته باشد. من امروز(دیروز) با قهرمانی دقایق طولانی صحبت کردم و او اعلام کرد چنین چیزی صحت ندارد.

اما هیچوقت یک داور نمی گوید من چنین چیزی را گفتم؟

درست اما قول می دهم قهرمانی چنین چیزی را نگفته. شاید بازیکنان استقلال می خواستند خودشان را توجیه کنند.

اگر ثابت شود قهرمانی چنین چیزی گفته چه اتفاقی می افتد؟

من که می دانم چنین اتفاقی نیفتاده اما اگر احیاناً قهرمانی چنین چیزی گفته باشد و به من اثبات شود باید داوری را برای همیشه فراموش کند. در کل باید بگویم هر داوری پا را از مقررات بیرون گذارد و تعمدی در حرکات آن دیده شود و به من هم ثابت گردد باید داوری را برای همیشه فراموش کند و من هم به شدت با او برخورد خواهم کرد.

در یک کلام هیچ داوری"جرأت" چنین کاری را ندارد!

به عنوان سؤال آخر؛ در برخی از کشورها از امکانات الکترونیکی و حتی تجهیزات بازبینی صحنه های حساس استفاده می شود. ما خیال نداریم این کار را انجام دهیم تا درصد اشتباهات داوری کمتر شود؟

من اعتقاد دارم اشتباهات داوری هم جزو جذابیت های فوتبال است. اما اگر این مسأله از طریق برد بین المللی(مجمع قانونگذاری فوتبال) به ما اعلام شود ملزم به رعایت آن هستیم.