تبیان، دستیار زندگی
معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در حاشیه آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی كه در كتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت كه این كتابخانه در حال تدوین فصول آموزشی دوره كارشناس ارشد نسخه‌های خطی برای دانشگاه هاست. این دوره در هیچ یك از كشورهای دنیا راه‌اندازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌اندازي دوره كارشناسي ارشد نسخه‌هاي خطي در دانشگاه‌‌ها
راه‌اندازی دوره كارشناسی ارشد نسخه‌های خطی در دانشگاه‌‌ها

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در حاشيه آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي كه در كتابخانه ملي ايران برگزار شد، گفت كه اين كتابخانه در حال تدوين فصول آموزشي دوره كارشناس ارشد نسخه‌هاي خطي براي دانشگاه هاست. اين دوره در هيچ يك از كشورهاي دنيا راه‌اندازي نشده است.

دكتر حبيب‌الله عظيمي در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ عنوان كرد: ايجاد كارگاه‌هاي نسخ خطي يكي از فعاليت‌هاي مهم كتابخانه‌ ملي ايران در يك سال گذشته به حساب مي‌آيد و عاملي براي ايجاد رشته كارشناسي ارشد نسخه‌شناسي در دانشگاه‌ها شده است.

وي با بيان اين كه «استادان نسخه‌شناس ايراني بيشتر تجارب خود را در ذهن ثبت مي‌كنند و شاگردان كمتري دارند» يادآور شد:‌ با توجه به اين كه هيچ يك از كشورهاي غربي منابع درسي كارشناسي ارشد نسخه‌شناسي ندارند، ايران به عنوان محل توليد نسخه‌هاي خطي در قرون گذشته و غني‌سازي نسخه‌ها و فهرست‌هاي موجود، تصميم به راه‌اندازي رشته كارشناسي ارشد نسخه‌هاي خطي در دانشگاه‌ گرفته است.

دكتر عظيمي با اشاره به اين كه براي ايجاد دوره كارشناسي ارشد با دانشگاه‌ها تبادل نظر شده است، تصريح كرد: بعد از تصويب متون در شوراي گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، به دانشگاه‌هايي كه براي ايجاد اين درس اعلام آمادگي كرده‌اند، سپرده مي‌شوند.

وي دستاورد برگزاري آيين‌هاي حاميان نسخه خطي را ارزشمند دانست و تصريح كرد:‌ اين امر عاملي براي شناخت خانواده‌هايي است كه داراي نسخه‌هاي خطي‌اند و آنها را در شرايط نامناسب نگه‌داري نمي‌كنند. بنابراين اين نسخه‌ها بايد اهدا، فروخته يا به امانت گذاشته شود تا در شرايط مناسب و استاندارد قرار گيرد.

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به اين كه تلاش گروه‌هاي دانشگاهي در راستاي سوق دادن پايان‌نامه‌ها به سمت كارشناسي ارشد و دكتري است، توضيح داد: كتابخانه ملي هم نيز در اين زمينه براي محققان، مصححان و دانشمندان قدم‌هايي را برداشته است و از اين به بعد نيز اين روند را ادامه مي‌دهد.

وي با بيان اين كه‌ «آمار 18 هزار نسخه خطي كتابخانه ملي در چند سال گذشته دو برابر شده است» اظهار داشت: ارايه نسخه‌هاي خطي عاملي براي استانداردسازي، آفت‌زدايي، مرمت و ايجاد درجه حرارت مناسب براي نگه‌داري اين آثار و خارج كردنشان از محبس‌ها و زندان‌هاي نامناسب منازل است.