تبیان، دستیار زندگی
یك دندان پزشك با بیان این که دهان شویه ها به هیچ عنوان جایگزین مسواک و نخ دندان نمی شوند بر مصرف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهان شویه جایگزین مسواک نیست

دهان شویه و مسواک

یك دندان پزشك با بیان این که دهان شویه ها به هیچ عنوان جایگزین مسواک و نخ دندان نمی شوند بر مصرف محلول دهان شویه بعد از مسواک و نخ تاکید کرد.

دکتر مجید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، بیان کرد که دهان شویه‌ ها به سه دسته ی خوش ‌بویی – بهداشتی، درمانی و خانگی تقسیم می شوند.

دهان شویه های خوش بویی - بهداشتی

این دهان شویه ها بدون تجویز پزشک نیز قابل مصرف است و ضرری به همراه ندارد. البته دکتر رحمانی افزود: نوع اول دهان شویه ها که برای خوش بو کردن دهان استفاده می شوند، به دلیل رفع بوی بد دهان و ایجاد حس تازگی و شادابی و کاهش موردی تعداد باکتری‌ های دهان، تا حدودی اثرات درمانی نیز دارند.

دهان شویه های درمانی

وی در توضیح دهان شویه های درمانی آنان را به دو دسته دهان شویه های آنتی باکتریال و فلورایددار تقسیم کرد و با تاکید بر این که این نوع دهان شویه ‌های درمانی براساس نوع بیماری فرد و توسط پزشک معالج تجویز می شود، گفت: این نوع دهان شویه پس از جراحی های لثه و یا به صورت دارویی برای پیشگیری مشکلات دهان و لثه در افراد مستعد تجویز می شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با تاکید دوباره درمورد استفاده از دهان ‌شویه های درمانی با تجویز پزشک معالج، گفت: این نوع دهان ‌شویه ها اگر بیش از 2 هفته مورد استفاده قرار گیرند رنگدانه های تیره رنگی بر روی سطح دندان پدیدار می شود و دندان تیره می شود، ولی اگر در زمان مناسب و زیر نظر پزشک معالج استفاده شود به دلیل کاهش میکروب ها در دهان، اثرات مطلوب درمانی بر روی بیماری های لثه ایجاد می کند.

دهان شویه

وی دهان شویه های حاوی فلوراید را نوع دوم دهان شویه های درمانی دانست و با بیان این که این نوع دهان شویه ها معمولاً در کودکان تجویز می شود گفت: فلوراید ماده معدنی است که با نفوذ به ساختمان دندان موجب استحکام دندان می شود.

دکتر رحمانی با بیان این که پزشکان مصرف منظم دهان شویه حاوی فلوراید را به کودکانی که دندان شیری دارند و یا به تازگی دندان های دائمی درآوردند توصیه می کنند افزود: مصرف دهان شویه های حاوی فلوراید در برنامه های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی نیز قرار دارد.

وی ادامه داد: مصرف این نوع دهان شویه ها موجب استحکام فک و دندان کودک می شود.

دکتر رحمانی با تاکید بر این مطلب که دهان شویه های حاوی فلوراید را نباید بیش از 30 تا 45 ثانیه در دهان نگه داشت گفت:

این دهان شویه ها درصورت بلعیده شدن توسط کودک یا افراد می تواند اثرات سمی در بدن فرد داشته باشد.

دهان شویه های خانگی

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دسته سوم دهان شویه ها را خانگی و دست ساز معرفی کرد گفت: در بسیاری از خانواده ها به جای دهان شویه های شیمیائی موجود در داروخانه ها از محلول آب نمک، جوش شیرین یا رزماری و نعنا استفاده می کنند که اثرات مثبت درمانی آن ثابت شده است.

وی در پایان با اشاره به این مطلب که دهان شویه ها به هیچ وجه جایگزین مسواک و نخ دندان نمی شوند گفت: هریک از این 3 مورد، عملکرد کارکرد خاص خود را دارند و مناسب است که دهان شویه بعد از مسواک و نخ دندان استفاده شود تا به تمام سطوح دهان و دندان برسد.

*مطالب مرتبط:

10 نکته درباره دهان‌شویه‌ها

راه جدید برای رفع بوی‌ دهان

سن شروع استفاده از فلوراید

فلوراید؛ شمشیر دو لبه

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟ 

فلوراید؛استحکام دهنده ی دندان 

فلوراید پوسیدگی دندان را پنهان می کند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.