تبیان، دستیار زندگی
بطور کلی روند کلی فیلم از قبیل تعداد شخصیت ها، حوادث، اتفاقات در فیلم های داستانی و موضوعات قابل طرح، در فیلم های مستند، در فیلم نامه نوشته می شوند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم نامه نویسی:

بطور کلی روند کلی فیلم از قبیل تعداد شخصیت ها، حوادث، اتفاقات در فیلم های داستانی و موضوعات قابل طرح، در فیلم های مستند، در فیلم نامه نوشته می شوند. شما می توانید لوازم صحنه (یا غیره) در فیلم را تاجایی مشخص کنید که منظوری خاص از آن مورد نظر باشد و نه بیشتر زیرا به هنگام تولید، مسئولیت تصویر کردن فیلم نامه به عهده افراد دیگری نیز هست. تعیین زاویه دوربین، اندازه کادر، جهت نور، لوازم صحنه، میزانسن های حرکتی، صداهایی که شنیده می شوند و غیره در فیلم با مشاوره افراد گروه هنری (تصویر بردار، صدابردار، طراح صحنه، طراح لباس، طراح گریم و غیره) و زیر نظر کارگران مشخص می شوند. پس این موارد در حیطه کار شما نمی باشد.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام سوم

نکته دیگر قابل ذکر این است که توصیف شما از شخصیت ها یا اماکن باید کاملا عینی باشد و باید مظاهر عینی کلمات ذهنی را بیان کنید.

در پایان ابزاری مؤثر و کارآمد را برای موفقیت به شما معرفی می کنیم تا شما را به درستی در مسیر نوشتن یاری کند و توانائی های شما را بیشتر کند؛ جستجو و تحقیق. همیشه به خاطر داشته باشید که برای نوشتن باید اطلاعات و آشنایی دقیقی در مورد موضوع خود، شخصیت ها و اماکنی که اتفاقات در آن واقع می شوند، داشته باشید.

انتخاب عوامل:

یک فیلم نامه برای فیلم شدن انتخاب شده و قرار است اولین عوامل سازنده فیلم (که در سطور آینده به شما معرفی می گردند) تعیین گردند. اما ابتدا یادآور می شویم که ترتیب انتخاب عوامل بصورت دقیق قابل پیش بینی نیست و در هیچ قانون مندی نمی گنجد و کاملا بسته به شرایط و موقعیت هر فیلم دارد.

معمولا عناصر اصلی سازنده فیلم، (کارگردان و مدیر تولید) توسط تهیه کننده یا سرمایه گذار انتخاب می گردند. کارگردان، مدیریت هنری و مدیر تولید، مدیریت اداری و مالی فیلم را به عهده دارند. واضح است که هر دو می بایست با هماهنگی و همدلی کار کنند و هرگونه عدم هماهنگی، پیامدهای سوئی دارد و در صورت اختلاف بین این دو، توافقات کارگردان با تهیه کننده ارجحیت پیدا می کند.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام سوم

در زمینه انتخاب عوامل، عوامل غیرهنری را شخص مدیر تولید تعیین می کند. این عوامل از مسئول تدارکات و مسئول ترابری و مسئولین فنی و (برق) تشکیل شده اند. لازم به ذکر است که مسئول تدارکات وظیفه تهیه تمام مایحتاج فیلم (امکانات فنی و غیر فنی) و مسئول ترابری وظیفه جا به جایی افراد به محل های فیلمبرداری را به عهده دارد.

در مورد انتخاب عوامل هنری (از قبیل تصویر بردار، صدابردار، طراحان نور و صحنه و لباس و گریم، بازیگران و غیره) کارگردان با توافق تهیه کننده عمل می کند.

یادآور می شویم که می بایست در انتخاب عوامل خود بسیار دقت کنید و علاوه بر اینکه تخصص و تجربه افراد را مورد بررسی قرار می دهید، رفاقت و نوع برخورد آنها را نیز در ذهن داشته باشید. این مسائل بخصوص در گروه های کوچک فیلم سازی که افراد به واسطه رفاقت و آشنایی و نه به صرف قراردادهای مالی، دور یکدیگر جمع شده اند، اهمیت زیادی دارند. کوچکترین تعارض در برخورد، حتی اگر منجر به منحل شدن گروه در توقف کار نشود، موجب آشفتگی کار و پایین آمدن سرعت و کیفیت تولید می شود.

مدیر تولید:

مدیر تولید اطلاعات زیادی درباره فیلم سازی دارد و اطلاعات و نکات فنی این حرفه را می شناسد و به همین دلیل تنگناها و مشکلات احتمالی را پیش بینی می کند و برای مقابله و رفع آنها آمادگی کامل دارد.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام سوم

او اطلاعاتی کامل راجع به مسائل حقوقی تهیه فیلم دارد و مسئول گرفتن مجوزهای مربوطه برای تهیه فیلم در مکانهای مختلف و هماهنگی با سازمان ها و ارگان های مربوطه می باشد. توانایی او برای تهیه وسائل و ابزار و پیدا کردن تکنسین های فنی بی نظیر است و حتی به سرعت می تواند براساس شخصیت های فیلم نامه، بازیگران متفاوتی را پیدا کند. او سلیقه کارگردانان مختلف را می داند و توانایی پیش بینی هزینه فیلم را دارد و به همین مناسبت از ابتدا برای خرج ها تقسیم بندی می کند و کلیه خریدها را انجام می دهد. البته این خریدها باید با توافق کارگردان صورت گرفته باشد. به هر حال مدیر تولید مسئولیت تهیه همه چیز و همه کس و حتی همه جا را دارد و سختی این کارها وقتی دوچندان می شود که این امور با توافق تهیه کننده (سرمایه گذار) و کارگردان انجام شود. تهیه کننده از لحاظ قیمت، و کارگردان از لحاظ تناسب کار انجام شده (فرد یا محل یا ابزار انتخاب شده) با فیلم، ابراز نظر می کنند.