تبیان، دستیار زندگی
كار بد، آن است كه بطور پنهانى و دور از چشم دیگران انجام داده مى‏شود، زیرا انجام آن بطور آشكار و در برابر چشم مردم. باعث شرم و خجالت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال بد را چگونه بشناسیم؟!

نهج البلاغه

معیار زشتى كارها

«واحذر كل عمل یعمل به فى السرو یستحیى منه فى العلانیه، واحذر كل عمل اذا سئل عنه صاحبه انكره أو اعتذر منه(1) ؛ از كارى كه در نهان انجام مى‏شود، و در آشكار شرم‎آور است، بپرهیز و نیز از كارى كه اگر انجام دهنده‏اش، در باره آن بپرسند، یا انجام آن را انكار مى‏كند و یا به خاطر آن پوزش مى‏طلبد، دورى كن.

شرح:

بسیار افرادی هستند كه دلشان نمی‎خواهد كار بد انجام دهند و مورد سرزنش مردم و خشم و نارضایى خدا قرار گیرند. ولى چون گاهى نمى‏توانند فرق میان خوب و بد را تشخیص دهند، بطور ناخواسته و ناآگاهانه مرتكب اعمال ناپسند مى‏شوند.

از این رو، براى آن كه كار خوب از كار بد مشخص شود، و انسان بتواند فرق بین این دو را بشناسد و كار بد انجام ندهد، امام علی(علیه‏السلام) دو قانون و نشانه ساده و آسان تعیین فرموده است:

1- كار بد، آن است كه بطور پنهانى و دور از چشم دیگران انجام داده مى‏شود، زیرا انجام آن بطور آشكار و در برابر چشم مردم. باعث شرم و خجالت است.

2- دومین نشانه كار بد، آن است كه انجام دهنده آن را مورد پرسش قرار دهند كه چرا چنان كارى كرده است، یا انكار می‎كند و می‎گوید: «من چنین كارى نكرده‏ام»، و یا به خاطر انجام آن كار عذرخواهى مى‏كند و می‎گوید: «مرا ببخشید، از روى نادانى چنین كارى كرده‏ام.»

پس ما نیز، هرگاه دیدیم كارى كه می‎خواهیم انجام دهیم، یكى از این دو نشانه را دارد، باید بدانیم كه كار بدى است، و از انجام آن خوددارى كنیم.


پی‎نوشت:

1- فرازی از نامه /69 .

برگرفته از پندهاى كوتاه از نهج‎البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.