تبیان، دستیار زندگی
قرآن كریم در علوم باستان‏شناسی به مسلمانان در این آیه قل سیروا فی‏الارض فانظروا كیف بدأالخلق (بگو بگردید و كاوش كنید در روی زمین و ببینید، چطور خلقت شروع شده است) تكلیف فرمود، ولی اروپاییان این دستورالعمل را انجام دادند و از مزایای علمی آن برخوردار شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جسد مومیایی شده فرعون، اعجاز قرآن

خوانندگان عزیز اگر كمی تعمق فرمایید، قرآن را یكی از راهنمایان بسیار مفید و موءثر علوم امروزه یافته و حتی تصدیق خواهید كرد كه كشف پاره‏ای از این علوم مرهون قرآن مجید است، به‏طوری كه دانشمندان اروپایی را به اندیشه واداشته و خود نیز افكار آنان را پوشش داده است.

ممكن است این سوءال برای شما مطرح شود كه پس چرا ما مسلمان‏ها را آن‏طور كه باید راهنمایی نكرده؟ در جواب باید گفت كه ما نخواستیم ولی آنها خواستند و برای روشنی این مطلب كافی است كه مثال‏هایی آورده شود.

فرعون

قرآن كریم در علوم باستان‏شناسی به مسلمانان در این آیه "قل سیروا فی‏الارض فانظروا كیف بدأالخلق" (بگو بگردید و كاوش كنید در روی زمین و ببینید، چطور خلقت شروع شده است) تكلیف فرمود، ولی اروپاییان این دستورالعمل را انجام دادند و از مزایای علمی آن برخوردار شدند. یا درباره فرعون فرمود " َالْیوْمَ نُنَجِّیكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آیةً وَإِنَّ كَثِیرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنَا لَغَافِلُونَ "(یونس/92) (ای فرعون امروز بدن تو را نجات می‏دهیم برای این‏كه برای بشر بعد از خود نشانه‏ای باشی! و بسیاری از مردم، از آیات ما غافلند!)، ما مسلمانان هزاران تأویل برای معنی آن تراشیدیم ولی اروپاییان به‏طور عملی و جدی اعجاز قرآن را با پیداكردن جسد مومیایی‏شده فرعون (رامسس دوم) اثبات كردند و اكنون شما می‏توانید در موزه لندن، جسد فرعون را با تهیه بلیط كم‏بهایی تماشا كنید.

نمونه ای دیگر از اعجاز قرآن در علوم طبیعی

وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا (نبأ/ 14) (و از ابرهای باران‌زا آبی فراوان نازل کردیم) با در نظرداشتن معنی "معصر" و اسم مصدری آن "اعصار" ترجمه معصرات چنین خواهد بود: معصرات یعنی «ابرهای حاصل شده از گردبادها و طوفان‏های دریایی كه آماده باریدن باشند»؛ بنابراین ترجمه آیه «و از ابرهایی كه از گردباد و طوفان‏های دریایی تولید شده، حاضر به باریدن باشند، آب سیل‏آسا فرو می‏ریزیم» خواهد شد.

بدین ترتیب، قرآن در یك‏هزار و سی‏صدوشصت سال پیش می‏گوید: در مرحله نخست، ابرها در اثر بادها و طوفان‏های دریایی تولید می‏شوند (از معصرات). حال باید دید كه آیا قرآن واقعاً درست گفته است یا خیر؟

چنانچه علم به ما می‏گوید، كره زمین دارای سه نوع منطقه آب و هوایی است؛ نواحی قطب بسیار سرد، نواحی خط استوا بسیار گرم و نواحی بین دو منطقه مذكور معتدل است؛ بنابراین هوای محیط اطراف آنها به تناسب ناحیه‏شان، سردتر یا گرم‏تر از هم هستند. این اختلاف درجه، روی كره زمین، جریان‏های هوایی شدیدی (باد) را تولید می‏كند كه از جهتی به جهت دیگر در حال حركت‏اند و مهم‏ترین آنها به نام بادهای آلیزه Alize)) و كنترآلیزه Contrealize)) است كه از مغرب به مشرق و برعكس می‏وزند و نیز بادهای قطبی كه از استوا به سمت قطب و برعكس می‏وزند كه البته این امر در فصل‏های مختلف شدت و ضعف می‏یافته هرچه به سمت بهار می‏رویم گرمای مناطق استوایی شدت می‏یابد.

قرآن در یك‏هزار و سی‏صدوشصت سال پیش می‏گوید: در مرحله نخست، ابرها در اثر بادها و طوفان‏های دریایی تولید می‏شوند (از معصرات).

جریان‏های فوق‏الذكر روی زمین اعمال زیادی را به اجرا درمی‏آورند كه به‏جز یكی از آنها باقی از بحث مقاله ما خارج است و آن عمل شرب خشكی‏های زمین است، بدین نحو كه محل برخورد دو باد در اقیانوس‏ها تولید طوفان و گردبادهای شدید می‏كند و همان‏طور كه گردبادها اجسام سبك وزن را از روی زمین به هوا می‏برند، مقداری از بخار آب دریاها را نیز با خود به هوا برده و در اثر شدت جریان، آب‏ها را به ذرات كوچك تقسیم كرده و بخارهای بالارفته را از محلی به محل دیگر حمل كرده و در اثر سردبودن مناطق فوق و بخارها فشرده و مایع شده، آن‏چنان كه جریان باد در آن مكان تقلیل می‏یابد و به شكل قطرات باران بهاری شروع به باریدن می‏كند (نزول باران‏های لجن‏آلود توأم با قورباغه و كرم و سایر اجسام كه در بعضی سال‏ها رخ داده، نتیجه واكنش طوفان‏ها نسبت به صعود آب‏های دریایی است).

با این توضیحات، خوانندگان عزیز را ضمن توجه به وضعیت جغرافیایی عربستان از لحاظ بی‏آب و علف‏بودن به مفاد آیه مورد بحث معطوف داشته با آن كه محل رفت و آمد رسول اكرم(ص) به شهادت تاریخ هرگز سواحل دریا نبوده است - گرچه ساحل‏نشینان هم نمی‏توانند موضوع آیه را به عینه مشاهده كنند؛ زیرا طوفان‏ها اغلب دور از سواحل انجام می‏گیرد - از خوانندگان محترم می‏خواهیم كه یا استادان دانشگاه‏های تاریخ طبیعی عربستان را كه در دوره جاهلیت تدریس می‏كرده‏اند به جهان امروز معرفی كنند و یا آن‏كه نسبت به معجزه بودن قرآن كریم سرتسلیم فرود آورده و با خضوع هرچه تمام‏تر بگویند صدق الله علی‏العظیم و صدق و بلغ رسوله النبی الكریم و الحمدلله رب‏العالمین.


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری