تبیان، دستیار زندگی
شکی نیست که شما می توانید در مدتی کوتاه سریعا وزن کم کنید، ولی به چه قیمتی؟ هر روز تبلیغات فراوانی را می بینید که ادعا می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم های چند روزه را فراموش کنید

www.novindiet.com

مردی بر روی وزنه

شکی نیست که شما می توانید در مدتی کوتاه سریعا وزن کم کنید، ولی به چه قیمتی؟

هر روز تبلیغات فراوانی را می بینید که ادعا می کنند کاهش وزن چند روزه بدون بازگشت!!

رژیم های فراوان مد روز زودگذری وجود دارند که می توانند وزن شما را کم نمایند، ولی بلافاصله پس از قطع رژیم، احساس گرسنگی فراوان و آزار دهنده ای خواهید داشت که منجر به پُرخوری و بازگشت سریع وزن شما خواهد شد. این یعنی همان ناامیدی که شاید شما نیز به عنوان یک رژیم گیر حرفه ای با آن برخورد کرده باشید.

فراوان هستند بیماران چاقی که به مطب های رژیم درمانی مراجعه می کنند و می گویند: می دانند که باید وزن کم کنند و همه راه ها را امتحان کرده اند، ولی روز به روزناامیدتر شده اند؛ و گاهی با تاثر فراوان می گویند: چه فایده وزن کم کنند، وقتی که در فاصله ی کمی وزنشان برمی گردد و چه بسا وزن بالاتری نیز پیدا کنند!!

واقعیت این است که شما نمی توانید صورت مساله را پاک نمایید. شما با مشکلی به نام چاقی روبرو هستید و با ناامیدی و عدم برنامه ریزی، وزن شما افزایش خواهد یافت و روزی خواهد رسید که افزایش وزن شما عوارض جسمی و روانی را برایتان باقی خواهد گذاشت که دیگر برای درمان آن خیلی دیر خواهد بود. پس چه باید کرد؟

بهترین راه برای کاهش وزن پایدار و بدون عارضه، کاهش وزن آهسته خواهد بود که با تغییر شیوه زندگی چه از نظر تغذیه و چه فعالیت بدنی میسر خواهد بود.

آنچه که در این رژیم های سخت باعث بازگشت سریع وزن می شود، آن است که شما با رعایت این رژیم ها خود را آماده تغییر شیوه زندگی برای همیشه نکرده اید و از طرف دیگر ادامه ی این رژیم ها برای همیشه میسر نیست، لذا از ابتدای رژیم روزشماری می کنید که چه زمانی رژیم تمام شده و شما به زندگی معمول خود برمی گردید ، همین لحظه یعنی پایان رژیم و شروع بازگشت سریع وزن.

برای کاهش چربی موجود در بدن هر 500 گرم چربی معادل 3500 کالری خواهد بود. لذا با فعالیت بدنی و نیز اصلاح نسبی تغذیه خواهید توانست هر هفته 500 تا 1000 گرم از چربی خود را بسوزانید حتی بدون رژیم های سخت غذایی.

جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است که 90 درصد افرادچاقی که رژیم می گیرند، در مدت 3 سال به وزن اولیه خود برمی گردند و هر چه این رژیم ها غیر منطقی تر و سریع تر وزن شما را بکاهند، سریع تر برخواهند گشت. لذا گول این تبلیغات دروغین که کاهش وزن سریع و بدون بازگشت رابه شما مژده می دهند نخورید!!

زیرا این رژیم ها علاوه بر بازگشت سریع وزن، با عوارضی از قبیل ریزش مو و افتادگی پوست ، خستگی، کم خونی و اختلالاتی از قبیل افسردگی همراه خواهند بود. از طرف دیگر هر چه کاهش وزن شما سریع تر باشد، به جای بافت چربی از بافت عضلانی شما کاسته خواهد شد و پس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می گردد، چیزی جز چربی نخواهد بود. آن موقع است که شما به مشکلی بر خواهید خورد که خیلی از رژیم گیرندگان حرفه ای به آن اشاره می کنند . آنان می گویند که اوایل وقتی رژیم می گرفتند، خیلی سریع وزن کم می کردند، ولی اخیرا با رژیم های خیلی سخت تر، وزنشان کم نمی شود و به عبارتی مقاوم شده است!! این موضوع در اثر افزایش بافت چربی انباشته به جای بافت عضلانی است.

لذا در رژیم های غذایی جدید، آن چه بیش از محاسبه کالری مد نظر است، تغییر شیوه زندگی و تغییر دائمی رفتار و یا به عبارتی رفتاردرمانی می باشد.

تغییرات رفتارها و شیوه های نادرست زندگی نیز با یک رژیم چند روزه میسر نخواهد بود. به همین دلیل در شیوه های نوین درمانی توصیه به دوره های درمانی است نه یک رژیم سخت زودگذر. در طی این دوره ها شما :

- به نقاط ضعف شیوه زندگی خود پی خواهید برد.

- با آموزش، سطح آگاهی های تغذیه ای شما بهبود خواهد یافت، طوری که باورها و اعتقادات نادرست شما اصلاح می گردد.

- این آگاهی ها  منجر به تغییر رفتار و شیوه زندگی در شما می گردد.

هر چقدر شما در مورد آخر موفق تر باشید ، کاهش وزنتان دائمی تر و به عبارتی غیر قابل بازگشت تر خواهد بود.

این تغییرات رفتاری نیز میسر نخواهند بود مگر با دوره های درمانی، که در طی آن یک متخصص کارآزموده می تواند کمک شایانی به کاهش وزن پایدار و بدون عارضه در شما کند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر حمیدرضا فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه کنید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

* مطالب مرتبط :

اشتباهات مهم در رژیم لاغری

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

بازسازی انگیزه در رژیم لاغری

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

گرسنه ماندن خطر دارد

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

به چه کسی چاق می گوییم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.