تبیان، دستیار زندگی
اگر چه قرار بود مأموریت نظامیان انگلیس در افغانستان میان مدت باشد، اما سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) شانسی برای خروج كامل نیروهای خود از این كشور نخواهد داشت و انگلیس همچنان به ایفای نقش خود در این كشور ادامه خواهد داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افغانستان و انگلستان

ارتش انگلستان

انگلستان تا 40 سال در افغانستان می ماند!

ژنرال "دیوید ریچاردز " در مصاحبه‌ای اعلام كرد: «نقش ارتش انگلیس تغییر خواهد كرد اما اجرایی شدن كامل فرآیند حضور نظامی انگلیس در افغانستان احتمالا تا 30 یا 40 سال آینده ادامه خواهد یافت.»

ژنرال ریچاردز اواخر آگوست جاری سمت فرماندهی كل ارتش انگلیس در افغانستان را بر عهده خواهد گرفت.

وی افزود: «اگر چه قرار بود مأموریت نظامیان انگلیس در افغانستان میان مدت باشد، اما سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) شانسی برای خروج كامل نیروهای خود از این كشور نخواهد داشت و انگلیس همچنان به ایفای نقش خود در این كشور ادامه خواهد داد.»

در حال حاضر حدود 9 هزار و 100 نظامی انگلیسی در چارچوب نیروهای بین‌المللی كمك به امنیت افغانستان (ایساف) تحت فرماندهی ناتو در افغانستان مستقرند.

افزایش انتقادها از دولت انگلیس

از زمان سقوط طالبان در سال 2001 میلادی تاكنون، در مجموع 195 نظامی انگلیس جان خود را در جریان خشونت‌ها و جنگ‌های مختلف در افغانستان از دست داده‌اند.

تعداد كشته شدگان نظامی انگلیس در افغانستان در حالی رو به افزایش است كه مخالفت‌ها و انتقادات داخلی در این كشور همچنان ادامه دارد و برخی از سازمان‌ها و گروههای ضد جنگ خواستار خارج شدن نیروهای نظامی این كشور از افغانستان هستند.

نقش ارتش انگلیس تغییر خواهد كرد اما اجرایی شدن كامل فرآیند حضور نظامی انگلیس در افغانستان احتمالا تا 30 یا 40 سال آینده ادامه خواهد یافت

اخیرا اعلام شد كه وزارت دفاع انگلیس، یكی از سخنگویان خود را وادار كرده است به خانواده‌های نظامیان انگلیسی كه فرزندان خود را در افغانستان و عراق از دست داده‌اند درباره مناسب بودن تجهیزات نظامی دروغ بگوید.

روند نارضایتی مردم انگلیس از جنگ افغانستان رو به افزایش است و دولت گوردون براون به دلیل افزایش كشته شدن سربازان انگلیسی در افغانستان در مقایسه با عراق، تحت فشار قرار دارد."

پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی آلمانی "دی ‌تسایت" در تحلیلی تحت عنوان "جنگ منفور افغانستان"، به نارضایتی رو به رشد مردم انگلیس از این جنگ اشاره كرده و آورده است: اكنون ساكنان برخی شهرهای انگلیس به شنیدن اخبار ناگوار كشته شدن سربازان خود در افغانستان عادت كرده‌اند و البته باید انتظار رویارویی با اخبار بدتر و دردناك تر از این را نیز داشته باشند، چرا كه طبق اظهارات جك استیراپ، بالاترین ژنرال ارتش انگلیس، احتمالا نیروهای انگلیسی با جنگ سخت‌تر و نبرد كشنده‌تری طی روزهای آتی در افغانستان روبرو خواهند شد.

ارتش انگلستان

علاوه بر مردم انگلیس، مقامات بلند پایه ارتش نیز به انتقاد از تجهیزات ناكافی سربازان و نبود اهداف روشن در جنگ افغانستان می‌پردازند. البته علاوه بر این مسائل داخلی، دولت براون با فشار خارجی نیز در این جنگ روبروست. این فشار خارجی درخواست دولت آمریكا از انگلیس برای اعزام 2000 سرباز دیگر به افغانستان است.

دی‌ تسایت در ادامه‌ی تحلیل خود آورده است: اكنون حتی احزابی كه روزی در انگلیس موافق جنگ افغانستان بودند، شروع به انتقاد از این جنگ كرده‌اند. اكنون لیبرال دموكرات‌های انگلیس نوای "جوانان را به خانه برگردانید" سر می‌دهند.

در پایان این تحلیل آمده است: افغانستان اكنون به بن‌بست غرب تبدیل شده است. از یك سو غرب در جستجوی منافع خود در افغانستان است و از دیگر سو در صورت خروج نیروهای خارجی و شكست ناتو در افغانستان، دولت كابل بار دیگر آماج حمله القاعده و طالبان قرار خواهد گرفت و افغانستان و شمال پاكستان بار دیگر به كانون فعالیت تروریست‌ها تبدیل خواهند شد.

منبع: فارس و ایسنا

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده