تبیان، دستیار زندگی
یك متخصص تغذیه گفت: مصرف ماءالشعیر باعث رفع خستگی اعصاب می‌شود و به دفع سنگ‌های كلیه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماءالشعیر باعث آرامش اعصاب می‌شود

ماءالشعیر

یك متخصص تغذیه گفت: مصرف ماءالشعیر باعث رفع خستگی اعصاب می‌شود و به دفع سنگ‌های كلیه كمك می‌كند.

مرتضی صفوی افزود: ماءالشعیر یكی از نوشیدنی‌های رایج است كه از جوانه ی جو به دست می آید و در رفع تشنگی مؤثر است.

این نوشیدنی دارای انواع ویتامین های گروه ب شامل B1، B2، B3، B6، اسید پانتوتنیك (B5)، بیوتین، اسید فولیك، B12 و ویتامین C است.

وی گفت: عصاره مالت جو برای افرادی كه دچار یبوست هستند، می‌تواند مفید باشد و هر فردی باید در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار كافی فیبرهای غذایی محلول و غیرمحلول را مصرف كند.

فیبرها اثرات مفید بسیاری دارند، از جمله باعث تنظیم عملكرد روده، كاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می‌شوند.

این متخصص تغذیه افزود: عصاره مالت جو نیز منبع خوبی از فیبرهای غذایی محلول است كه برای افرادی كه دچار التهاب روده، یبوست یا فتق معده هستند بسیار مفید است.

وی اضافه كرد: تنها ماده‌ای كه به عنوان افزودنی در ماءالشعیر استفاده می‌شود، عصاره رازك است كه خواص طبی زیادی دارد؛ از آن جمله می‌توان به دفع سنگ كلیه، ادرار آور بودن، ضدعفونی كننده دستگاه گوارش و دستگاه تنفس اشاره كرد.

صفوی ادامه داد: ماءالشعیر با دارا بودن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مناسب است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌های باردار و شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی مؤثر است.

وی اضافه كرد: ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، موثر است، به دفع سنگ‌های كلیوی كمك می‌كند. ماءالشعیر در تأمین آب و الكترولیت‌های بدن مؤثر است.

صفوی گفت: ماءالشعیر دارای چند نوع تركیب مختلف از جمله ساكارز، گلوكز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوكلئیك و آب گازدار است كه در مراحل ساخت آن، بعضی از این اجزا از مواد خاصی حاصل می‌شوند و در طول انجام فرآیند، بدون تغییر باقی می‌مانند.

این متخصص تغذیه افزود: جو تحت تأثیر فرایندهای مختلف، از لحاظ كمی و كیفی بهبود می‌یابد. سپس غربال شده و ضایعاتش گرفته می شود. بعد از آن خیس خورده و جوانه می‌زند.

وی گفت: جوهای جوانه‌زده را مالت می‌گویند كه در مرحله جوانه‌زنی بر اثر عملكرد آنزیم‌های مختلف موجود در جو، مواد مغذی بسیاری تشكیل و یا افزایش می‌یابند (مثل ویتامین‌های گروه B و اسیدهای آمینه ضروری). سپس مالت را می‌جوشانند و با افزودن مواد خوراكی مجاز و رازك، مایع حاصل را صاف و بسته‌بندی می‌كنند.

این متخصص تغذیه افزود: مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازك است. رازک خاصیت آنتی‌بیوتیكی دارد كه به پایداری ماءالشعیر كمك می‌كند.

وی گفت: ویتامین‌های گروه B و آمینواسیدهای موجود در آن برای پوست و مو بسیار مناسب هستند و برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌توانند مفید باشند. این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و در سنتز واسطه های عصبی نقش مهمی دارند كه باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

این متخصص تغذیه افزود: ماءالشعیر از منابع خوب برخی فیتوكمیكال‌ها از جمله فلاوونوئیدها، كاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها است و مصرف آن می‌تواند در بهبود عملكرد خون‌رسانی قلب و همین‌طور كاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت كلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سكته‌های قلبی و مغزی مؤثر باشد.

خبرگزاری فارس

*مطالب مرتبط:

ماءالشعیر، شکم می‌آورد

کدام نوشیدنی بهتر است؟

برای آرامش اعصاب چه باید خورد ؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.