تبیان، دستیار زندگی
پس از اینکه شما را برده‏ام و همه جا گردانده‏ام، به یک واقعیت تلخ رسیده‏ام. دوست دارید بدانید؟ چه علاقه‏ای هم نشان می‏دهید! تو را خدا دست‏هایتان را بیندازید. حتی یک نفر به واقعیت‏ها علاقه‏ای ندارد؟ از بس غیرواقعی زندگی کرده‏اید نمی‏توانید واقعیت را درک کنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضایی های مصرف گرا

آموزش قوانین شهروندی برای ساکنان کره‏ی‏ماه

پس از اینکه شما را برده‏ام و همه جا گردانده‏ام، به یک واقعیت تلخ رسیده‏ام. دوست دارید بدانید؟ چه علاقه‏ای هم نشان می‏دهید! تو رو خدا دست‏هایتان را بیندازید. حتی یک نفر به واقعیت‏ها علاقه‏ای ندارد؟ از بس غیرواقعی زندگی کرده‏اید نمی‏توانید واقعیت را درک کنید.

فضایی ها

اینکه یک بند دهانتان است بجنبد، اینکه توی کره ماه بیشتر از درخت‏ها تابلوهای تبلیغاتی است. اینکه شما سوسک را رنگ می‏کنید و به جای فولکس می‏فروشید، اینکه چون عمه مادرتان سفینه نو خریده شما هم باید بخرید اینکه رنگ‏های زشت و زننده را به عنوان مد سال و روز و ساعت می‏پوشید و کلی پول برایش به چاه می‏ریزید، اینکه بیشتر از توی باک سفینه‏هایتان روی زمین را پر از سوخت می‏کنید و...

اینها را مصرف‏گرایی می‏گویند فهمیدید؟ فولکسش را نفهمیدید؟ اشکالی ندارد. آمارها نشان می‏دهد که 99 درصد واشر شیرهای کره ماه خراب است. آمارها نشان می‏دهد مصرف سوخت شما دو برابر میانگین سوخت مردم کره زمین است. آمارها نشان می‏دهد شما مرده‏اید و خودتان خبر ندارید. داغید، نمی‏فهمید تنها کسانی که می‏توانند این موجود مرده و یا در حال مرگ را به زندگی برگردانند، خود شمایید و بس!

شما در کره ماه، مصرف‏گرایی را تبدیل به فرهنگ کرده‏اید. خاندان سلطنتی که برای تنوع، مصرف می‏کنند، طبقه متوسط که برای رسیدن به خاندان سلطنتی و طبقه متوسط به پایین هم برای زنده‏ ماندن اسراف می‏کنند! اینکه تنها تفریح شما خرید کردن است، اینکه خجالت نمی‏کشید قرض بگیرید و اینکه فکر می‏کنید هر چه تبلیغات می‏گوید درست است، نشان می‏دهد شما حسابی مصرف‏گرا شده‏اید و ما خوشحالیم که بعد از مدت‏ها توانسته‏ایم جلوی مدهای عجیب و غریب را بگیریم.

مد: در حد متعارفش بد نیست ولی انصافاً این روش زندگی شما و این نوع لباس پوشیدن و مدل مو و شاخک، خجالت آور و بلکه شرم‏آور است. شلواری که فاق نداشته باشد ولی پاچه‏اش روی زمین کشیده شود، شلواری که مثل جگر زلیخا باشد، پیراهنی که قوطی رنگ رویش پاشیده شده باشد، دکمه‏های پیراهن اندازه سینی مسی، گردنبندهای 63 کیلویی که باعث می‏شود دماغ شما به زمین کشیده شود و... تصاویر متعارف و هر روزه زندگی در کره ماه است.

اگر بر فرض غیر محال یک روز آقایی ماه‏پیشونی فراموش کند که پاچه شلوارش را توی جورابش کند (در ماه، همیشه پاچه شلوار را توی جوراب می‏کنند چون ماه پر از گل است)، از فردا همه از این کار به عنوان یک مد پیروی می‏کنند. این است که شما پیشرفت نمی‏کنید.

تبلیغات: در زمین، تبلیغات به معنای یادآوری نکات مثبت و منفی کالاست. یعنی اینکه به شما یادآور می‏شوند که این کالا دارای مزایای زیر است اما کالای مورد نظر نمی‏تواند خواسته شما را در فلان زمینه برآورده کند. این نوع تبلیغات باعث می‏شود که بین مصرف‏کننده و تولید کننده اعتماد متقابل ایجاد شود اما متاسفانه در کره ماه برای یک کالا تبلیغات متناقضی مشاهده می‏شود که شما به راحتی متوجه می‏شوید دارند دروغ تحویل شما می‏دهند. به عنوان مثال تبلیغ زیر یک نمونه از آگهی‏های تبلیغاتی در کره ماه است که من یادم مانده:

فضایی ها

اگر می‏خواهید بچه‏های شما به اشتها بیایند، از کالای تلخ‏کام استفاده کنید (همانقدر که ما به شیرینی علاقه داریم، قضایی‏ها به تلخی علاقه‏مند هستند) تلخ‏کام جلوی پرخوری بچه‏های شما را می‏گیرد.

نه، من برای تلخ‏کام تبلیغات نمی‏کنم. دارم درس می‏دهم. خب، شما بروید بگویید توی کلاس‏ تبلیغات کرده. انگار من  از ملکه می‏ترسم. اینجا زمین است و سرزمین مادری من  و هر چه دلم بخواهد می‏گویم، من چه کار کنم که ملکه سهام‏دار و مدیرعامل شرکت تلخکماه است؟ تازه علیه تلخکام صحبت  کردم نه به نفعش. چی؟ اون مال نخست وزیره؟ خب، من این را نمی‏دانستم، بگذریم. شما آخر کلاس بمان تا از دلت در بیاورم. به هر حال با هم کنار می‏آییم.

یکی از مهم‏ترین دلایل موفقیت بنگاه‏های تبلیغاتی، روحیه خاص شما فضایی‏هاست. چشم و هم‏چشمی می‏تواند پدر خانواده‏هایتان درآورد، شما را به کام مرگ بکشد و آینده این گوی بلورین با لکه‏های سیاه را به مخاطره بیندازد.

کلام آخر: صرفه‏جویی یکی از مهم‏ترین وظایف جوامع مصرف‏گر است. جامعه‏ای که همه چیزش را باید از کرات دیگر وارد کند، چرا باید اینقدر مصرف‏گرا باشد؟

شما که آب و بنزین و گاز و برقتان را از زمین سیم‏کشی و لوله‏کشی کرده‏اید و دارید می‏برید، چرا اینقدر بی‏رویه مصرف می‏کنید؟ به عقیده من صرفه‏جویی، کم‏مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است. این شعر نیست، این واقعیت روزمره و حقیقت زندگی است. بروید خدا را شکر کنید که من حوصله ندارم با شما گلاویز بشوم و گرنه همین آشغال‏هایی که بین درس دادن من از پوست تخمه و پلاستیک بیسکوییت و تلخکام تولید کردید، می توانست باعث افتادن شما از درس زندگی در زمین بشود. نه، من تبلیغات نکردم. من نگفتم تلخکام نخورید. لطف کنید با مصرف تلخکماه و تلخکام به میزان مناسب جلوی ممنوع‏الورود شدن من به کره ماه را بگیرید. حالا خوب شد.

پانوشت:

(فضایی‏ها عاشق تلخی هستند. در کره ماه دو شرکت بزرگ لواشک تلخ است که یکی از آنها مال ملکه و دیگری متعلق به نخست‏وزیر است. )

قاسم رفیعا

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

****************************************

مطالب مرتبط

مایه دار با شخصیت1

هدیه ای برای مهمترین افراد زندگی

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

آموزش قوانین شهروندی برای فضاییها

بازیکنان برزیلی بروند بوق بزنند!؟

بیایید با شخصیت شویم

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.