خط ویژه از ما بهترون
مصادیق و موارد كاربرد «صراط مستقیم» در آیات كریمة قرآن، همان شاهراهی است كه عبد در مسیر عبودیت راهیابی به آن را از خداوند درخواست میكند و هدایت بسوی آن را مطلوب دائمی خود میشمارد.
شیخ بزرگوار - صدوق كه خوشنودی خداوند بر او باد، در «من لایحضره الفقیه» در خصوص روشنگری نسبت به آیه شریفه «اهدناالصراط المستقیم» سخن بسیار زیبای ذیل را از امام ابوالحسن الرضا علیهالسلام میآورد:
استر شاد لدینه واعتصام بحبله واستزادة فیالمعرفة لربه عزوجل و لعظمته ولكبریایه(1)
هدایت به صراط مستقیم یعنی: راهیابی به سوی دین خداوند؛ و چنگ زدن به ریسمان او؛ و طلب افزونی شناخت نسبت به پرودگار - هم او كه عزیز و شكوهمند است -، و نسبت به بزرگی و بزرگ منشی او!
همچنین علی بن ابراهیم در «تفسیر» خود، مفهوم «صراط» را با دو روایت تبیین مینماید.در روایت نخست این مفهوم را «راه و شناخت نسبت به امام» میداند و میگوید: الطریق و معرفة الامام (2)، و در روایت دوم سوگند امام صادق علیهالسلام را میآورد كه حضرتش میفرماید: والله؛ نحن «الصراطالمستقیم»(3)، به خدا سوگند صراط مستقیم مائیم؛ سخن مفضل از امام ابوعبدالله جعفر صادق علیهالسلام در توضیح مفهوم «صراط» باز هم مطلب را روشنتر میكند. او میگوید: از امام علیهالسلام در خصوص كلمه صراط پرسش كردم. آن گرامی فرمود:
هوالطریق الی معرفة الله - عزوجل - و هما صراطان: صراط فیالدنیا و صراط فیالاخرة، فاماالصراط الذی فیالدنیا فهو الامام المفترض الطاعة، من عرفه فیالدنیا و اقتدی به مرعلیالصراط الذی هو جسر جهنم فیالاخرة و من لم یعرفه فی الدنیا زلت قدمه عن الصراط فی الاخرة فتردی فی نار جهنم.(4)
صراط همان راه شناخت خداست - او كه عزیز و شكوهمند است -
امام علیهالسلام میفرماید:
صراط همان راه شناخت خداست - او كه عزیز و شكوهمند است - و آن دو جلوه دارد: جلوهای در دنیا و جلوهای دیگر در عقبی؛ اما تجلی صراط در دنیا آن پیشوای الهی است كه خداوند پیروی و فرمانبری از او را واجب شمرده است. هر كس او را بشناسد و پیشروش بداند، بر صراط بگذرد كه پلی است روی دوزخ در رستاخیز؛ و كسی كه امام علیهالسلام را به امامت در دنیا نشناسد (یا نپذیرد)، گامهایش بر صراط در آخرت بلغزد و به دوزخ فرو افتد.
شگفت آنكه خداوند در آیه چهل و سوم سوره مباركه «زخرف» پیامبر عظیمالشان اسلام را به تمسك به ریسمان وحی امر میفرماید و آنگاه «استقرار رسول اكرم صلی الله علیه واله وسلم را بر صراط مستقیم تصدیق میدارد: فاستمسك بالذی او حی الیك انك علی صراط مستقیم(5)؛
آنگاه امام ابوجعفر باقرالعلوم علیهالسلام در توضیح نسبت به استقرار پیامبر بر صراط مستقیم تصریح میكند كه رسول خدا نیز نسبت به ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهالسلام خاضع و پذیرا بوده است(6). بیان امام باقر علیهالسلام تقریر دیگری است از آنچه قرآن كریم در آیه 285 سوره بقره فرموده است:
آمن الرسول بما انزل الیه من ربه والمومنون...(7)
پیامبر خود به «ما انزل الیه» آنچه به او فرو فرستاده شده ایمان آورده و گرویده است.... اما این «ما انزل» چیست؟ آیه شریفه 67 سوره مائده كه در واقعه غدیر خم بر پیامبر اكرم صلی الله علیه واله فرود آمده به روشنی میگوید كه از مصادیق «ما انزل» ولایت امام امیرمومنان علی علیهالسلام است: یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیك من ربك (8)
از مهمترین آیات كریمه قرآن كه حقیقت حال رهپویان صراط مستقیم و نیز كسانی كه راه دیگری را رفتهاند بیان میكند، آیه بیست و دوم سوره ملك است. این آیه فقط یك پرسش است، آن هم پرسشی كه پاسخ آن بسی روشن و آشكار است: افمن یمشی مكبا علی وجهه اهدی ام من یمشی سویا علی صراط مستقیم؟
آیا آن كس كه بر چهره خویش نگونسار راه میرود هدایت یافته است یا كسی كه استوار بر دو پا ایستاده و بر صراط مستقیم طی طریق مینماید؟! پر واضح است كه روش نخست شیوه راهروی نیست و آن كس كه میخواهد به سرعت و سلامت و نیز نگریستن به راه نگرش به دوردستها و دقت در موانع احتمالی مسیر راه زندگی را بسپرد، باید به شیوه دوم عمل كند. اینجاست كه امام علیهالسلام از تمثیل قرآن در آیه فوق پرده برمیدارد و میفرماید:
ان الله ضرب مثل من حاد عن ولایة عن ولایة علی كمثل من یمشی علی وجهه لایهتدی لامره و جعل من تبعه سویا علی صراط مستقیم و «الصراط المستقیم» امیرالمومنین علیهالسلام همانا خداوند به زبان تمثیل آن كس را كه نسبت به ولایت علی علیهالسلام دشمنی ورزیده رهرو نگونسار بر رخسار خویش دانسته كه به مقصدش راه نمیبرد و پیرو علی علیهالسلام را پوینده استوار صراط مستقیم معرفی فرموده است و صراط مستقیم امیرالمومنین - درود خداوند بر او - میباشد. (9)
بندگانم! شما همه گمگشتهاید، مگر آن كسی كه من او را راه بنمایم، پس هدایت را از من بخواهید تا خواسته شما را برآورم
مولف كتاب شرح آیات باهره در این موضع روایت شگفتی را از امام امیرالمومنین علیهالسلام نقل نموده و امام علیهالسلام آن را از پیامبر اكرم نقل سخن كرده و رسول اكرم از فرشته وحی - جبرئیل - و امین وحی ناقل سخن از خداوند است و در واقع حدیث، حدیث قدسی است و آن روایت این است:
قال الله عزوجل: یا عبادی! كلكم ضال الا من هدیته فسلونی الهدی اهدكم
بندگانم! شما همه گمگشتهاید، مگر آن كسی كه من او را راه بنمایم، پس هدایت را از من بخواهید تا خواسته شما را برآورم.
یا عبادی! ان اعظمالطاعات توحیدی و تصدیق بنبیی والتسلیم لمن نصبه بعده و هو علیبن ابیطالب والائمة الطاهرون علیهمالسلام من نسله، و ان اعظم المعاصی عندی، الكفر بی و بنبی و منابذة وصی محمد من بعده علی بن ابیطالب و اولیائه بعده.
بندگانم! همانا بزرگترین عبادات ایمان به یگانگی من و باور نسبت به پیامبرم و تسلیم در برابر جانشین اوست و او علی بن ابیطالب و پیشوایان معصوم از نسل اوست - سلام خداوند بر ایشان باد - و همانا بزرگترین گناهان نزد من، كفر به من و پیامبرم و مخالفت و ستیز با جانشینان محمد صلی الله علیه واله - علی بن ابیطالب و اولیای پس از او - میباشد.
فان اردتم ان تكونوا عندی فیالمنظر الاعلی والشرف الاشرف فلا یكونن احد من عبادی اثر عنده من محمد و بعده من اخیه علی و بعدهما من ابنائهما، القائمین بامور عبادی بعدهما، فان من كانت تلك عقیدته جعلته من اشراف ملوك جناتی: (10)
پس هر یك از شما بندگان بخواهید كه نزد من در آن جایگاه برتر و آن شرف والاتر باشید، نباید هیچكس را بر محمد و آنگاه بر برادر او علی و سپس بر دو فرزند آندو (حسن و حسین) برگزینید؛ پیشوایانی كه پس از محمد و علی به امور بندگان من قیام و اقدام مینمایند.
پس هر كس عقیده و باورش چنان باور و عقیدهای باشد، من او را در زمره برگزیدگان پادشاهان بهشت قرار خواهم داد.
پاورقیها:
1 - كنزالدقائق ج 1 ص 68 به نقل از من لایحضر ج 1 ص 204
2 - تفسیر القمی ج 1 ص 28
3 - كنزالدقائق، ج 1 ص 68
4 - نفس المصدر، ج 1 ص 28
5 - زخرف، 43
6 - اصول كافی، ج 1 ص 416
7 - سوره بقره، آیه 285
8 - سوره مائده، 67
9 - الكافی، ج 1 / 433
10 - كنزالدقائق به نقل از شرح الایات الباهرة ذیل «اهدناالصراط المستقیم»