تبیان، دستیار زندگی
برخی بازیكنان سابق فیروز كریمی و اكبر میثاقیان معتقدند این دو مربی از چوب خشك هم بازیكن می‌سازند. این اظهارنظر چندان هم پربیراه نیست ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ بی نمک!

فیروز کریمی و اکبر میثاقیان

برخی بازیكنان پیشین فیروز كریمی و اكبر میثاقیان معتقدند این دو مربی از چوب خشك هم بازیكن می‌سازند. این اظهارنظر چندان هم پربیراه نیست چون خروجی كار این دو در عرصه مربیگری روشن است و آنها طی سالیان اخیر بازیكنان زیادی به فوتبال كشور معرفی كرده‌اند و بعضی از آنها حتی توانسته‌اند به پیراهن تیم‌ملی هم برسند.

البته در این مقاله قصد بررسی و ارزیابی مختصات فنی فیروز كریمی و اكبر میثاقیان را نداریم. این دو مربی به جز جنبه فنی از لحاظ دیگری هم همواره نگاه‌ها را به خود جلب كرده‌اند. كریمی و میثاقیان در زمره مربیان حاشیه‌ساز قرار دارند كه فاكتور بارز آنها طنزپرداز بودن‌شان است. فیروز كریمی به انجام مصاحبه‌های جنجالی و اظهارنظرهای جالب و خنده‌دار شهره است و در مقابل اكبر میثاقیان علاوه بر داشتن این خصومیت، گاه حركاتی انجام می‌دهد كه مثل یك پانتومیم خنده‌دار است. حتما سیلی میثاقیان در كنار خط و به هنگام بازی استقلال اهواز مقابل پرسپولیس در فصل پیش را به خاطر دارید. سرمربی وقت آبی‌پوشان اهواز پس از این حركت عجیب خود، مدعی شده بود كه قصد شوك دادن به شاگردش را داشته است.

فیروز کریمی

لعنت بر هر چه بی‌اخلاقی است كه باعث به وجود آمدن منشوراخلاقی شد. همین منشوراخلاقی بود كه اكبر میثاقیان و فیروز كریمی را از مربیگری در لیگ برتر نهم محروم كرد. حالا اهالی فوتبال و فوتبالدوستان از دیدن طنازی‌های میثاقیان و كریمی در لیگ برتر محروم هستند و این یكی از نكات لیگ نهم است كه استارت آن از روز پنج شنبه زده شد.

حركات و شیرین‌كاری‌های میثاقیان و كریمی حتی گاهی چوب خشك را هم به خنده وادار می‌كند. در این بین بعضی با اشاره به محرومیت این دو مربی خبرساز معتقدند برنامه نود دیگر سوژه خنده برای بینندگان نخواهد داشت! در هر حال به حكم مسوولان فوتبال و در تبعیت از منشوراخلاقی اكبرآقا و فیروزخان باید با حسرت مسابقات لیگ برتر را دنبال كنند و دغدغه اصلی‌شان صعود دو تیم شهرداری تبریز و داماش گیلان به لیگ برتر باشد تا حداقل جشن پایان محرومیت خود را با جشن صعود تیم‌هایشان در پایان لیگ گره بزنند.

میثاقیان: نمی‌دانم چرا هر جا می‌روم فیروز هم می‌آید

فیروز كریمی پس از محرومیت خود از مربیگری در لیگ برتر چند مصاحبه انجام داد و در یكی از آنها گفته بود كه امیدوار است در لیگ یك منشوراخلاقی نباشد چون آنگاه مجبور است به خانه برود و مشغول بافتن كاموا و پختن كتلت شود. اظهارنظرهای كمیك ریشه در ذات فیروز كریمی و اكبر میثاقیان دارد و با آنها عجین شده است. این دو حتی در دوران محرومیت و در مقطعی كه قطعا از سخت‌ترین روزهای فوتبالی آنهاست باز هم زبان خود را مثل همیشه می‌چرخانند و از بیان جملات طنز ابایی ندارند. چه خود آنها هم از میزان محبوبیت‌شان به واسطه این نوع گفتار و رفتار بین مردم آگاهند. البته اكبر میثاقیان برخلاف فیروز كریمی طی چند هفته اخیر مصاحبه‌ای با چاشنی طنز نداشته است.

میثاقیان و کریمی

معدود صحبت‌های او حول محور تیم شهرداری تبریز و از بعد فنی بوده است. اما او دیروز و در فاصله 24 ساعت مانده تا آغاز لیگ برتر نهم با لحنی آمیخته به اندوه اینگونه صحبت كرد: «روز اولی كه به شهرداری آمدم واقعا به خاطر دوری از لیگ برتر دلم گرفته بود. اگر زودتر به سراغم می‌آمدی دل پری داشتم اما الان خودم را با شرایط وفق داده‌ام. حالا كه امكانات شهرداری تبریز را دیده‌ام ناراحتم كه چرا چند سال خودم را در لیگ برتر اذیت كردم. اگر می‌دانستم زودتر و بدون منشوراخلاقی می‌آمدم اینجا.»

میثاقیان كه در اوج ناراحتی هم دوست دارد طنز را با آن مخلوط كند، اینگونه ادامه داد: «نمی‌دانم فیروز كریمی از جان من چه می‌خواهد كه هر جا می‌روم دنبالم می‌آید. من در سال 82-81 سرمربی شموشك در لیگ دسته اول بودم و این تیم را به لیگ برتر آوردم. فیروز هم آن سال سرمربی شهاب زنجان در لیگ دسته اول بود. پس از آن هر دو ما در لیگ برتر مربیگری كردیم تا امسال كه به دنبال من، او هم مجددا راهی لیگ دسته اول شد. ما دو تا به خاطر جذابیت و شروشوری كه داریم هر جا می‌رویم مردم به ما می‌گویند كه برنامه‌های ورزشی دیگر سوژه خنده نخواهند داشت. مثلا همین چند روز پیش من رفتم بانك و رییس‌بانك تا مرا دید آمد و پس از كلی خوش‌وبش گفت حالا كه تو و كریمی در لیگ برتر نیستید، برنامه نود دیگر مزه ندارد.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری