تبیان، دستیار زندگی
مهمترین مواردی که رییس جمهور در دوره چهارساله پیش رو باید به آن توجه کند، چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای رییس جمهور از شما می خواهیم!

مطالبات رهبری از قوه مجریه

احمدی نژآد و رهبری

در این روزگار که غبارهای فتنه اجازه دیدن شفاف و روشن صحنه سیاسی و اجتماعی ایران را به مخاطب نمی دهد، بسیاری از مردم در تشخیص صحیح از ناصحیح به دشواری افتاده اند. بر اساس باورهای دینی-اسلامی،  ولی فقیه را نائب امام زمان در عصر غیبت می دانیم، بهترین راه تشخیص مسیر صواب، توجه به بیانات و فرمایشهای ایشان در حوادث اخیر است.

به همین علت در مجموعه مقالاتی به بررسی مطالبات ایشان از قوای کشور، نخبگان و گروه های مختلف سیاسی خواهیم پرداخت. پیشتر بخش اول با عنوان مطالبه رهبری از قوه قضاییه خدمت شما عرضه شد. در این بخش به مطالبه رهبر انقلاب از قوه مجریه و آقای رییس جمهور خواهیم پرداخت.

1- تداوم ویژگی های مثبت دولت نهم

مقام معظم رهبری در متن حکم تنفیذ خود به برخی از ویژگی های دولت نهم اشاره کرده و دلیل رای مردم به دولت را این ویژگی دانستند و خواستار تداوم این ویژگیها در دولت نهم به عنوان مطالبه مردم شدند: "رأى قاطع و بى‏سابقه‏ى مردم به رئیس‏جمهور منتخب و محترم، رأى به ویژگى‏هائى است که کارنامه‏ى چهارساله‏ى دولت نهم بدانها زینت یافته است و سمت و سوى گرایشهاى اکثریتِ بى‏چون و چراى ملت را آشکار میسازد."

این ویژگی ها عبارتند از:

1-توجه به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامى

2- استکبارستیزى و ایستادگى شجاعانه در برابر سلطه‏طلبان بین‏المللى

3- مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگرى

4-ساده‏زیستى و نزدیکى با مردم و غمگسارى از ضعیفان و مستضعفان

5-کار و تلاشِ بى‏وقفه و خستگى‏ناپذیر

رهبر انقلاب خواستار تداوم این ویژگیها در دولت دهم شده و تاکید کردند: "اینها بخشهاى مهمى است از آنچه ملت ایران از منتخبان خود مطالبه میکند و هر گاه کسى را با این سمت و سو بشناسد، ...او را بر کرسى مسئولیت و مدیریت مینشاند."

"اینها بخشهاى مهمى است از آنچه ملت ایران از منتخبان خود مطالبه میکند و هر گاه کسى را با این سمت و سو بشناسد،او را بر کرسى مسئولیت و مدیریت می نشاند."

2- برنامه ریزی:

همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود در مراسم تنفیذ شرایط کنونی کشور را امتحان برای مردم، نخبگان و مسئولان دانسته و تاکید کردند: "این سرفصلهائى كه رئیس جمهور محترم و عزیزمان بیان كردند، سرفصلهاى خوبى است. با برنامه‏ریزى بایستى اینها پیش برود. من به مسئولین كشور و به دولتى كه تشكیل خواهد شد، توصیه میكنم برنامه‏ریزى را در كار مورد اهتمام قرار بدهند. برنامه‏ریزى كمك خواهد كرد كه مردم بتوانند به آنچه كه در پیش روى آنهاست، اعتماد كنند؛ بتوانند در مورد پیشرفت كشور قضاوت كنند."

3-تكیه‏ى بر قانون:

یکی از مسائلی که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده، کم توجهی دولت به قانون و بویژه قانون بودجه بوده است. مقام معظم رهبری در بیانات خود رییس جمهور را به این مساله مهم توجه دادند.

4- همکاری با دیگر قوا:

بی تردید هماهنگی میان سازمانهای کشور شرط توسعه و پیشرفت است. به همین دلیل مقام معظم رهبری تاکید کردند که "همكارى قواى سه‏گانه با یكدیگر، جزو وظائف اصلى است."

5-توجه و پذیرش منتقدان:

مقام معظم رهبری با زیاد دانستن  علاقه‏مندان به رئیس جمهور محترم در داخل كشور و  حتّى در خارج از كشور  تاکید کردند: "دو دسته‏ى دیگر هم هستند كه باید به اینها توجه كرد؛ یعنى حضور آنها را بایستى محاسبه كرد: یك دسته مخالفان عصبانى و زخم‏خورده هستند. مطمئناً اینها در این دوره‏ى چهارساله، در مقام معارضه‏ى با دولت برخواهند آمد. مخالفت كردند، باز هم مخالفت خواهند كرد. لیكن یك دسته‏ى دیگر هم هستند كه اینها جزو نظامند، با رئیس جمهور، با نظام هیچ دشمنى‏اى ندارند؛ ممكن است منتقد باشند. این منتقدان را بایستى به حساب آورد؛ نظرات آنها را باید شنید؛ آنچه كه قابل فهم است، قابل قبول است، آن را پذیرفت. و من امیدوارم كه همین جور عمل بشود و ان‏شاءاللَّه خواهد شد."

گروه جامعه و سیاست

مطلب مرتبط: مطالبه رهبری از قوه قضاییه