تبیان، دستیار زندگی
شادی و عشقی که تولد اولین فرزند به زندگی شما می آورد وصف ناپذیر است، اما اگر در انتظار به دنیا آمدن فرزند دومتان باشید، خواهید دید که باز هم بسیار هیجان زده هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره مادر شدن!؟

اما و اگرهای فرزند دوم

نوزاد

شادی و عشقی که تولد اولین فرزند به زندگی شما می آورد وصف ناپذیر است، اما اگر در انتظار به دنیا آمدن فرزند دومتان باشید ، خواهید دید که باز هم بسیار هیجان زده هستید. اگر چه چنین مادرانی دوران بارداری و بچه دار شدن را یکبار قبلا تجربه کرده اند ، اما در مورد بچه دوم مسوولیت بیشتری احساس می کنند و وظایفشان دو چندان می شود.خوشبختانه آماده شدن برای تولد فرزند دوم می تواند به اندازه تولد فرزند اول، جالب ومهم باشد.

شما باید به فرزند اول خود بفهمانید که چه اتفاقی برای هر دو شما روی خواهد داد و او را از تغییراتی که با آمدن فرزند دوم در زندگی خانواده پیش خواهد آمد، آگاه سازید.

اما به راستی چه چیزهایی تغییر خواهد کرد؟

به دنیا آمدن فرزند دوم و همزمان دو بچه را بزرگ کردن، در ابتدا می تواند کمی مشکل و خسته کننده باشد. اما اگر قبل از تولد فرزند دوم، تمهیدات لازم را بیندیشید با مشکلات کمتری مواجه می شوید اگر چه این کار هم سختی ها خاص خود را دارد.

پس از تولد فرزند دوم، بخاطر کمبود وقت، کمی سرتان شلوغ تر خواهد شد و زمان خواب و غذا خوردن شما کمی نوسان خواهد داشت. البته شرایط جدید به سن فرزند بزرگتر شما وابسته خواهد بود.

شاید حتی قبل از تولد فرزند نیز خیلی زود خسته شوید، چرا که پرستاری از فرزند اولتان در حالی که باردار هستید انرژی زیادی را از شما می گیرد. پس از تولد، 6 تا 8 هفته اول می تواند کمی سخت باشد، چون کار اصلی شما این است که برنامه خواب و غذای نوزاد خود را تنظیم کنید، در حالی که باید نیازها و احساسات فرزند بزرگتر خود را نیز پیش بینی کنید.

تغییر مثبتی که فرزند دومتان با خود همراه می آورد ، یک اعتماد به نفس مضاعف در توانایی ها، دانش و تجربه شماست. در این حالت خیلی کارهایی که به نظر سخت می رسد ، برای شما قابل انجام است ، لذا اعتماد به نفس تان بالا می رود.

اما فرزند دوم چه تاثیری روی خود شما می گذارد؟

تولد فرزند جدید در خانواده از جهات مختلف چه فیزیکی و چه روحی روی شما اثر می گذارد. خستگی مضاعف و ضعیف شدن اعصاب، اتفاقی معمولی است که اغلب پس از تولد فرزند در شما ایجاد می شود.

افسردگی بعد از وضع حمل، می تواند تجربه بدی باشد، اما نباید شما را دچار ترس بیشتری کند. در مورد احساساتتان با پزشک خود صحبت کنید. خیلی مهم است که بین افسردگی ساده و کوتاه پس از وضع حمل که اغلب پس از چند روز تا چند هفته از بین می رود و افسردگی های عمیق تر که در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات خلقی و اشکال در خواب شود، تفاوت قائل شویم. اگر شما احساس افسردگی و اضطراب زیادی می کنید یا افکاری در مورد آسیب رساندن به خود یا فرزندتان دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند.

از نظر فیزیکی احتمال دارد که خیلی خسته شوید ، خصوصا اگر یک زایمان مشکل داشته باشید یا سزارین کرده باشید.

اگر از کمک فردی بهره بگیرید که روزها مراقب کودکتان باشد، می توانید کمی به استراحت و خواب خود برسید. اگر بیرون از منزل کار می کنید ، شاید در مورد آینده شغلی خود نامطمئن باشید. تصمیم گیری در مورد این که می خواهید به سر شغلتان برگردید یا نه خیلی مهم است.

اصلاً جای تعجب نیست که شما احساس کنید که علاقه مندید به فرزند اولتان نزدیکتر شوید. این مسئله حقیقت دارد که به همان اندازه که به کودک تازه متولد شده خود عشق می ورزید به فرزند بزرگترتان هم علاقه دارید و در واقع هر دو را به یک اندازه دوست می دارید. اکثر والدین اظهار می کنند که عشقشان با تولد فرزند دوم، افزایش می یابد.

کم کم متوجه خواهید شد که چند ماه اول پس از وضع حمل، هیچ زمان آزادی برای خود نخواهید داشت. کم خوابی شبانه و اضطراب های روزانه، خسته کننده خواهد بود و یافتن زمانی اختصاصی برای خودتان، فرصت مغتنمی است که براحتی بدست نمی آید و خواهید دید که شما و همسرتان بندرت با هم خواهید بود.

چگونه می توان فرزند اول را با شرایط جدید وفق داد؟

به فرزند اولتان کمک کنید تا خود را با شرایط جدید وفق دهد. فرزند اول شما احتمالا احساسات مختلفی را تجربه خواهد کرد؛ حسادت، هیجان و حتی خشم و رنجش.

کودکان کوچکتری که هنوز قادر به تکلم کامل نیستند نمی توانند احساسات خود را در قالب کلمات بگنجانند و شاید رفتارهایشان پس از تولد فرزند جدید پسرفت کند. احتمال دارد آنها به مکیدن انگشت خود بپردازند و برخی مهارت های اخیر خود را فراموش کرده و حتی از کلمات و رفتارهای کودکانه برای جلب توجه دیگران استفاده کنند.

یافتن یک هدیه ویژه که کودک بزرگتر شما برای تقسیم کردن با نوزاد جدید دوست دارد. مثل یک کتاب یا اسباب بازی یا یک عکس برای اتاق نوزاد- می تواند مفید باشد. شاید شما بخواهید که یک چیزی هم به فرزند اولتان هدیه بدهید مثل یک صندلی خاص فقط برای این که او وقتی که شما در حال غذا دادن به نوزاد هستید، روی آن بنشیند.

زمان خاصی را در نظر بگیرید که آن زمان فقط متعلق به شما و فرزند اولتان باشد. می توانید مثلا با او به کتابخانه یا سوپرمارکت بروید یا هنگام خواب برای او یک داستان کوتاه بخوانید. در طی این زمان، همسرتان می تواند از نوزاد مراقبت کند.

برای کودک خود داستان هایی را تعریف کنید تا بتواند بفهمد که چه اتفاقی در خانواده رخ داده است. به این منظور کتاب های خاصی هم وجود دارد که می توانید از آنها بهره بگیرید.

کودک خود را برای زمانی که نوزاد تازه متولد شده را به خانه می آورید، آماده کنید. برای او توضیح دهید که نوزاد کوچک، گریه می کند و مرتب باید جای او را عوض کنید. به او اطمینان دهید که اگرچه نوزاد نیاز به توجه بسیار زیاد دارد اما هنوز هم شما وقت و علاقه زیادی را برای فرزند اولتان خواهید داشت.

نقش فرزند اول را در خانواده پررنگ کنید. به او بگویید که در واقع او خواهر یا برادر بزرگ تر نوزاد جدید است و به او اجازه دهید که از این نقش خود لذت ببرد. پس از تولد نوزاد در بیمارستان، از همسرتان بخواهید که کودک بزرگ تر را برای دیدن نوزاد به آنجا بیاورد.

ورود نوزاد جدید، در زندگی فرزند اول تغییر بزرگی است پس سعی نکنید آن را با تغییرات دیگر مصادف کنید مثلا این زمان وقت خوبی برای آموزش دستشویی رفتن به او نیست یا ثبت نام او در کلاسی که باعث جدایی او از شما برای اولین بار می شود مناسب نیست.

نقش خواهر یا برادری، یک نقش ویژه در زندگی فرزند شماست. توجه زیاد به نوزاد، باعث می شود کودک بزرگ تر تصور کند که فراموش شده؛ به او اطمینان بدهید که او هم به اندازه نوزادتان، ویژه و دوست داشتنی است.

و اما نکاتی که به شما کمک می کند تا از عهده شرایط جدید برآیید و مسوولیت های جدید را بخوبی انجام دهید که او هم به اندازه نوزادتان، ویژه و دوست داشتنی است.

خانه را با غذاهایی که سریع و آسان تهیه می شوند پر کنید. سعی کنید یکسری مواد غذایی آماده داشته باشید چون تهیه غذا با ورود نوزاد کمی سخت می شود چرا که وقت کمتری خواهید داشت.

یک مکان خاص برای لباس ها در نظر بگیرد و برای هر فرزند یک سبد قرار دهید و لباس هایشان را داخل آن سبده ها بگذارید.

سبدی را در خودروی خود قرار دهید که شامل وسایل موردنیاز نوزادتان باشد. در این حالت همیشه حاضر و آماده خواهید بود. در ضمن می توانید همواره تعدادی اسباب بازی هم برای فرزند اولتان در ماشین نگهداری کنید.

از یکی از اعضای خانواده بخواهید که پس از تولد نوزاد، چند روزی را با شما زندگی کند. این کار کمک می کند که بیش از حد خسته نشوید.

در انتهای توجه به این نکته ضورری است که خودر ا فراموش نکنید. به نیازهای خود هم توجه کنید مثلا به ظاهر خود برسید . مطمئن باشد که تولد فرزند دوم، خانه ای صمیمیم تر و گرمتر برای همه اعضای خانواده ایجاد خواهد کرد.

منبع :چهار دیواری

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

یکی یک دونه، عزیز دردونه

تو این بچه را بی ادب می کنی!

راهکارهای تربیت ماندگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.