تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (8)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم! ( اگر می توانید یک حدس نزنید و چند مورد در ذهنتان آماده کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

شفق قطبی

تصویر اول :

شفق قطبی

در این تصویر، برکه ای بکر در مقابل شما و رد سبز و زیبای شفق های قطبی بالای سر شماست، ستارگان پرنور در دوردست ها می درخشند و در لحظه ای کوتاه و گذرا، شهابی درخشان آسمان را می شکافد. (تقریبا در مرکز تصویر)

این پانارامای شگفت انگیز در اواخر شهریور سال 86 در نزدیکی یکی از مرداب های "چنا" (Chena Lakes) در منطقه آلاسکا در ایالات متحده آمریکا در نزدیکی قطب شمال گرفته شده است. در قسمت راست و بالای این تصویر، خوشه باز پروین نیز دیده می شود. این تصویر، علاوه بر جذابیت هایی که همزمان به نمایش گذاشته، از این نظر نیز قابل توجه است که دریاچه در این زمان یخ زده است و بدون آسمان کاملا تاریک، نور را بازتاب نمی کند.

قمر زحل

تصویر دوم :

قمر زحل

قسمت های وسیعی از قمر عجیب زحل، یاپتوس، به رنگ تیره و سایر مناطق آن به سفیدی یخ است. ترکیبات قسمت تیره یاپتوس دقیقا مشخص نیست اما طیف نگاری های پرتو فروسرخ ترکیب احتمالی نوعی کربن را پیشنهاد می کند. این قمر همچنین مرز استوایی عجیبی به شکل یک گردو دارد. برای کمک به شناسایی بیشتر این دنیای اسرار آمیز، ناسا گذر 2000 کیلومتری کاسینی از فراز آن را در سال 1386تدارک دید. این تصویر از فاصله 75000 کیلومتری گرفته شده است. مسیر کاسینی امکان عکس برداری بی نظیر از قسمت روشن آن را فراهم کرد. در جنوب این قمر، یک دهانه برخوردی عظیم مساحت 450 کیلومتر بر روی دهانه قدیمی تری با اندازه مشابه را پوشانده است. ماده تیره رنگ اکثر مناطق شرقی این قمر را به شکل یکسان پوشانده است. بررسی های دقیق نشان می دهد که پوشش تیره بیشتر برروی استوا قرار گرفته است. این که آیا این تیرگی حاصل برخورد های بیرونی است یا فعالیت های آتشفشانی داخلی همچنان ناشناخته است. این تصویر به همراه تصاویر دیگر گذر کاسینی از فراز یاپتوس برای یافتن سرنخ های بیشتر در دست بررسی است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ بر خلاف هفته پیش تصویر اول به نظر آسان می آید اما قبول داریم که تصویر دوم کمی مشکل است. اگر توانستید حدس بزنید  تصویر دوم سطح یک قمر یا سیارک است بسیار خوشحال باشید! چرا که دانش تصویری شما نسبت به هفته های گذشته افزایش پیدا کرده است.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

محمدحسین اربابی فر