تبیان، دستیار زندگی
ارتباط جسمی بین کودک و یکی از والدینش، احساس عشق و علاقه و ارزشی را در او تقویت می‏کند و این احساس، به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک می‏انجامد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ماساژ کودک

ماساژ کودک
ماساژ کودک

چرا ماساژ می‏دهیم؟

یادگیری و انجام ماساژ کودک، کار بسیار ساده‏ای است. چند وسیله کوچک لازم دارد و هیچ هزینه‏ای در بر ندارد، مگر مقداری وقت. منافع دراز مدت و کوتاه مدت آن برای کودکان زیاد است و از طرف دیگر والدین نیز با ماساژ بچه‏ها ارتباط مثبت و خوبی را با آنها برقرار خواهند کرد. دراین مقاله علاوه برمنافع ماساژ سعی کردیم مراحل این کار را نیز با استفاده از عکس به شما نشان دهیم.

ماساژ کودک

منافع ماساژ برای کودکان

احساس امنیت: ارتباط جسمی بین کودک و یکی از والدینش، احساس عشق و علاقه و ارزشی را در او تقویت می‏کند و این احساس، به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک می‏انجامد.

سلامت و تندرستی کل بدن: تحقیقات نشان می‏دهد: کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می‏شوند، کمتر از آنانی که تماس محبت‏آمیز با والدین‏شان ندارند گریه می‏کنند یا بیمار می‏شوند. ماساژ، گردش خون را بهبود می‏بخشد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‏کند. همین طور

ماساژ کودک

کمک می‏کند که مایع لنفی در سرتاسر بدن پخش شود و مواد مضر نیز از بدن دفع گردد. ماساژ، درد و نشانه‏های بعضی از ناراحتی‏ها و بیماری‏های مزمن را تسکین و تخفیف می‏دهد. راحتی و آرامش را افزایش می‏دهد و به نوزادی که دایم گریه می‏کند، آرامش می‏بخشد.ماساژ، خودآگاهی از جسم را افزایش می‏دهد و عضلات را محکم و مفاصل را منعطف می‏کند. بدین ترتیب برای کودکان نارس (کودکانی که زیر وزن طبیعی به دنیا می‏آیند یا آنهایی که نیازهای ویژه‏ای دارند) منفعت ویژه‏ای دارد.

مهارت اجتماعی: با لمس کودک‏تان چگونگی برقراری ارتباط را به او آموزش می‏‏دهید. ماساژ به شما کمک می‏کند ارتباط غیرکلامی با کودک‏تان برقرار سازید و این موضوع باعث افزایش ارتباط زود هنگام شما با کودک خواهد شد. در نتیجه کم‏کم عزت نفس و توان برقراری ارتباط اجتماعی در کودک پدید خواهد آمد.

تحقیقات نشان می‏دهد: کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می‏شوند، کمتر از آنانی که تماس محبت‏آمیز با والدین‏شان ندارند گریه می‏کنند یا بیمار می‏شوند.
ماساژ کودک

منافع ماساژ برای والدین

آرامش و راحتی: وقتی کودک‏تان را ماساژ می‏دهید، کاملاً بر او متمرکز می‏شوید و با او تعامل برقرار می‏کنید. طبق تحقیقات گزارش شده که خود والدین نیز از این تعامل لذت می‏برند و احساس آرامش می‏کنند.

حساس شدن نسبت به کودک: اگر کودک را آن طور که دوست دارد نوازش کنید یا فشاری به او وارد آورید او در این حالت قادر به ابراز احساس خود نخواهد بود از این رو خود شما باید با نگاه به عکس‏العمل‏های او، آنها را

ماساژ کودک

تفسیر کنید. با این روش شما می‏آموزید که از روی حرکات کودک منظور او را بخوانید یا درکش کنید و همین مسئله باعث افزایش مهارت‏های شما در نگهداری از او می‏شود.

ایجاد آرامش:  ارتباط جسمی ناشی از ماساژ و تماس با کودک، در والدین نیز احساس آرامش و اطمینان ایجاد می‏شود. ارتباط غیرکلامی که همواره در حین ماساژ کودکتان برقرار می‏کنید، جرقه ارتباطی تعاملی و دو طرفه را روشن می‏کند تا آنجا که این ارتباط می‏تواند در آینده نیز بین هر دوی شما برقرار و ادامه داشته باشد.

ماساژ کودک

آمادگی برای شروع ماساژ:بهترین زمان برای ماساژ کودک‏تان زمانی است که او بیدار است. وقتی او را بغل می‏گیرید، تحت تاثیر خلق و خوی شما قرار می‏گیرد پس باید با خودتان نیز احساس آرامش و آسودگی کنید. هر نوع زیورآلاتی را که در دست دارید بیرون آورید و ناخن‏های‏تان را به اندازه کافی کوتاه کنید تا پوست لطیف کودک نخراشد. هر چیزی را که لازم دارید دور خودتان قرارش دهید تا وقتی ماساژ را شروع می‏کنید بر حرکات دست‏تان یا هر چیزی که کودک دوست دارد تمرکز داشته باشید.

ماساژ کودک

استفاده از روغن: تماس پوست با پوست رشد و نمو مطلوب را افزایش می‏دهد. پس درک کودک و ماساژ بدن برهنه او، راهی برای تقویت و پیشبرد این مسئله است. روغن کمک می‏کند تا دستان شما به آرامی روی بدن کودک حرکت کند. همچنین به شما اجازه می‏دهد تا حرکت ماساژ را تدریجا محکم‏تر کرده و مدت بیشتری، بدون اینکه وقفه‏ای ایجاد شود، او را ماساژ دهید. روغن، پوست را مرطوب می‏کند و این کار باعث جلوگیری یا به حداقل رساندن خشکی پوست می‏شود. از روغن بادام یا کنجد استفاده کنید. این روغن‏ها بوهایی ملایم دارند، سریع جذب پوست می‏شوند و پوست را تغذیه می‏کنند در صورت امکان روغن طبیعی را انتخاب کنید روغن‏های طبیعی کمتر از روغن‏های مصنوعی پوست را تحریک می‏کنند.

کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می‏شوند، کمتر از آنانی که تماس محبت‏آمیز با والدین‏شان ندارند گریه می‏کنند یا بیمار می‏شوند
ماساژ کودک

یک اتاق گرم:کودکان وقتی برهنه هستند، سریع گرمای بدن‏شان را از دست می‏دهند، روغن نیز باعث کاهش حرارت بدن می‏شود، در نتیجه اتاق باید به اندازه کافی گرم باشد تا کودک‏تان احساس آرامش کند. 20درجه سانتی گراد دمای ایده‏آل اتاق است. اگر با لباس آستین کوتاه احساس سرما نمی‏کنید، گرمای شما برای ماساژ مناسب است.

برنامه ریزی درست و معقول: کودک را در فاصله بین دوبار شیر خوردن، ماساژ دهید. همچنین زمان تعویض پوشک میتواند زمان مناسبی باشد.

زمان: اوایل، برای ماساژ کل بدن 20 تا 30دقیقه را را در نظر بگیرید. عجله

ماساژ کودک

ردن یا انجام آن بین فعالیت‏های دیگرتان شاید  بی‏فایده باشد و منجر به بی‏تابی کودک شود. وقتی که هر دو به ماساژ خو گرفتید، وقت کمتری را می‏توانید صرف این کار کنید.

فضای آرام و ساکت: اگر به عنوان مثال صدای تلویزیون و رادیو مزاحم‏تان نباشد، هر دوی شما از ماساژ لذت می‏برید.

در حاشیه بخوانید...

در استرالیا پدران و فرزندانی که به وسیله ماساژ با یکدیگر تماس داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند .تحقیقات به این نتیجه رسید که کودکان 12

ماساژ کودک

هفته‏ای که پدران‏شان آنها را ماساژ داده بودند و با آنها از طریق نگاه، لبخند و صدا ارتباط برقرار کرده بودند، نسبت به پدران و نوزادانی که در گروه کنترل قرار داشتند، واکنش‏هایشان همراه با توجه و تمرکز بیشتری بود. همچنین رفتار دوری گزینی از پدران در آنها کمتر دیده می‏شد. در پدران این بچه‏ها هم تمایل به تماس و ارتباط روزانه بیشتری با فرزندان‏شان مشاهده شد. ماساژ کودکان به پدران و کودکان اجازه می‏دهد که از تماس پوست با پوست- که غالبا مادران هنگام شیردادن آن را تجربه می‏کنند- لذت ببرند، ولی پدران اغلب متوجه این مسئله نیستند. آنها با ماساژ کودکان‏شان حالات و واکنش‏های کودکان را درک کرده و برای نگهداری از آنان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‏کنند.

ماهنامه کودک

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

اگر فرزند نابغه می خواهید...

میشه منو جدی بگیرید؟

کودک شما از چه نوع است؟

ناتوان ترین نوزاد هستی

سرمایه گذاری در بانک احساسات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.