تبیان، دستیار زندگی
برای مسابقات قهرمانی كشور، انتخابی تیم ملی آماده می‌شدم . حدود سه هفته تا مسابقه مانده بود من در روز 2 وعده تمرین می‌كردم، بدنم بسیار خسته شده بود و ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماساژ، دوپینگ بی‌خطر

ماشاژ ورزشی بهترین راه دفع خستگی

برای مسابقات قهرمانی كشور، انتخابی تیم ملی آماده می‌شدم . حدود سه هفته تا مسابقه مانده بود من در روز 2 وعده تمرین می‌كردم، بدنم بسیار خسته شده بود و احساس می‌كردم كه یك وزنه 100 كیلویی رو بهم بستن و هر كجا كه می‌رفتم این وزنه با من بود .

هر كاری می‌كردم كه از شر این خستگی و احساس سنگینی رهایی پیدا كنم نمی‌شد، حتی استخر وسونا و جكوزی هم می‌رفتم تنها اثری كه برام داشت این بودكه خسته تر می‌شدم، تا اینكه یه روز كه به استخر رفته بودم چشمم به تابلویی افتاد كه به دیوار نصب شده بود و روی آن نوشته شده بود:اتاق ماساژ .

كمی با خودم فكر كردم كه آیا ماساژ می‌تونه برام مؤثر باشه یا نه، بالاخره دلم زدم به دریا و رفتم داخل اتاق ماساژ، تخت ویژه ای آنجا بود بر روی آن دراز كشیدم و یك 15 دقیقه مرا ماساژ دادند . نتیجه فوق العاده بود، پس از ماساژ چنان احساس سبكی و راحتی می‌كردم كه انگار تازه از مادر متولد شده بودم . تمام خستگی‌ها و احساس سنگینی از من دور شده بود و جای آن را احساس سبكی، شادابی و طراوت می‌كردم .

ماساژ ورزشی

ماساژ عبارت است از یك سری حركات ریتمیك و نظام یافته كه بر روی عضلات و بافت‌های نرم بدن انجام می‌شود ویا به عبارت دیگر ماساژ عبارت است از دست ورزی بر روی بافت‌های نرم بدن .این درمان به رهایی از استرس وفشار عضلانی و درد ناشی از صدمات وسرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن كمك می‌كند .

بهترین نوع ماساژ، ماساژی است كه با دست داده می‌شود . چون اولا دست قابل انعطاف است و می‌توان آن را به هر شكلی در آورد، ثانیا اختلاف حرارت دست ماساژدهنده به بدن شخصی كه ماساژ روی بدنش انجام می‌گیرد متفاوت است این خود عاملی است در جهت تسكین بخشیدن و احیای انرژی اعصاب، در صورتی كه دستگاه‌های مكانیكی فاقد این خواص هستند.

اثرگذاری ماساژ

معمولا انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه بر روی بدن اثر می‌گذارند . زمانی كه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاكتیك می‌تواند باعث درد، گرفتگی . حتی اسپاسم عضلانی شود . ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده، مواد غذایی و اكسیژن تازه را به بافت‌های مزبور می‌رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی كمك می‌كند .همچنین عضلات در حال كشش می‌توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آوردند و با محدود كردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند . با ماساژ منطقه مورد اثر، به تدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر كاهش یافته و درد كاهش می‌یابد . همین مكانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است .علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین‌ها (نابود كننده‌های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل كننده خلق و خوی) می‌شود . همچنین ثابت شده كه هورمون استرس (كورتیزول) را آزاد می‌نماید . به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یك درمان تكمیلی برای افرادی كه سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه میشود .

ماشژ ورزشی بهترین راه دفع خستگی

فواید ماساژ :

1- اثر موضعی : شامل اثر بر روی جریان خون، پوست و بافت پیوندی و عضله و تغییر تنوس عضلانی است.

2- اثر عمومی : شامل اثر بر روی اعصاب نباتی، علامت تأثیر آن روی اعصاب – آرامشی كه بعد از ماساژ مشاهده می‌شود و تغییر ضربان نبضی كه كم یا زیاد می‌شود .

موارد استفاده از ماساژ :

در تمام مواردی كه تقلیل درد و تورم و مبلیزه كردن (روان كردن) مفصل یا نرم كردن عضله مورد نظر باشد . در شكستگی‌ها و دررفتگی‌ها و ضرب دیدگی‌ها پس از طی دوره بیماری، از ماساژ استفاده می‌شود . همچنین برای آماده كردن بدن جهت كارهای بدنی شدید وازدیاد جریان خون از این روش سود می‌برند.

موارد احتیاط در ماساژ درمانی :

- در صورتی كه مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب كنید .

- روی زخمهای باز یا سوختگی یا موضع حراحت قبلی ماساژ انجام ندهید . در كوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت 24 ساعت به تأخیر بیندازید .

- در صورت ابتلا به یك بیماری مزمن، مانند سرطان یا بیماری قلبی، قبل از انجام ماساژ با پزشك خود مشورت كنید.

انواع ماساژ :

ماساژ با دست، ماساژ با فشار آب (جكوزی) و ماساژ با دستگاه‌های مكانیكی (ویبراتور) از جمله انواع ماساژ هستند.

امروزه در اكثر تیم‌های ورزشی (چه تیم‌های داخلی و چه تیم‌های ملی) در هنگام تمرین‌ها یك ماساژور حرفه ای حضور دارد و تمام بازیكنان در پایان تمرین ویا مسابقه چند دقیقه ای را ماساژ می‌بینند .این كار در جهت رفع خستگی، افزایش كارایی ورزشی، درمان آسیب‌های قدیمی یا جدید است .

یك نكته بسیار مهم این است كه بدن خود را برای ماساژ در اختیار هر كسی قرار ندهید، متاسفانه برخی از افراد سودجو خود را به عنوان ماساژور‌های حرفه ای معرفی می‌كنند اما دریغ از یك حركت درست و صحیح !!!

یك ماساژ بد (آن هم برای رفع آسیب‌های ورزشی و درمان اسپاسم‌های عضلانی) نه تنها سبب بهبود آنان نمی‌شود بلكه باعث وخامت آسیب و تشدید دردهای عضلانی می‌شود . بنابراین بدن خود را برای ماساژ به دست حرفه‌ای‌ها بسپارید.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری