تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: محققان این پژوهشگاه در مرحله آزمایشگاهی توانستند بافت‌های سرطان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سرطان خون در ایران

خون

رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: محققان این پژوهشگاه در مرحله آزمایشگاهی توانستند بافت‌های سرطان خون را درمان كنند و همچنین در مطالعاتی دیگر روشی جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان سینه ارائه كردند.

محمد‌مهدی آخوندی گفت: در بیماری سرطان، سلول‌های بدن به طور كنترل نشده‌ای تكثیر می‌یابند. بسیاری از مردم سرطان را مترادف درد و رنج و مرگ می‌دانند و بر اساس گزارش انجمن بهداشت آمریكا، 6/7 میلیون نفر در سال 2007 بر اثر سرطان مرده‌اند كه 13 درصد از كل 58 میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: تا كنون بیش از 100 نوع سرطان شناسایی شده كه در هر قسمتی از بدن می‌توانند ظاهر شوند.

آخوندی تصریح کرد: سرطان خون یا لوسمی، بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گلبول های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می شود.

در بیماری سرطان خون، مغز استخوان مقدار زیادی گلبول های غیرعادی سفید خون تولید می کند. این سلول ها با گلبول های طبیعی خون متفاوت بوده و عملکرد نامناسبی دارند. در نتیجه تولید گلبول های سفید طبیعی خون را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری ها از بین می برد.

این بیماری در مردان بیشتر تظاهر می کند و یکی از چهار سرطان شایع کودکان است.

راهکار درمانی سرطان خون با استفاده از داروی اختصاصی تولید شده توسط پژوهشگاه ابن سینا

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به این‌كه درمان سرطان به روش‌های گوناگون انجام می‌شود، افزود: درمان‌های موجود در برخی سرطان‌ها به خوبی پاسخگو بوده و درصد بالایی از بیماران بهبود می‌یابند، ولی به طور كلی درمان‌های عمومی سرطان مانند شیمی‌ درمانی و پرتودرمانی علاوه بر این‌كه باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می شوند، روی سلول‌های طبیعی نیز اثر می‌گذارند، ولی با توجه به شرایط بیمار، اینگونه عوارض جانبی به علت اهمیت درمان سرطان پذیرفته می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه درمان سرطان اختصاصی‌تر انجام شود، میزان عوارض جانبی كم‌تر خواهد بود و از بهترین نوع درمان‌های سرطان، ایمنی درمانی سرطان است.

آخوندی تصریح كرد: این نوع درمان از طریق هدف‌گیری اختصاصی مولكول‌های سطحی سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. برای انجام این نوع درمان، داروی مربوطه بر علیه سلول سرطانی ساخته می‌شود و با تزریق آن، موجب فعال شدن مكانیسم‌های مختلفی در بدن بیمار می‌شود كه در نهایت منجر به مرگ سلول سرطانی می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم پزشكی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا، با استفاده از روش‌های نوین بیوتكنولوژی اقدام به ساخت چنین داروهای اختصاصی بر علیه سرطان‌های گوناگون كرده است كه در ارتباط با نوعی سرطان خون، برخی از داروهای ساخته شده توسط پژوهشگاه، مورد آزمایش قرار گرفته و اثر آن روی سلول‌های سرطانی بیماران منجر به مرگ این سلول‌ها شده است.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: این واكنش در محیط آزمایشگاه با موفقیت انجام شد، لذا در حال حاضر مرحله آزمایشگاهی ساخت این دارو به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: برای استفاده درمانی از این دارو لازم است كه اثر آن بر روی حیوان آزمایشگاهی نیز بررسی شود و پس از انجام كارآزمایی بالینی در بیماران مبتلا به سرطان خون، نسبت به عرضه آن به بازار اقدام شود.

آخوندی افزود: در صورت تامین بودجه ی لازم پیش‌بینی می‌شود كه این دارو ظرف 3 سال‌ آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و یقیناً تولید چنین دارویی در داخل كشور، امكان استفاده عمومی هموطنان را با هزینه‌ای بسیار كم به همراه خواهد داشت.

شبکه خبری برنا

*مطالب مرتبط:

واکسن سازی علیه سرطان ها

رژیمی سالم برای مبتلایان به لوسمی

خردل نیتروژن و شیمی درمانی سرطان

سرطان چیست ؟

نقش رژیم غذایی در سرطان ها

مشکلات سرطانی ها در حین درمان

تفسیر اجزای آزمایش خون (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.