تبیان، دستیار زندگی
این روزها و در این دوسه ماه کلمات و واژگانی مانند آشوب طلب ، اغتشاش گر ،هرج و مرج طلب،بر همزنندگان نظم عمومی و...فراوان به گوش می رسد .اما پرسشی همواره در ذهن خطور می کندکه معنای حقیقی این وازگان چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشوب طلبان واغتشاش گران از نگاه علی(ع)

امام علی علیہ السلام

این روزها و در این دوسه ماه کلمات و واژگانی مانند آشوب طلب ، اغتشاش گر ،هرج و مرج طلب،بر همزنندگان نظم عمومی و...فراوان به گوش می رسد .اما پرسشی همواره در ذهن خطور می کندکه معنای حقیقی این وازگان چیست؟ آیا این وازگانی نوپدید ونو ظهور هستند ویا آنکه در بستر رودخانه تاریخ اسلام می توان برای آن معنایی یافت؟ما در این نوشته کوتاه با غواصی دریای تاریخ اسلام و نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) پاسخ این پرسش روز را یافته و به شما کاربران گرامی هدیه من کنیم.نکته اساسی در تعریف امام علی (علیه السلام) آشوب طلبان یک پارچه بدی و نحوست و ضرر نبوده بلکه با دقت در کارکرد نقشهای اجتماعی ،انها دارای منفعت وسودمندی نیز هستند.پس تلاش کنیم در این زمانه افراد را خاکستری ببینیم نه مشکی و تیره و تار.

امام علی (علیه السلام) در تعریف اوباش مردم فرمود : آنها کسانی هستند که هرگاه هماهنگ گردند غالب شوند

و هنگامیکه پراکنده شوند شناخته نشوند. و گفته شده که امام فرمود: آنها کسانی هستند که هرگاه متحد شوند زیان رسانند و هنگامی که متفرق گردند سود ببار خواهند آورد .

آنگاه مردم از امام علی (علیه السلام)پرسیدند: زیان اتحاد آنها را دانستیم . منفعت پراکندگی شان چیست ؟

حضرت علی (ع)فرمود : پیشه وران و اهل کسب به کارهای خود بازمی گردند و مردم از تلاش آنها سود می برند : بنا بکار خود می پردازد  وساختمان می سازد ،بافنده مشغول بافندگی خویش می شود  و نانوا به پخت نان اشتغال پیدا می کند .

وقال [ع ] فی صفه الغوغاء : هم الذین اذا اجتمعوا غلبوا ، و اذا تفرقوا لم یعرفوا و قیل : بل قال علیه السلام :  هم الذین اذااجتمعوا ضروا ، و اذا تفرقوا نفعوا ، فقیل : قد عرفنا مضره اجتماعهم ، فما منفعه افتراقهم ? فقال : یرجع اصحاب المهن الی مهنتهم ، فینتفع الناس بهم ، کرجوع البناء الی بنائه ، و النساج الی منسجه ، و الخباز الی مخبزه

منبع :نهج البلاغه،حکمت 199

گروه دین و اندیشه تبیان_رضاسلطانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.