تبیان، دستیار زندگی
: فیلم‌سازان باید فیلم‌ها را متناسب با سن آنها بسازند چرا كه فیلم‌ها باید در بر گیرنده آموزه‌های اخلاقی و دینی باشد تا بتواند بیننده را مقهور خود كند. شاه حسینی با بیان اینكه از دنیای ادبیات وارد سینما شده است، تصریح كرد: گاهی كارگردان نمی‌تواند ارتباط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«پنالتی» یك قصه واقعی در سرزمین ایثار‌ است

نسیه شاه حسینی

كارگردان فیلم پنالتی گفت: فیلم ‌پنالتی یك قصه واقعی در خوزستان و سرزمین ایثار‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان انسیه شاه‌حسینی در نشستی با كودكان و نوجوانان همدانی اظهار داشت: با توجه به اینكه همیشه حرف‌های خوبی كه در قالب قصه گفته می‌شوند راحت‌تر پذیرفته شده و می‌توانند مخاطب را جذب كنند، سینمای داستان‌گو نیز خیلی موفق‌تر از سینماهای دیگر است.

وی ضمن بیان اینكه اگر تخیل در واقعیت نفوذ پیدا كرده و با قصه عجین شود می‌تواند تأثیرگذار و ماندگار باشد، افزود: قصه فیلم پنالتی یك قصه واقعی در خوزستان و سرزمین ایثار و جانفشانی پدرانی است كه جوانمردانه جان خود را فدا كردند و بچه‌های پابرهنه به امیدی كه روزی در چمن بازی كرده و بتوانند به آرزوهای خود برسند توپ می‌زنند.

كارگردان فیلم پنالتی نقطه قوت این فیلم را در دعوت بچه‌ها به تیم فوتبال صنعت نفت بعد از بازی آنان در كوچه پس كوچه‌های خوزستان عنوان كرد.

وی با اشاره به اینكه سینمای ایران باید با بیننده ارتباط برقرار كند، افزود: فیلم‌سازان باید فیلم‌ها را متناسب با سن آنها بسازند چرا كه فیلم‌ها باید در بر گیرنده آموزه‌های اخلاقی و دینی باشد تا بتواند بیننده را مقهور خود كند.

شاه حسینی با بیان اینكه از دنیای ادبیات وارد سینما شده است، تصریح كرد: گاهی كارگردان نمی‌تواند ارتباط كاملی با فیلمنامه بگیرد به همین علت خود تصمیم به ورود به عرصه سینما كردم تا افكار خود را به تصویر بكشم.

وی بیان داشت: فیلم‌های سینمایی كه ساخته‌ام شكل مستندگونه خود را حفظ كرده‌اند و در فیلم پنالتی نیز این مقوله نمود پیدا كرده است.

با توجه به اینكه همیشه حرف‌های خوبی كه در قالب قصه گفته می‌شوند راحت‌تر پذیرفته شده و می‌توانند مخاطب را جذب كنند، سینمای داستان‌گو نیز خیلی موفق‌تر از سینماهای دیگر است.

تهیه كننده فیلم پنالتی نیز در این نشست اظهار داشت: كودكان و نوجوانان باید متقاضی فیلم‌هایی باشند كه آن فیلم حرفی برای گفتن داشته باشد نه اینكه تنها وقت آنها را پر كند.

سیدسعید سیدزاده با اشاره به اینكه كودكان و نوجوانان به مضامین و محتوای فیلم‌ها توجه بیشتری باید داشته باشند، تصریح كرد: فیلم‌سازان كودكان و نوجوانان با توجه به هوش و ذكاوت و توقع شما فیلم می‌سازند به همین علت فیلم باید به داشته‌های شما بیفزایند.

وی ادامه داد: در فیلم پنالتی بر خلاف نام این فیلم كه برگرفته از یكی از اصطلاحات فوتبالی است نقش‌آفرینان آن به جای اینكه به آمال و آرزو‌های خود برسند به پهلوانی و مردانگی می‌رسند كه یكی از آموزه‌های فیلم است.

تهیه كننده فیلم سینمایی پنالتی با اشاره به سؤال یكی از نوجوانان در مورد اینكه دیگر انقلاب و دفاع مقدس تمام شده است و باید فیلم‌ها با متد جدید ساخته شود، بیان داشت: هشت سال همه دنیا دست به دست هم دادند تا به مردم ایران فشار وارد كنند اما موفق به گرفتن یك وجب از این خاك نشدند و این افتخار را نباید هیچ وقت فراموش كرد.

وی با بیان اینكه عملیات‌های انجام شده در هشت سال دفاع مقدس ایران امروز در آمریكا برای نظامیان تدریس می‌شود، اذعان داشت: فوتبال خوب است اما بهتر از آن تلفیق كردن این ورزش با درد‌های روزگار است چرا كه باید ما را به خداشناسی، پهلوانی و مردانگی برساند.

سیدزاده با اشاره به اینكه پرداختن به فیلم‌های اسطوره‌ای مهجور مانده است، اضافه كرد: فیلم سازان خارجی برای ساخت فیلم برنامه كاملی دارند و در ایران باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا فیلم‌سازان دغدغه فیلم تاریخی را پیدا كنند یا آن را مدنظر قرار دهند چرا كه شاید تاكنون این گونه فیلم‌ها در برنامه قرار نگرفته یا وقت آن نرسیده است.

بازیگر فیلم پریا نیز در این نشست گفت: فیلم پریا با اشكال فانتزی، رئال، عروسكی و رویایی تلفیق شده است چرا كه دنیای كودكان نیازمند چنین برنامه‌هایی است.

فیلم سازان خارجی برای ساخت فیلم برنامه كاملی دارند و در ایران باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا فیلم‌سازان دغدغه فیلم تاریخی را پیدا كنند یا آن را مدنظر قرار دهند چرا كه شاید تاكنون این گونه فیلم‌ها در برنامه قرار نگرفته یا وقت آن نرسیده است.

الیزابت امینی تصریح كرد: این فیلم با جلوه‌های ویژه و عروسكی وسوسه انگیز است و شیطنت كودكانه را به تصویر كشیده است و این در حالی است كه سالهاست فیلم‌های كودك ما، آن را به خود ندیده است.

وی با اشاره به اینكه فیلم كودك را عاشقانه دوست دارد و بازی در آن لذت دوچندان دارد، خاطرنشان كرد: با وجود اینكه كودكان دیرتر با بازی هماهنگ می‌شوند اما جذاب است و قصه خوب چه برای كودكان باشد چه برای بزرگسالان باید ارزشمند بوده و بتواند برای كودكان باورپذیر باشد.

آرمیتا مرادی بازیگر فیلم "یك وجب آسمان " نیز گفت: این فیلم كار خوب و دوست داشتنی است و به همسن و سالان خود می‌گویم كه هیچ وقت از شكست نترسند و بزرگ فكر كنند.

در پایان به بازیگران و كارگردان و تهیه كننده شركت كننده در این نشست هدایایی به رسم یادبود و عروسك‌های آنا و دانا اهدا شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی