تبیان، دستیار زندگی
امروزه خیلی از افراد چاق و یا آنان که به تازگی دچار افزایش وزن شده اند، تصمیم به رژیم لاغری می گیرند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات مهم در رژیم لاغری (1)

www.novindiet.com )

رژیم لاغری

امروزه خیلی از افراد چاق و یا آنان که به تازگی دچار افزایش وزن شده اند، تصمیم به رژیم لاغری می گیرند و در این راه بر اساس اطلاعاتی که دارند و یا بنابر توصیه های دوستان و نزدیکان خود و یا راه هایی که احیانا این نزدیکان برای کاهش وزن خود طی نموده اند، اقدام به گرفتن رژیم لاغری می نمایند.

اما متاسفانه باید پذیرفت که در خیلی از موارد این توصیه ها، آنان را به کاهش وزن مطلوب نمی رساند و چه بسا عوارضی را برای آنان به همراه خواهد داشت. کم نیستند افرادی که با یک رژیم سخت غذایی در یک مدت زمان کوتاه، وزن خود را کم نموده اند و پس از اندکی به وزن بالاتری دست یافته اند.

این مقاله سعی می نماید شما را با بعضی از اشتباهات معمول در رژیم لاغری آشنا نماید:

1- انتخاب رژیم های لاغری معجزه آسا:

حتما شما هم دیده اید و یا می شناسید افرادی که رژیم های لاغری سریع و معجزه آسا را انتخاب نموده و یا یک روز تصمیم می گیرند که فقط یک وعده غذایی بخورند و یا فقط گریپ فروت و یا سوپ کلم بخورند. این افراد میزان انرژی دریافتی خود را به طور ناگهانی به میزان حتی کمتر از 1000 کیلو کالری در روز می رسانند و این طبیعی خواهد بود که چند کیلو از وزن خود را در زمان کوتاهی از دست بدهند. اما باید بدانید وقتی شما وزن خود را سریعا کاهش می دهید، میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدن خود را نیز کاهش می دهید و چون معمولا نمی توانید این رژیم ها را برای مدت طولانی ادامه دهید، به محض قطع رژیم، با دریافت مواد غذایی  به میزان معمول خود و یا گاه بیشتر از حد معمول، بعد از سختی که به خود داده اید از یک طرف انرژی بیشتری دریافت می نمایید و از طرف دیگر سوخت و ساز کاهش یافته ی شما، باعث ذخیره شدن این انرژی و افزایش سریع وزن می شود.

2- حدف صبحانه:

این روش به نظر یک راه ساده برای کاهش وزن می باشد، ولی واقعیت چیز دیگری است. خیلی از افراد چاق از آنجا که صبح ها اشتهایی برای غذا خوردن ندارند، صبحانه را حذف می نمایند.

مطالعات نشان داده است که وقتی شما صبحانه نمی خورید، احساس گرسنگی زیاد، شما به سمت ریزه خواری و خوردن تنقلات پرانرژی می کشاند و از طرف دیگر خیلی از اوقات فکر می کنید که چون صبحانه نخورده اید، می توانید یک ناهار و شام مفصل بخورید. در حالی که خوردن یک صبحانه، به ویژه اگر حاوی مواد فیبری و پروتئین باشد، در کنترل اشتهای شما در طی روز خیلی موثر خواهد بود.

باید اذعان نمود که مطالعات متعدد نشان داده است که خوردن صبحانه باعث می شود شما راحت تر وزن خود را کاهش دهید.

3- بی توجهی به تنقلات روزمره:

خیلی از افراد چاق هنگامی که تصمیم به رژیم لاغری می گیرند، وعده های اصلی غذایی خود مانند ناهار و شام را کنترل می کنند، ولی از تنقلات روزمره غافل هستند.

این موضوع به ویژه در افرادی که در طی روز معمولا پشت میز می نشینند و یا کارهای کامپیوتری دارند، زیادتر است. این افراد خیلی از اوقات، شیرینی که در طی روز به آنان تعارف شده است و یا باقیمانه بستنی کودکشان را که خورده اند جزو کالری دریافتی خود به حساب نمی آورند.

4- حذف کامل میان وعده ها در طی روز:

همانطور که خوردن تنقلات پر انرژی باعث چاقی می شود، حذف کامل میان وعده ها نیز باعث می شود اشتهای شما در هنگام صرف وعده های اصلی غیرقابل کنترل گردد و افزایش وزن شما را به همراه داشته باشد. لذا نشان داده شده است، کسانی که میان وعده های سالم به ویژه میوه جات و نیز مواد غذایی حاوی پروتئین را در طی روز مصرف کرده اند، در کنترل وزن موفق ترند.

خشکبار از نوع خام اگر به صورت کنترل شده استفاده شود، انتخاب خوبی در بین تنقلات حاوی پروتئین بوده و در کنترل اشتها در طی روز موثر است.

5- خوردن فراوان مواد غذایی کم چرب:

این تصور که شما می توانید به هر میزان که خواستید از مواد غذایی آماده که ادعای کم چرب و یا کم انرژی بودن را دارند استفاده نمایید، یکی از اشتباهات بزرگی است که موقع اجرای رژیم لاغری دارید. خیلی اوقات اگر شما یک ظرف بیسکویت یا شکلات کم انرژی و کم چرب را به بهانه ی آن که کم انرژی است بخورید، انرژی بیشتری دریافت می کنید تا این که کمی از شیرینی ها یا تنقلات معمولی را بخورید.

لذا اگر چه محصولات کم چرب و یا کم قند می توانند شما را در کنترل انرژی دریافتی کمک نمایند، ولی این به معنای استفاده ی آزاد از این نوع مواد غذایی نمی باشد.

6- کم توجهی به انرژی نوشیدنی ها:

خیلی از ما توجهی به انرژی نوشیدنی های مصرفی در طی روز نداریم. به ویژه در فصل تابستان استفاده فراوان از انواع نوشیدنی های خنک و یا نوشیدن آبمیوه ها به بهانه این که نوشیدنی سالمی است، باعث می شود شما انرژی زیادی دریافت نمایید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که آبمیوه ها به دلیل عبور سریع تر از دستگاه گوارش، اولا قندشان سریع تر جذب می شود، ثانیا در کاهش گرسنگی زیاد موثر نمی باشند.

استفاده از نوشابه های رژیمی نیز به بهانه آن که فاقد انرژی هستند، باعث چاقی خواهد شد، زیرا باعث افزایش اشتها می شوند. لذا مصرف این نوع نوشابه ها نیز برای کاهش وزن باید کم شود.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

اشتباهات مردم در غذا خوردن

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

چرا لاغر نمی شوم؟

كاهش وزن سریع، مضر است

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

ترفندهای لاغری را بیاموزیم

آیا رژیم لاغری تنها راه حل است؟

علل ناكامى در رژیم های لاغری

رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل(1) و (2)

چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن کاهش نمی یابد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.