تبیان، دستیار زندگی
روایات مختلفی از علایم ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد که برخی از آنها مربوط به پیش از ظهور امام و برخی دیگر، حوادث عجیبی است که مربوط به زمان نزدیک به ظهور آن حضرت هستند. از روایات به دست امده از ائمه معصومین علهیم‏السلام معلوم می‏شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاید این جمعه بیاید،شاید
نشانه‏ ظهور

روایات مختلفی از علایم ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد که برخی از آنها مربوط به پیش از ظهور امام و برخی دیگر، حوادث عجیبی است که مربوط به زمان نزدیک به ظهور آن حضرت هستند. از روایات به دست آمده از ائمه معصومین علهیم‏السلام معلوم می‏شود که قبل از ظهور امام زمان (عج)، ظلم و ستم و گناه و بی‏دینی در سراسر جهان، حتی در جوامع اسلامی بیداد می‏کند. شراب خواری، رباخواری، قساوت، تقلب، ریاکاری و... همه جا را فرا می‏گیرد. فرزندان به پدران و مادران‏شان آزار می‏رسانند و احترام آنها را نگه نمی‏دارند. کوچک‏ترها به بزرگ‏ترها بی‏احترامی می‏کنند و بزرگ‏ترها به کوچک ترها رحم نمی‏کنند.

علایم دیگر ظهور امام زمان (عج)، شورش شخص ظالم و خیانت‏کاری به نام «سفیانی» است. او از نسل یزید، پسر معاویه و یکی از دشمنان اهل بیت‏علهیم‏السلام است که در شام قیام می‏کند و پس از تصرف پنج شهر، به سوی کوفه در عراق حرکت می‏کند و با سپاهیان خونخوارش به قتل و جنایت مردم می‏پردازد. سپاه امام زمان (عج) همه جا سایه به سایه، سفیانی را تعقیب می‏کنند، تا اینکه در بیت‏المقدس او را به هلاکت می‏رسانند.

وقتی ظهور امام زمان (عج) نزدیک می‏شود، قیام یکی از شیعیان به نام «سیدحسنی» در ناحیه دیلم و قزوین اتفاق می‏افتد. او مردی است که ادعای امامت نمی‏کند و خود را به دروغ امام زمان (عج) نمی‏نامد، بلکه مردی است خداجو و خداپرست که مردم را به دین اسلام و روش ائمه معصومین علهیم‏السلام دعوت می‏کند. او پیروان بسیاری پیدا می‏کند و همراه شیعیان دیگر تشکیل سپاه بزرگی را می‏دهد و از دیلم گرفته تا کوفه، ظلم و ستم را از بین می‏برند.

سید حسنی هنگامی که سپاهیانش در کوفه هستند، باخبر می‏شود که امام زمان (عج) با سپاهیانش به کوفه آمده است؛ به همین دلیل با لشکریان خود به ملاقات آن حضرت می‏رود و به جز گروهی، همه افراد سپاهش که حدود چهارصد هزار نفر هستند، با امام بیعت می‏کنند. امام زمان (عج) گروهی را که با ایشان بیعت نمی‏کنند، نصیحت می‏کند و برای آنها توضیح می‏دهد که کارهایش، سحر و جادو نیست و از معجزات خدای بلندمرتبه  است؛ اما آن گروه به سخنان امام توجهی نمی‏کنند و به همین دلیل امام دستور  قتل آنها را صادر می‏کند و سرانجام همگی آنها به فرمان امام کشته می‏شوند.

از نشانه‏های دیگر ظهور امام زمان (عج)، ندای آسمانی است. هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) فریاد بسیار رسایی از آسمان مکه شنیده می‏شود که نام همه امامان را تا حضرت مهدی (عج) معرفی می‏کند و این ندا از آیات الهی است. در این ندا به مردم توصیه می‏شود که با امام بیعت کنند تا هدایت شوند و با حکم او مخالفت نکنند؛ زیرا در این صورت گمراه می‏شوند.

قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) نیز، یک بار این ندا شنیده می‏شود. در آن هنگام از جانب خداوند برای اثبات حقانیت حضرت علی علیه‏السلام و شیعیان، نوای خوش آهنگی از آسمان با صدای رسا و بلند، به گوش می‏رسد که از نام پیامبر صلی‏الله علیه و‏آله وسلم و اصل و نسب آن حضرت گرفته تا مهدی موعود (عج) را بیان می‏کند. البته باید در نظر داشت که هیچ‏کس تاریخ دقیق ظهور آن حضرت را نمی‏‏داند و هر کس ادعای کشف آن را داشته باشد، دروغگو است. همچنان که روزی فردی به نام فضیل از امام باقر علیه‏السلام پرسید: «آیا برای ظهور امام زمان (عج)، تاریخ دقیقی معلوم می‏شود؟» امام سه بار فرمود: «تعیین کنندگان وقت دروغگو هستند.»

وظایف مومنان در زمان غیبت

اکنون در زمان غیبت امام زمان (عج) ما می‏باید به وظایف زیر عمل نماییم:

- دستورات اسلام را اجرا کنیم و با امر به معروف و نهی از منکر مانع انجام رفتارهای زشت در میان مردم شویم.

- برای آنکه دین اسلام، محکم و استوار باقی بماند، این دعا را بخوانیم: یاالله یا رحمن یا رحیم. یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

ای خدای بخشنده ی مهربان، ای دگرگون کننده قلب‏ها، دل مرا بر دین خود استوار نگه دار.

- در زمان غیبت امام زمان (عج) علمای دین و ولی فقیه، نماینده امام زمان (عج) هستند و ما باید به آنها احترام بگذاریم و از ایشان اطاعت کنیم.

- برای سلامتی حضرت مهدی (عج) دعا کنیم و صدقه بدهیم.

- پیوسته نام حضرت را بر زبان بیاوریم و برای ایشان صلوات بفرستیم و از خداوند، ظهور ایشان را طلب کنیم. امام زمان (عج) می‏فرماید: «برای فرج من بسیار دعا کنید؛ چون گشایش کار شما در آن است.»

- در روزهای جمعه، عید غدیر، عید فطر و عید قربان، دعای «ندبه» را بخوانیم و در فراق امام زمان (عج) اشک بریزیم.

- هر گاه نام حضرت را می‏شنویم، به احترامش از جا بلند شویم و بایستیم.

- هر دعایی که می‏خوانیم، حضرت مهدی موعود (عج) را در نظر داشته باشیم.

- در گرفتاری‏ها وکارهای مهم به امام زمان(عج) توسل کنیم و از آن حضرت یاری بخواهیم.

- در صورت امکان به مسجد جمکران در شهر قم برویم و نماز امام زمان (عج) را در آنجا بخوانیم.

- بهترین کار برای مومن آن است که ثواب کارهای خود همچون تلاوت قرآن، زیارت حج عمره، طواف خانه خدا، زیارت حرم امامان و... را به امام زمان (عج) هدیه کند.

منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم. حضرت علی علیه‏السلام درباره غیبت حضرت مهدی‏(عج) فرموده‏اند: «انتظار ظهور مهدی بالاترین عبادت است.»

امام غایب علیه‏السلام در روایات به خورشید پشت ابر تشبیه شده است. سلیمان اعمش از حضرت امام صادق علیه‏السلام پرسید: «چگونه مردم از حجّت خدا که غایب است استفاده می‏کنند؟»

امام فرمود: «همان‏طوری که از خورشید پشت ابر استفاده می‏کنند.»

جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اسلام صلی‏الله علیه و‏آله وسلم سوال کرد: «آیا شیعیان در زمان غیبت از امام غایب نفعی می‏برند؟»

رسول خدا صلی‏الله علیه و‏آله وسلم فرمودند: «آری! سوگند به خدایی که مرا به نبوّت مبعوث کرده است، آنان به نور او روشنی می‏گیرند و به وسیله‏ی ولایتش نفع می‏برند. مانند سود بردن خورشید، هر چند ابرها خورشید را پوشانده باشند.»

فضیل از حضرت امام باقر علیه‏السلام پرسید: «آیا برای قیام صاحب‏الامر وقتی تعیین می‏شود؟»

امام سه بار تکرار فرمودند: «تعیین کنندگان وقت برای ظهورش دروغگو هستند.»

خدایا! برای ولیت حجّت بن الحسن که درودت در این ساعت و در هر ساعت بر او و بر پدران او باد، سرپرست و نگه‏دار و پیشوا و یار و راهنما و دیده‏بان باش تا او را در زمین خودت به رغبت ساکن نمایی. و او را در مدت طولانی بهره‏دهی.

مهدی مراد حاصل

برگرفته از کتاب: گذری بر زندگی چهارده معصوم(علیه‏السلام)

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

********************************************

مطالب مرتبط

آخرین پرنده، آخرین سنگ

قهرمان محلّه

میم مثل مورچه

لطف بی‏کران امام!

مردی که کمک خواست

پیامبری در شکم ماهی (2)

پیامبری‌ در شکم ماهی(1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.