تبیان، دستیار زندگی
سیزدهم مردادماه، بیست و ششمین سالروز شهادت سردار علیرضا موحددانش (1337 ـ 1362) است. وی در عملیات بازی‌دراز به عنوان جانشین فرمانده عملیات حضور داشت و بر اثر انفجار نارنجک، دست راستش قطع شد. ایبنا مروری دارد بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره این شهید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتابشناسي سردار شهید علیرضا موحددانش
كتابشناسی سردار شهید علیرضا موحددانش

سیزدهم مردادماه، بیست و ششمين سالروز شهادت سردار علیرضا موحددانش (1337 ـ 1362) است. وي در عمليات بازي‌دراز به عنوان جانشين فرمانده عمليات حضور داشت و بر اثر انفجار نارنجک، دست راستش قطع شد. "ايبنا" مروري دارد بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره اين شهيد منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عليرضا موحددانش 27 شهریور 1337 در تهران به دنیا آمد.

وی سال 1355 در رشته برق دانشگاه تبریز پذیرفته شد. اما از رفتن به دانشگاه منصرف و فعالیتش را در زمینه مخالفت با رژیم پهلوی گسترش داد. زمانی که متوجه شد مورد سوءظن ساواک قرار گرفته است، به خدمت سربازی رفت.

عليرضا موحددانش با فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر خروج سربازان از محل خدمت، در مبارزات انقلابی مردم شرکت کرد.

وي در تسخیر پادگان جمشیدیه و جلوگیری از فرار ارتشبد نعمت‌الله نصیری، ريیس ساواک، نقش فعالی داشت.

موحددانش به عضویت کمیته انقلاب اسلامی منطقه شمیران و سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او با شروع جنگ به جبهه‌های جنوب رفت و در عملیات‌های بسیاری مانند؛ تنگه کورک، بازی‌‌دراز، مطلع‌الفجر، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر مقدماتی، والفجر 1 و 2 حاضر شد.

عليرضا موحددانش در عمليات بازي‌دراز به عنوان جانشين فرمانده عمليات حضور داشت و بر اثر انفجار نارنجک، دست راستش قطع شد. پس از شركت در عمليات‌های فتح‌المبين و بيت‌المقدس به عنوان فرمانده گردان حبيب‌ابن‌مظاهر، در عمليات والفجر 2، فرماندهي تيپ 10 سيدالشهدا(ع) را بر عهده داشت و سیزدهم مردادماه 1362 در منطقه حاج عمران به شهادت رسید.

مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره سردار شهید علیرضا موحددانش منتشر شده‌، عبارتند از:

ـ بی‌کرانه‏ها (زندگی‌نامه سرداران شهید سپاه استان تهران‏) / عین‏الله کاوندی / کنگره بزرگداشت سرداران شهید استان تهران‏ / 1376.

ـ اسطوره‏ها / به‌کوشش خلیل عبدالحسینی / نشر شاهد / 1380.

ـ من و علی و جنگ‏ (زندگی‌نامه سردار شهید علیرضا موحد دانش‏) / سهیلا علوی‌زاده‏ / سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح‏ / 1382.

ـ یک آسمان هیاهو (قصه فرماندهان؛ 19) / رحیم مخدومی / دفتر ادبیات و هنر مقاومت / 1385.