تبیان، دستیار زندگی
دبیر «پنجمین همایش بین‌المللی دكترین مهدویت» در دومین نشست خبری این همایش از مهدویت با عنوان رمز هویت شیعیان یاد كرد و اظهار داشت: دستاوردهای این همایش، رنسانسی علمی و تحولی شگرف در زمینه آموزه‌های مهدویت در جهان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنسانسي علمي در آموزه‌هاي مهدويت

رنسانسی علمی در آموزه‌های مهدویت

دبير «پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت» در دومين نشست خبري اين همايش از مهدويت با عنوان رمز هويت شيعيان ياد كرد و اظهار داشت: دستاوردهاي اين همايش، رنسانسي علمي و تحولي شگرف در زمينه آموزه‌هاي مهدويت در جهان است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دومين نشست مطبوعاتي «پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت» صبح امروز(دوشنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مسعود پورسیدآقایی، رییس موسسه آینده روشن و دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر فرامرز سهرابي، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هيات علمي موسسه آينده روشن و حجت‌الاسلام سيد محمدعلي موسوي‌نسب، دبير كميته اطلاع‌رساني همايش و مجري اين برنامه در دبيرخانه شواري فرهنگ عمومي كشور برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام سيد محمدعلي موسوي‌نسب، دبير كميته اطلاع‌رساني همايش و مجري اين برنامه اظهار داشت: همزمان با ميلاد با سعادت منجي عالم بشريت و قطب عالم امكان، حضرت مهدي(عج) «پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت» در روزهاي سيزدهم و چهاردهم مرداد ماه با حضور رييس جمهور، جمعي از مسوولان بلندپايه كشوري، استادان حوزه و دانشگاه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مسعود پورسیدآقایی، رییس موسسه آینده روشن و دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت، از حضرت قائم(عج) به عنوان شخصيتي ياد كرد كه با ظهورش تمامي خوبي‌ها حضور خواهند يافت و گفت: همايش امسال با موضوع «جامعه و دولت زمينه‌ساز، رسالت‌ها و راهبردها» با رويكرد اثباتي برگزار خواهد شد.

وي درباره ضرورت‌هاي برگزاري اين همايش خاطرنشان كرد: پوشش و تكميل خلاء علمي ـ پژوهشي در عرصه مهدويت و آموزه‌هاي آن از دلايل برگزاري اين همايش سالانه است، زيرا با توجه به منابع غني كه در اين حوزه وجود دارد، تأليفات و كارهاي اندك و انگشت‌شماري در اين زمينه انجام شده كه نيازمند فعاليت‌ها و اقدامات جامعي‌ است.

رییس موسسه آینده روشن افزود: به دليل كاركردها و تأثيرات شگرف آموزه‌هاي مهدويت در عرصه‌هاي مختلف حيات بشري، آموزه مهدويت مانند اصولي چون توحيد، معاد و نبوت، تمام آموزه‌هاي بشري را پوشش مي‌دهد. اصل مهدويت، اصلي منحصر به فرد است كه كاركردهاي بي‌بديل و بي‌نظيري دارد.

وي عناصر كليدي شيعه اثني عشري را اعتقاد به مفاهيم و واقعيت‌ها عاشورا و انتظار(امام حسين و مهدويت) خواند و عنوان كرد: پاسخ به معاندان و كساني‌ كه درصددند با اين اصول به مبارزه بپردازند يا شبهاتي را در اين وادي طرح مي‌كنند، از ديگر دلايل برگزاري اين همايش بين‌المللي است.

دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت همچنين داشتن نگاهي كاربردي، جامع و تأثيرگذار در سطح جهاني به گونه‌اي كه راهبرد نظام ديني ما، جوامع شيعي و دنياي اسلام باشد را از ديگر اهداف برپايي اين همايش بيان كرد و گفت:‌ درگير كردن اذهان نخبگان با موضوع مهدويت و كشاندن اين موضوع به كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، از ديگر اهدافي به حساب مي‌آيد تا انديشه مهدويت و امامت كه قوي‌ترين رويكرد شيعي است، جايگاه اصلي خود را در آينده بشريت بيابد.

وي امام مهدي(عج) را امام تمام زيبايي‌ها دانست و گوشزد كرد:‌ اشتغال اذهان نخبگان و صاحب‌نظران جهاني به آموزه‌هاي كليدي مهدويت و اين كه در مقايسه با ديگر منجي‌ها و موعودها بتوانيم توانمندي‌هاي اين انديشه را از منظر ديدگاه‌هاي شيعي نشان دهيم، از ديگر انگيزه‌هاي برگزاري اين همايش‌اند.

رییس موسسه آینده روشن با تأكيد بر اين كه دستاوردهاي آموزه‌هاي حوزه مهدويت اين ظرفيت را دارد كه در سطوح سوم و چهارم حوزه‌هاي علميه تدريس شود، مطرح كرد: اين رسالت در نخستين مرحله بر دوش حوزه‌هاي علميه و مركز علمي ـ پژوهشي است كه به ترويج بنيان‌هاي فكري و ديني شيعه مي‌پردازند.

وي با اشاره به وجود چند هزار حديث در حوزه مهدويت از اهل‌بيت(ع)، بر لزوم پژوهش و بررسي اين احاديث و جامه عمل پوشاندن به آنها در راستاي زمينه‌سازي ظهور تاكيد كرد و گفت: با توجه به اين كه بيش از هر موضوع ديگري در زمينه مهدويت احاديث و رواياتي از امامان(ع) نقل شده‌اند و در ادبيات روايي ما مراد از مشرق زمين ايران و ايرانيان‌اند، بايد بكوشيم از راه‌هاي گوناگون فرهنگي نظير تحقيق و پژوهش، تأليف كتاب، با همكاري و هماهنگي تمامي نهادهاي جامعه، زمينه‌هاي ظهور و حضور منجي عالم بشريت را فراهم سازيم.

مدرس حوزه با اشاره به بيانات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي كه انتظار را زمينه‌ساز و آمادگي براي ظهور دانسته‌اند، يادآور شد:‌ در اين زمينه فعاليت‌هاي زيادي نيز به ويژه در حوزه تأليفات انجام شده است كه از آن ميان مي‌توان به تدوين و تأليف مجموعه هشت جلدي «معجم‌ احاديث الامام المهدي(عج)» كه دربردارنده بيش از دو هزار روايت درباره امام زمان(عج) اشاره كرد كه تمامي آنها با استناد به منابع معتبر تدوين شده‌ و كاربردي‌اند.

وي با بيان اين كه «موعود ما موجود است» خاطرنشان كرد: هانري كربن، انديشمند و فيلسوف فرانسوي، با رسيدن به اين نكته كه تمامي جهان نيازمند يك خالق و تمامي انسان‌ها، نيازمند رهبر و راهنمايي براي ارتباط با جهان ماورايي‌اند، به پژوهش در اديان گوناگون در اين زمينه اشاره كرد و گفت: هيچ يك از اديان و فرقه‌ها به غير از شيعه به اين نكته دست نيافت كه موعودي است كه موجود است و در زمان معين خود ظهور خواهد كرد. هانري كربن نيز به شهادت علامه طباطبايي شيعه از دنيا رفت.

رييس سابق مركز تخصصي مهدويت در حوزه، از ميان 307 مقاله فارسي ارسال شده به دبيرخانه همايش دكترين مهدويت 52 مقاله را در شمار آثار برگزيده معرفي كرد و گفت: از اين ميان بين 16 تا 20 مقاله ظرفيت ارايه در پنجمين همايش دو روزه دكترين مهدويت را دارند.

وي همچنين 59 مقاله از ميان 98 مقاله ارسال شده‌

از 27 كشور جهان را مطابق با معيارهاي علمي اين همايش دانست و اعلام كرد: امسال 59 ميهمان خارجي كه نگارندگان اين مقالات‌اند، در اين همايش شركت مي‌كنند. از اين ميان 12 نفر خانم و 47 نفر مردند. بيشتر اين آثار از كشور الجزاير و آمريكا به دبيرخانه همايش ارايه شده‌اند. ميهمانان اين همايش پس از اتمام برنامه براي حضور در نشست‌هايي در اين حوزه به شهر كرمان خواهند رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورسیدآقایی، از اين همايش با عنوان «رنسانسي علمي و تحولي شگرف در سطح داخلي و خارجي» ياد كرد كه درباره آموزه‌هاي مهدويت انجام شده‌ است و تأكيد داشت: ما همچنان در ابتداي راه و نيازمند فعاليت‌هاي بيشتري در اين حوزه‌ايم.

وي همچنين از انتشار اين مقالات همچون سال‌هاي گذشته در قالب مجموعه‌اي چهار جلدي خبر داد و عنوان كرد: مقالاتي كه برگزيده، اما ارايه نشده‌اند، در پايگاه اطلاع‌رساني موسسه آينده روشن با ذكر نام نويسنده آنها درج خواهند شد تا ديگر پژوهشگران بتوانند با ذكر منبع از دستاورد اين پژوهش‌ها استفاده كنند.

دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت، يكي از بهترين مقاله‌هاي اين دوره را متعلق به يك خانم آرژانتيني دانست و اظهار داشت: با توجه به كمبود منابع و كتاب‌هاي معدودي كه در آنجاست، تدوين چنين مقاله‌اي در برابر افرادي كه در قم يا تهران با در اختيار داشتن منابع و مآخذ فراوان آثاري را تدوين كرده‌اند، از ارزش بالايي برخوردار است.

در خاتمه اين نشست، حجت‌الاسلام سيد مسعود پورسیدآقایی در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه «در حوزه تحريفاتي كه در آثار و مكتويات حوزه مهدويت آنجام شده‌اند، چه اقداماتي صورت گرفته است» گفت: پژوهشكده مهدويت از هشت دانشكده(گروه) مجزا با گرايش‌هاي فقه، كلام، روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، اديان و مذاهب، فرق گوناگون و ... برخوردار است و رسالت خود را در اين مي‌داند كه پژوهش‌هاي علمي آنها را در حوزه‌هاي گوناگون مهدويت اعم از آسيب‌شناسي‌هاي اين حوزه كه تحريفات را نيز شامل مي‌شود، چاپ و منتشر كند. در اين راستا تاكنون تأليفات بسياري در قالب كتاب، فصلنامه، ماهنامه و مجله منتشر شده‌اند و اين روند همچنان با توجه به مسايل نوپديد اين حوزه ادامه خواهد داشت، اما رويكرد ما در اين حوزه بيشتر اثباتي است.