تبیان، دستیار زندگی
مؤسسه حكمت فلسفه بنا دارد با سرپرستی شاپور اعتماد، حسین معصومی همدانی و چند تن از دانشجویان این رشته، كتابخانه تخصصی مطالعات علم را تاسیس كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مؤسسه حكمت و فلسفه تاسيس مي‌شود

اولين كتابخانه تخصصي مطالعات علم

ولین، كتابخانه، تخصصی ،مطالعات علم

مؤسسه حكمت فلسفه بنا دارد با سرپرستي شاپور اعتماد، حسين معصومي همداني و چند تن از دانشجويان اين رشته، كتابخانه تخصصي مطالعات علم را تاسيس كند

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه براي اولين بار قرار است در گروه مطالعات علم مؤسسه، به سرپرستي شاپور اعتماد و حسين معصومي همداني و با همكاري دو دانشجوي دكتري رشته تاريخ علم و دو دانشجوي دكتري فلسفه علم، كتابخانه تخصصي مطالعات علم در زمينة تاريخ و فلسفة علم و تكنولوژي ايجاد كند.

هدف از اجراي اين طرح، گزينش و تهيه گلچين كتاب‌هاي تخصصي ناياب يا كمياب اعلام شده است.

نادر بودن منابع در اين حوزه به خاطر دلايلي از قبيل ناياب بودن و عدم تجديد چاپ، تخصصي بودن و گراني فوق‌العاده قيمت است و همين مساله موجب شده اكنون بسياري از اين منابع در دسترس محققان ايراني نباشد.

طبق تعریف انجمن كتابخانه‌ها،‌ كتابخانه‌ تخصصی مکانی است که در آن اطلاعات به روشی که بیشترین سودمندی را داشته باشد، ارزیابی، تجزیه، سازماندهی، بسته‌بندی ارائه می‌شود.

در اصطلاح‌نامه کتابداری نیز کتابخانه تخصصی به این صورت تعریف شده است؛ «واحدی از یک سازمان که هدف آن فراهم ساختن اطلاعات خاص برای پبشرفت کار سازمان یا برای گروه محدودی است.»

اكنون کتابخانه‌های تخصصی بیشتر به صورت مرکز اسناد و اطلاعات و بانکهای اطلاعاتی علمی- اختصاصی در سطح ملی یا جهانی فعالیت دارند و به کتابخانه های پژوهشی یا مراکز اطلاعات نیز معروفند. آنچه کتابخانه‌های تخصصی را از سایر کتابخانه ها متمایز می‌کند، تمرکز شدید آن بریک رشته خاص و تأکید بر دانش امروزی است.