تبیان، دستیار زندگی
هنوز زمانی - هر چند كوتاه- تا پایان اتمام زمان ریاست جمهوری ایشان باقی مانده بود و این به معنای آن بود كه باید انتخاباتی زودرس برای تعیین رئیس‌جمهور آینده برگزار می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازخوانی تنفیذ در زمان مقام معظم رهبری
آیت الله خامنه ای

بعد از ارتحال حضرت امام در 14 خرداد 1368، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان رهبری به عنوان رهبر آینده‌ی نظام اسلامی انتخاب شدند.

هنوز زمانی - هر چند كوتاه- تا پایان اتمام زمان ریاست جمهوری ایشان باقی مانده بود و این به معنای آن بود كه باید انتخاباتی زودرس برای تعیین رئیس‌جمهور آینده برگزار می‌شد.

انتخابات پنجمین دوره‌ی ریاست جمهوری در تاریخ 6 مرداد 68 برگزار شد و آقای هاشمی رفسنجانی توانست به عنوان رئیس‌جمهور كشور انتخاب شود.

مراسم تنفیذ حكم اولین دوره‏ى ریاست جمهورى حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمى‏رفسنجانى در حسینیه‌ی جماران برگزار شد. در حكم تنفیذ، ضمن تقدیر از شخصیت و فعالیت‌های آقای رفسنجانی در انقلاب تأكید شده بود: «بدیهى است كه این رأى و تنفیذ تا زمانى است كه ایشان در همین صراط مستقیم و نورانى كه عمر شریف خود را تاكنون در آن گذرانیده‏اند - یعنى راه دفاع از اسلام ناب محمّدى (صلى‏اللَّه‏علیه‌‏واله)- و مجاهدت براى تحقق حاكمیت كامل قرآن و عمل به شریعت و طرفدارى از محرومین و مستضعفین و كوشش براى ریشه‏كن كردن فقر و محرومیت و استقرار عدالت اجتماعى راه خود را ادامه دهند كه البته چنین خواهد بود.»

تنفیذ مادامی برقرار است كه رئیس‌جمهور در راه دفاع از اسلام ناب محمّدى صلّى‏اللَّه‏علیه‏‌وآله و استقرار عدالت اجتماعى و تمسّك به اصول پایدار انقلاب اسلامى گام بردارد

تنفیذ دوم، تأكید بر عدالت اجتماعی

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی بعد از به پایان رساندن چهارسال اول دوران ریاست جمهوریش، برای دوره‌ی بعد یعنی ششمین دوره ریاست جمهوری هم كاندیدا شد. در این انتخابات كه در تاریخ 21 خرداد 72 برگزار شد، آقای رفسنجانی توانست مجدداً به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود هرچند كاهش 24 درصدی آراء وی در مقایسه با دوره‌ی قبل نشان از نارضایتی‌هایی از برنامه‌های دولت داشت.

تنفیذ این دوره از انتخابات هم در تاریخ 12 مرداد 1372 برگزار شد. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه تنفیذ مادامی برقرار است كه رئیس‌جمهور در راه دفاع از اسلام ناب محمّدى صلّى‏اللَّه‏علیه‏‌وآله و استقرار عدالت اجتماعى و تمسّك به اصول پایدار انقلاب اسلامى گام بردارد فرمودند: «این فرصت را مغتنم شمرده، رئیس‌جمهور محترم و برادر گرامى خود را به آنچه توصیه‌ی همه‌ی انبیا و اولیاء مؤمنین است توصیه مى‏كنم؛ یعنى رعایت تقوا و بى‏اعتنایى به زخارف دنیا و دوام ذكر الهى و اعتماد به قدرت حضرت احدیّت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه‌ی قدرت‌مندان مادّى در برابر قدرت كامله‌ی الهى، و مهربانى با بندگان خدا و حُسنِ سلوك با مردم؛ به‌خصوص قشرهاى ضعیف كه نیروهاى همیشه در صحنه‌ی انقلاب و صمیمى‏ترین یاران آنانند و حفظ موضع مستحكم همیشگى خود در برابر دشمنان و مخالفان و بدخواهان، و نیز به گزینش همكاران و مدیرانى كه این معیارها را در آنان بازشناخته و ثبات قدم، استحكام روحیه و استقامت فكر آنان را آزموده باشند.»

متن حكم تنفیذ در كنار مسائلی كه سوی رهبر انقلاب در سخن‌رانی بعد از قرائت حكم تنفیذ مطرح شد نشان از اهتمام ایشان به عدالت اجتماعی و ضرورت ملاحظه شدن آن از سوی دولت بود.

دوم خرداد

با پایان یافتن دوره‌ی دوم ریاست جمهوری آقای رفسنجانی، علی‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی توانست با كسب اكثریتی بیست‌میلیونی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود.

رهبر انقلاب درباره‌ی این انتخابات و حواشی آن فرمودند: « از ماه‌ها قبل، بعضى از بزرگان و عزیزان و برجستگان كشور، مكرر به من مى‌گفتند كه اگر شما به شخص خاصى براى ریاست جمهورى نظر دارید، آن را به ما بگویید تا ما اوضاع و احوال را هموار كنیم و مردم را هدایت نماییم كه همان انجام گیرد. من به آن‌ها گفتم آنچه من از خدا خواسته‌ام، سى میلیون رأى است. در طول این چند ماه قبل از انتخابات، هر چه اصرار شد، آقایان محترم مسؤولان برجسته‌ى كشور و دیگران، غیر از همین حرف، چیزى از من نشنیدند. گفتم در این انتخابات، من آراء مردم را از خداى متعال خواسته‌ام؛ آن براى ما و كشور مهم است. بالأخره هركس كه در رأس دولت و قوه‌ى مجریه قرار گیرد، كارى مى‌كند، پیشرفت‌هایى دارد، مشكلاتى دارد. هیچ‌كس مطلق نیست، هیچ‌كس كامل نیست؛ تفاضل‌ها هم خیلى زیاد نیست. آنچه براى من مهم است، این قضیه است كه همه‌ى ملت احساس كنند كه در این آزمایش شریكند. بحمدالله خداوند متعال این دعا را مستجاب كرد، این آرزو را برآورده نمود و این هدیه را به ملت ایران داد. ما اگر تا آخر عمرمان هم شكر كنیم، كم است.»

تنفیذ حكم ریاست جمهورى حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى خاتمى نیز در تاریخ 12/5/1376 انجام شد و ایشان از سوی رهبر انقلاب با تنفیذ آراء ملت به‌عنوان رئیس‌جمهور منصوب شدند.

رهبر انقلاب در این حكم ضمن تقدیر از حضور پرشكوه و سی‌میلیونی ملت در انتخابات، آن را مهر بطلانی بر توطئه‌های دشمنان برای كم كردن حضور ملت در انتخابات دانسته و تأكید كردند: «این رویكرد، همچنان كه نشان اعتماد ملت ایران به روحانیت متعهد است، مژده‌رسان این نیز هست كه در حركت سازندگى ملت ایران - كه بحمداللَّه سال‌هاست با همكارى ملت و مسؤولان برجسته آغاز گشته است - همواره توجه به ارزش‌هاى اصیل معنوى و پای‌بندى به دین و اخلاق و معنویت، ركن اساسى بوده و خواهد بود.»  ایشان در این حكم تأكید كردند: «تنفیذ این‏جانب همانند رأى ملت، تا زمانى است كه ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمى كه تاكنون در پیش داشته‏اند - یعنى راه اسلام و احكام نورانى آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایستادگى در برابر دشمنان ستم‌گر و زورگو و مستكبر – پای‌بند باشند»  رهبر انقلاب وظیفه‌ی رئیس‌جمهور و دولت آینده را نیز تلاش در جهت تأمین و استقرار عدالت اجتماعی نامیدند.

آنچه براى من مهم است، این قضیه است كه همه‌ى ملت احساس كنند كه در این آزمایش شریكند. بحمدالله خداوند متعال این دعا را مستجاب كرد، این آرزو را برآورده نمود و این هدیه را به ملت ایران داد. ما اگر تا آخر عمرمان هم شكر كنیم، كم است

توصیه‌های راه‌گشا

آقای خاتمی نیز بعد از به پایان رساندن دوره‌ی چهار‌ساله‌ی ریاست جمهوری خود، برای دوره‌ی هشتم ریاست جمهوری هم كاندیدا شد و توانست در آن دوره از انتخابات كه در تاریخ 18 خرداد 80 برگزار شد، با كسب 21میلیون رأی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود. تنفیذ این دوره از انتخابات یك تفاوت ویژه با دوره‌های گذشته داشت و آن برگزاری مراسم تنفیذ در روز 11 مرداد 80 بود؛ سه تنفیذ قبلی در دوران رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همواره در روز 12 مرداد انجام شده بود ولی این‌بار مراسم تنفیذ یك روز زودتر برگزار شد.

رهبر انقلاب در حكم تنفیذ آقای خاتمی تأكید كردند: «مردم ایران در فضائى آرام و با رفتارى متین و با اكثریتى قاطع و شورانگیز، شخصیتى انقلابى و فرزانه و منتسب به بیت سیادت و علم و تقوا را كه اینك چهار‌سال تجربه‏ى مدیریت كلان بر مزایاى ایشان افزوده است، به ریاست جمهورى برگزیدند و پای‌بندى خود را به دین و اخلاق و ارزش‌هاى معنوى و دلبستگى خود را به روحانیت و سیادت نشان دادند. اینك كه بحمداللَّه این فرصت تازه و فضاى پرنشاط در كشور پدید آمده، جاى آن است كه لحظه‌لحظه وقت مسؤولان و نخبگان و امناء ملت، به خدمت و تلاش مخلصانه سپرى شود و عزم و همّت همگان، به سوى بسط عدالت و ارتقاء معرفت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و معیشت عمومى، معطوف گردد و فقر و فساد و تبعیض كه محصول حاكمیت جهل و ظلم و خودكامگى طواغیت در روزگارى بس طولانى است، از صفحه‏ى زندگى ملت ایران زوده شود.»  [

تنفیذ نهم

بعد از پایان چهارسال دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی، شرایط برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید فراهم شد. آقای احمدی‌نژاد توانست در نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری كه مرحله‌ی اول آن در 27 خرداد 84 و مرحله‌ی دوم آن در تاریخ سوم تیر برگزار شد، با كسب 17میلیون رأی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

مراسم تنفیذ این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز در تاریخ 12 مرداد 84 برگزار شد. رهبر انقلاب در حكم انتصاب رئیس‌جمهور جدید تأكید كردند كه حضور حداكثری مردم در این دوره از انتخابات، پدیده‌ای شگفت‌انگیز بوده است و افزودند: «مردم‌سالاری اسلامی به بركت انقلاب و امام كبیر ما، به ما آموخته است كه حضور مردمی در عرصه‌ی گزینش مدیران كشور‌، عامل حراست از اقتدار ملی و حصاری مستحكم در برابر استیلاطلبی بیگانگان و دستاویزی مطمئن برای جلوگیری از لغزش و انحراف مدیران است. ملت ایران درس مردم‌سالاری را از اسلام فراگرفته و از بن دندان، مؤمن و متعهد به آن است، موانع این راه را با مجاهدت خویش، هموار كرده و سند آن را با خون عزیزترین جوانانش، به امضاء رسانده است».

رهبر معظم انقلاب همچنین تأكید كردند كه این انتصاب تا زمان پای‌بندی رئیس‌جمهور به شرع و قانون است و افزودند: «رئیس‌جمهور محترم را به توكل به خداوند قادر و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل و به‌كارگیری همه‌ی توان خود و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم انسانی كشور در راه دست‌یابی به هدف‌های والائی كه اعلام كرده‌اند، توصیه می‌كنم و كمك و هدایت الهی را برای ایشان و همه‌ی مسؤولان كشور مسألت می‌نمایم»

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی دفتر  حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور