تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران را 61 نفر اعلام کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران

آنفلوآنزا

وزیر بهداشت آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران را 61 نفر اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، باقری لنکرانی در حاشیه نشست خبری سازمان انتقال خون گفت: تقریبا همه مبتلایان سابقه سفر به خارج از کشور را دارند که از این تعداد حدود دو سوم از سفر حج عمره بازگشته اند و برخی نیز مسافر از کشورهای دیگر بوده اند.

وی افزود: در بین مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A، تعدادی نیز به عراق و سوریه سفر کرده اند.

لنکرانی گفت: در بین مبتلایان، خانواده ای وجود دارد که زن، شوهر و فرزند این خانواده به کشور تایلند سفر کرده و پس از بازگشت به این نوع از آنفلوآنزا مبتلا شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال لغو سفر عمره و تمتع وجود دارد؟ گفت: درباره عمره ی ماه مبارک رمضان باید تصمیم های جدی گرفته شود، زیرا در عمره ی ماه مبارک رمضان ازدحام جمعیت بسیار زیاد است، به طوری که در برخی از موارد جمعیت از زمان حج تمتع نیز بیشتر می شود.

وی افزود: اعمال عمره ماه مبارک رمضان کمی بیشتر از ماه های دیگر است و اقامت زائران طولانی تر خواهد بود، بنابراین هفته دیگر درباره اعمال محدودیت عمره ماه رمضان تصمیم گیری خواهد شد.

زائران حج عمره مراقب باشند

وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای نوع A به هموطنان، به ویژه کسانی که از سفر حج عمره به کشور بازگذشته اند، توصیه اکید کرد: از دست دادن و روبوسی با افراد خودداری کنند.

وزارت بهداشت بر رعایت فاصله با افراد مبتلا به ویروس آنفلوانزای نوع A تاکید کرد و یادآور شد که برای پیشگیری از سرایت این بیماری، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و شستن دست ها پس از تماس با اشیای فرد مبتلا ضروری است، زیرا ویروس این بیماری تا دو ساعت بر روی اشیاء زنده باقی می ‌ماند.

همچنین وزارت بهداشت به زائران عمره توصیه کرد در هنگام ادای فریضه نماز در حج، حتما از سجاده شخصی استفاده کنند، به نحوی که از تماس صورت با سطح زمین جلوگیری شود.

آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای نوع A

آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای نوع A از سوی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و کارشناس سازمان جهانی بهداشت تشریح شد.

به نقل از روابط عمومی کمیته کشوری آنفلوانزا، دکتر صدری‌زاده کاربرد اصطلاح بیماری آنفلوانزای خوکی را برای این بیماری نادرست عنوان کرد و گفت: شروع همه ‌گیری جهانی فعلی این بیماری، از ویروس آنفلوانزای خوکی نبوده، بلکه از نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزای A شروع شده است که اغلب ژن های آن با ژن ویروسی که آنفلوانزای خوکی را ایجاد می‌کند شباهت دارد و در حقیقت ویروس جدید، دارای مجموعه‌ای از ژن های مربوط به آنفلوآنزای انسانی، خوکی و پرندگان است.

دکتر صدری‌زاده درخصوص درجه و میزان کشندگی این بیماری اظهار داشت: میزان کشندگی آنفلوانزای جدید کمتر از نیم درصد است که از این نظر تا حدود زیادی شبیه به آنفلوانزای معمولی (فصلی) است. در صورتی که شدت بیماری‌زایی ویروس جدید به همین وضع باقی بماند، انتشار بیماری در دنیا با نگرانی کمتری همراه خواهد بود.

دکتر صدری‌زاده درخصوص تفاوت آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای انسانی (فصلی) بیان کرد: نوع جدید آنفلوانزای نوع H1N1A از نظر دوره نهفتگی، راه‌های سرایت، عوارض، علائم بالینی و پیشگیری و درمان با آنفلوانزای فصلی شباهت زیادی دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خطر بیماری آنفلوانزای خوکی بیشتر است یا آنفلوانزای پرندگان، اظهار داشت: آنفلوانزای نوع H1N1A از نظر عوارض و خطر با آنفلوانزای پرندگان قابل مقایسه نیست، زیرا درجه کشندگی در آنفلوانزای پرندگان 120 بار بیشتر از آنفلوانزای جدید است، به نحوی که در آنفلوانزای پرندگان درجه کشندگی به طور متوسط 60 درصد است، در حالی که در آنفلوانزای جدید درجه کشندگی کمتر از 5/0 درصد است.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا همچنین به راه‌های سرایت این بیماری اشاره کرد و افزود: ویروس این بیماری عمدتا به طور مستقیم از راه قطرات و ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی بیماران در اثر سرفه و عطسه انتقال می‌یابد و این ویروس از یک روز قبل از شروع بیماری تا 7 روز بعد از شروع آن در دستگاه تنفسی فوقانی افراد مبتلا وجود دارد.

وی همچنین به سرایت غیرمستقیم این بیماری اشاره کرد و با اشاره به این مطلب که ویروس آنفلوانزا برای مدت 2 ساعت یا بیشتر بر روی اشیاء، زنده باقی می‌ماند، تماس با اشیای مورد تماس با شخص بیمار نظیر دستگیره در، گوشی تلفن و ... را از جمله راه‌های سرایت غیرمستقیم این بیماری برشمرد.

دکتر صدری‌زاده در ادامه به تشریح علائم بیماری آنفلوانزای نوع A پرداخت و گفت: این بیماری بعد از یک دوره نهفتگی 2 تا 4 روزه به صورت تب و لرز، خستگی، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، سرفه و بعضا اسهال و استفراغ ظاهر می‌شود و معمولاً این بیماری به طور خود به خود و بدون هیچ نوع درمانی و با استراحت در ظرف یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

وی سپس به افراد آسیب‌پذیر و گروه‌های در معرض خطر که نیاز به درمان دارویی دارند، اشاره کرد و افزود: افراد بالای 65 سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی – عروقی، مبتلایان به بیماری دیابت و افراد دچار نقص ایمنی، گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر این بیماری هستند.

در اغلب موارد برای درمان این بیماری نیازی به دارو نیست و با استراحت، بیماری درمان می‌شود. اما در مورد گروه‌های پرخطر و انواع شدید بیماری ممکن است توسط پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز شود.

تامیفلو

وی داروی درمان این بیماری را Oseltamivir یا Tamiflu عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیماران هرگز نباید به طور خودسرانه از داروهای ضد ویروسی استفاده نمایند.

وی در عین حال یادآور شد: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلوانزا جایی ندارد، زیرا استفاده نابجای آن ممکن است به مقاومت دارویی منجر شود.

دکتر صدری‌زاده در ادامه در خصوص واکسن این بیماری نیز اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت، ویروس مناسب برای تهیه واکسن را آماده کرده است و تولید واکسن بین 4 تا 6 ماه به طول می‌انجامد که پیش‌بینی می‌شود واکسن جدید تا اوایل فصل پاییز امسال تولید شود.

تنها راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای نوع A آموزش است

مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط پاندمی (جهانگیری) ویروس آنفلوانزای نوع A در جهان گفت: در این شرایط فقط باید مردم را آموزش داد که چگونه از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.

دکتر محمد سروش گفت: شرایط جهانگیری این بیماری باعث شده که سازمان بهداشت جهانی آمار مبتلایان را نادیده بگیرد و فقط به فکر آموزش و پیشگیری از ابتلای بیشتری از مردم به ویروس آنفلوانزای نوع A باشد.

سروش افزود: در حال حاضر به صورت نجومی پروازهایی در فرودگاههای دنیا صورت می گیرد و این امکان وجود دارد یک نفر در دوره نهفتگی بیماری از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کند و بیماری را انتقال دهد.

خوشبختانه تا کنون بیماری آنفلوآنزای نوع A در کشور ما، مرگ و میری نداشته است.

گردآوری مطلب : نیره ولدخانی – سایت تبیان

منابع:

سایت سلامت ایران

واحد مرکزی خبر

روزنامه هموطن سلام

خبرگزاری مهر

*مطالب مرتبط:

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.