تبیان، دستیار زندگی
این نمایشنامه در 5 پرده و با 6 شخصیت( نرگس، مادرش طاهره، پدرش احمد، دایی جواد، قاصد و مسافر) نوشته شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ خاطرات نرگس...

قرار این بود که در بخش نمایشنامه ها با کمک و راهنمایی خود شما دست به جمع آوری مجموعه ای از  نمایش نامه های مناسب جهت اجراء در مدارس بزنیم. دومین کتابی که قصد معرفی اش را دارم، اثر دیگری است از سید حسین فدایی حسینی و از مجموعه نمایشنامه های دفاع مقدس که توسط انتشارات عابد ( آدرس انتشارات عابد: تهران، خیابان ستارخان، خیابان شهید حبیب اللهی، نبش خیابان شهید جعفریان صادق، پلاک 32، تلفن:02166513321) به چاپ رسیده.

زنگ خاطرات نرگس...

نام نمایش نامه: "زنگ خاطرات نرگس" است  و ماجرای دختر بچه ای را پی می گیرد که انتظار پدر اسیرش را می کشد. با او در خیال خودش زندگی می کند، حرف می زند، نقاشی می کشد و... . در پرده دوم پرنده ی زخمی ای برای مراقبت به دختر بچه سپرده می شود که نویسنده تلاش دارد پدر اسیر را به ذهن بیننده متبادر کند. غصه پرنده، غذا خوردن و نخوردنش، بال و پر زدنش و در آخر پروازش به سمت خورشید که در این نمایشنامه نشان رهایی و در واقع شهادت است،  همگی در ساختن فضای نمایش موثر واقع می شود. نمایش با آمدن قاصدها و نامه های پدر نرگس ادامه می یابد اما در پرده ی آخر، در حالی که مادر و دایی نرگس برای استقبال از پدرش خانه را ترک می کنند، در حالی میان خواب و بیداری، پدر وارد صحنه می شود و از او اجازه ی رفتن می گیرد. نرگس را راضی می کند، با او وداع می کند و می رود. قصه  با بازگشت مادر و دایی نرگس که حامل خبر شهادت پدر نرگس هستند، ختم می شود.

زنگ خاطرات نرگس...

این نمایشنامه در 5 پرده و با 6 شخصیت (نرگس، مادرش طاهره، پدرش احمد، دایی جواد، قاصد و مسافر) نوشته شده است. دکور اصلی، دکور یک خانه ی کوچک حیاط دار است. (به نظر نگارنده می توان از فضای حیاط مدارس برای اجرایش کمک گرفت.)