تبیان، دستیار زندگی
كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، با هشدار به هموطنان مبنی بر استفاده نكردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌هایی به مسافران تابستانی

غرق شدگی در دریا

جلیقه نجات

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، با هشدار به هموطنان مبنی بر استفاده نكردن از وسایل غیراستاندارد مانند تیوپ لاستیك اتومبیل حین شنا گفت:‌ شنا در محل ‌هایی با سرعت زیاد آب حتی در حد زانو، خطر غرق شدگی و مرگ را به همراه دارد.

دكتر صفیه عشوری مقدم، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری ایسنا، با توصیه به شناگران مبنی بر آشنایی با میزان عمق محل شنا اظهار كرد: حتی با جلیقه ‌های غریق نجات هم نباید وارد مناطقی با عمق زیاد شد.

وی، جلیقه‌های غریق نجات را برای كودكان ناآشنا به شنا و در مناطق آرام ساحلی ضروری برشمرد و افزود: میزان ایمنی استاندارد و حفاظت شخصی این جلیقه‌ ها نامشخص است؛ از این رو حتی در صورت پوشیدن این جلیقه‌ ها باید از ورود به آب ‌های عمیق و خروشان خودداری شود.

كارشناس مسئول مركز مدیریت فوریت‌ ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، با تاكید بر این كه از ورود به مناطقی با درجه شیب نامشخص و یا سواحل سنگی باید خودداری شود، گفت: حتی شناگران ماهر می ‌توانند به علت عدم حفظ تعادل و حتی خطر ریزش سنگ بر اثر سُرخوردگی، به تروماهای سر دچار شوند.

دكتر عشوری مقدم، در ادامه سواحل شنی را سواحلی آرام و معمولا در محدوده مناطق حفاظت و سالم سازی شده ی دریا برشمرد و افزود: توصیه می‌ شود از رفتن به سواحل سنگی با امواج سهمگین خودداری شود.

وی، با تاكید بر نبودن امنیت كافی برای شنای فرد به تنهایی در آب دریا و رودخانه گفت‌: شنا در استخر متفاوت ‌تر از شنا در آب دریا و رودخانه است.

شنا در مناطق با سرعت بالای آب، حتی با جلیقه نجات، مرگبار است.

دكتر عشوری مقدم، وحشت زدگی، حركات دست و پا، گوش ها و لب‌ های سیانوتیك و خاكستری رنگ، پوست بدن سرد و بی ‌رنگ را از علایم غرق شدگی عنوان كرد و یادآور شد، گاهی به علت وجود مقادیر فراوان آب، شكم فرد غرق شده دچار تورم می‌ شود. همچنین احساس تهوع و استفراغ، خستگی، مجاری تنفسی درگیر، خواب آلودگی و ناآرامی، قطع تنفس، سرفه به همراه خلط كف آلود خونی (به علت درگیری ریه ها) از دیگر علایم فرد غرق شده است.

غرق شدگی

وی، نخستین اقدام در امداد رسانی به فرد غرق شده را قرارگیری در محلی ثابت با امكانات مربوطه نظیر چوب و طناب پس از تثبیت موقعیت فرد امدادگر برشمرد و افزود: به علت احتمال خطر وارونگی قایق، غریق نجات باید از خم شدن به خارج قایق خودداری كند.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، با تاكید بر این كه در حمل و جابجایی فرد غرق شده باید كمترین آسیب به ستون فقرات فرد مصدوم وارد شود، افزود: چون احتمال شكستگی سر و ستون فقرات وجود دارد، امدادگر باید با حمایت و بی‌ حركت نگه داشتن سر و گردن، فرد مصدوم را جابه‌جا كند.

دكتر عشوری مقدم، مرحله بعد امدادرسانی را احیای قلبی - تنفسی فرد غرق شده دانست و افزود: در احیا اولیه، باز کردن راه‌ های تنفسی و برقراری نبض مناسب الزامی است.

وی افزود: برای باز كردن راه‌های هوایی می‌ توان با حركت جارویی انگشتان دست، زبان را خارج كرد و در صورت لزوم، تنفس دهان به دهان و سپس احیا تنفسی – قلبی را آغاز کرد.

استفاده از تیوپ لاستیك اتومبیل در حین شنا خطرناك است.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، گفت:‌ برای خروج آب از داخل معده ی فرد غرق شده، وی را به پهلو خوابانده و دهان بیمار را پاك می‌ كنند.

دكتر عشوری مقدم، نخستین اقدام برای كودكان غرق شده را خارج كردن لباس ‌های خیس و پوشانیدن آن ها با پتو و ملحفه دانست و افزود: پس از انجام اقدامات اولیه، تماس با اورژانس 115 الزامی است.

وی، در پایان یادآور شد: حتی اگر احیا قلبی- تنفسی با موفقیت به انجام رسیده باشد، اما احتمال آسیب رسانی آب و املاح موجود در ریه‌ ها همواره وجود دارد.

*مطالب مرتبط:

غرق شدگی

قبل از شنا نباید غذا خورد!

مسافران به سواحل كشور بخوانند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.