تبیان، دستیار زندگی
در واقع هر كسی با ذهنیت خود ، واقعیت های خویش را می سازد . به عنوان مثال ، اگر از یك حادثه ای كه 10 نفر شاهد داشته ، بخواهیم گزارش كاملی از واقعه را ارائه نمایند ، هر یك از آنان ، تحت تاثیر ذهنیت و باورهای شان ،از حادثه برداشت های خود را می كنند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه میخواهید؟ چگونه فکر می کنید؟

افکار

زندگی سرشار از نعمت ها و ثروت های نامحدود است ، همه انسان ها حق و اختیار دارند در زندگی موفق شده و با شادمانی و نشاط زندگی كنند ؛ ولی دستیابی به شادی و شادابی ، موفقیت در هر زمینه ، فقط به همت و تلاش هر كس بستگی دارد ؛ هیچ كس جز خود شخص نمی تواند موفقیت و شادابی ها یا غم ها و شكست ها را برای خویشتن فراهم سازد . چگونه است كه گروه اندكی ، احساس خوشبختی و سعادت می كنند ، در حالی كه عده زیادی از خود ناراضی هستند ؟ در تقسیم بندی جانوران ، انسان در گروه پستانداران قرار دارد . عمده ترین و اصلی ترین تفاوت انسان با سایر جانداران ، داشتن قدرت تفكر و استدلال است . تحقیق ، تجربه ـ تحلیل و مقایسه ـ به صورت پیشرفته و پیوسته ـ فقط از آن انسان است . همه انسان ها ، قدرت اندیشیدن را دارند ولی چگونگی، كیفیت و جهت آن در افراد ، متفاوت می باشد .

هیچ حادثه ای به خودی خود معنایی ندارد ، ما هستیم كه با توجه به ذهنیت خودمان به آن ، معنی و مفهوم می بخشیم.

چرا فكر و اندیشه این همه مهم و ارزشمند است ؟

در حقیقت ، همه چیز از افكار و ذهن انسان سرچشمه می گیرد ؛ یعنی ، انسان ساخته و پرداخته افكار خویش است ؛ انسان همان است كه فكر می كند ( .... ای برادر تو همه اندیشه ای .... ) این ذهن ماست كه از ما انسانی موفق و قوی می سازد ، یا برعكس آن عمل می كند ، شگفتی در اینجاست كه ( ضمیر ناخودآگاه ) بین اندیشه های سازنده و زیانبار ، تفاوتی قایل نشده و برای شكوفایی هر یك از آنها ، انرژی مساوی به كار می برد ! این ما هستیم كه ( به طور خودكار ) تصمیم می گیریم از مسائل چگونه برداشت كنیم و دیگران را چگونه ببینیم !

افکار

در واقع هر كسی با ذهنیت خود ، واقعیت های خویش را می سازد . به عنوان مثال ، اگر از یك حادثه ای كه 10 نفر شاهد داشته ، بخواهیم گزارش كاملی از واقعه را ارائه نمایند ، هر یك از آنان ، تحت تاثیر ذهنیت و باورهای شان ،از حادثه برداشت های خود را می كنند . چرا گزارش ها از واقعه ای واحد این چنین متفاوتند ؟ .... چون ، هر شخص با توجه به باورها و ذهنیت خود و به طور خودكار و از روی عادت ـ واقعه را مورد بررسی و تفسیر قرار داده و با ذهنیت خود ، از آن حادثه ، واقعیت هایی خلق كرده و به بیان آن پرداخته اند ! بنابراین ،این ما  هستیم كه با توجه به ذهنیت خودمان به آن ، معنی و مفهوم می بخشیم.

روانشناسان معتقد هستند كه : اندیشه ها و پندارهای ماست كه كیفیت زندگی ما را می سازد ، با اندیشه های مثبت است كه توانمندی ها ، اعتماد به نفس و خود باوری ها قویا بالا می رود ، در حالی كه با افكار منفی ، ناتوانی ها ، حقارت و خود كم بینی ها ، درماندگی هایمان تشدید گردیده و در نتیجه بسیاری از امراض روحی و جسمی نصیب مان می شود .

اكثر مردم بدون این كه خود متوجه باشند ، با تكرار اندیشه های مخرب ، انرژی های خود را بر ضد خویش به كار برده و سبب بدبختی های خود می شوند !

نكته شگفت انگیز اینجاست كه وقتی منفی اندیش باشیم ، از هر حادثه حتی از موفقیت ها ـ ندانسته  و ناآگاهانه ـ برداشت های ناصواب و منفی كرده و به راحتی افكار منفی در ذهن مان جای می گیرند ،... اما جنبه های مثبت را می بایست با تلقین به افكار تزریق كرد . وقتی اندیشه های منفی را در سر داریم ، آنها را خواسته یا ناخواسته در هر روز چندهزار مرتبه تكرار می كنیم ، در نهایت ، تمام بخش تولید فكر را تحت نظارت خود می گیرند و به مجموعه افكارمان ، ماهیتی منفی می دهند . با این روند ، بدون اینكه بخواهیم و ندانسته ، بخش عظیمی از توانایی های ( بالفعل و بالقوه ) خود را ناتوان ساخته و بیهوده هدر می دهیم ... در حقیقت با منفی اندیشی و منفی بافی و تكرار آن در ذهن ، انرژی و نیروی خود را در تخریب خویش و دیگران به كار برده و زندگی را برای خود و دیگران زهرآگین می سازیم  ...

انسان های مصمم قادر هستند : با استفاده از عقاید و افكار مثبت و سازنده و با تلقین و تاكید بر آنها ؛ با پرسش های مثبت از خود ؛ با تجسم و تصورات ذهنی مثبت و ... باورهای جدید مورد نظر خود را در « ضمیر ناخودآگاه » مستقر نمایند ؛ با تغییر باورها ، افكار و اندیشه های جدید ، احساساتمان دگرگون شده و كردارمان نیز تغییر می یابد .

با عزمی راسخ و با تلاش و پیگیری پایان ناپذیر ، می توانیم افكار مثبت ، نیرو بخش و سازنده را ، آگاهانه جایگزین اندیشه های منفی و مخرب ،.... نشاط و شادابی را به جای افسردگی و پریشان حالی ،... تندرستی و سلامتی را به جای ناخوشی و بیماری ،... موفقیت و پیروزی را به جای شكست و ناكامی ،... آرامش باطنی واقعی را به جای دلهره و نگرانی ،... گذاشت و عفو و بزرگواری را جایگزین تنگ نظری و انتقام و حسادت بسازیم .

شمیم

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

زمان آشتی است

راز سعادت چیست؟

تو می تونی ، باورکن!

رسیدن به خواسته ها ، بدون مرز؟

بهترین زندگی با مفید ترین روش

خواهشا امروز و فردا نکنید

مثل بچه ها فکر کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.