تبیان، دستیار زندگی
دو گروه هستند که بیشتر از دیگران به خوردن آلو، آلوچه و لواشک علاقه‌مندند: خانم‌ها و بچه‌ها. آنها گاهی بی رویه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا لواشک لاغر می‌کند؟

لواشک ترش

دو گروه هستند که بیشتر از دیگران به خوردن آلو، آلوچه و لواشک علاقه‌مندند: خانم‌ها و بچه‌ها. آنها گاهی بی رویه از این مواد غذایی استفاده می‌کنند و از بابت مصرف‌شان آسوده خیال‌اند.

اگر مساله کنترل بهداشت و نظارت بر تهیه این مواد غذایی را کنار بگذاریم و از بابت بهداشتی بودن و تاریخ مصرف ‌شان مطمئن باشیم، باز هم جای آن دارد که توصیه کنیم خانم‌ها و کودکان حتما از مصرف بی‌رویه آنها خودداری کنند.

جالب است وقتی از خانم‌ها می‌پرسیم چرا این همه آلوی خشک شده را می‌خورید می‌گویند: چون کالری ندارد. آنها بر این باورند که فقط شیرینی‌جات چاق‌کننده هستند و مواد غذایی ترش حتی باعث لاغری‌شان می‌شوند!

باید در پاسخ به آنها گفت مگر برنج، آجیل و حبوبات شیرینی‌‌اند؟ البته که نه! ولی کالری بالایی دارند. میوه‌های خشک هم همین‌طور. اتفاقا به دلیل از دست دادن آب شان و این که حجم زیادی از آنها را به راحتی می‌توان خورد (چون خشک هستند، به چشم شما نمی‌آید که چقدر از آنها را خورده‌اید) نیازمند دقت بیشتری در هنگام مصرف هستند.

این مواد غذایی مقداری آهن و ویتامین‌های گروه B را دارا بوده و حتما باید در مصرف‌شان دقت شود، زیرا اولا مقداری کالری دارند(هرچند کم) و ثانیا به علت سیری کاذب، جانشین یک وعده غذای اصلی شده و باعث می‌شوند در درازمدت با سوءتغذیه مواجه شوید.

با توجه به افزایش شیوع چاقی در جامعه ما و به خصوص در میان بچه‌ها، به والدین تاکید و توصیه می‌کنیم که مراقب مصرف کالری در فرزندان خود باشید.

همان‌طور که می‌دانید چاقی مادر بسیاری از بیماری‌هاست. پس حتما خود و فرزندانتان، با دقت بیشتری از مواد غذایی مختلف استفاده کنید و هرگز به صرف ترش یا شیرین بودن ماده غذایی، به آن صفت پُرکالری یا بی‌کالری بودن را نچسبانید.

برلیانت بزرگمهر - مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران

*مطالب مرتبط:

لواشك هم ‌خاصیت دارد

میوه های خشک برای سلامتی مفیدند

نکاتی در مورد تنقلات کودکان

روش تهیه میوه خشک

مصرف تنقلات در کودکان

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

آیا کودک شما چاق است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.