تبیان، دستیار زندگی
بررسی ها می دهد عفونت گوش در کودکان را می توان با مصرف آنتی بیوتیک اریترومایسین با موفقیت درمان کرد. گوش از سه قسمت داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است. گوش داخلی پر از هواست و بوسیله شیپور استاش به خارج راه دارد. شیپوراستاش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان عفونت گوش در کودکان


بررسی ها می دهد عفونت گوش در کودکان را می توان با مصرف آنتی بیوتیک اریترومایسین با موفقیت درمان کرد.

گوش از سه قسمت داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است. گوش داخلی پر از هواست و بوسیله شیپور استاش به خارج راه دارد. شیپوراستاش به پشت دهان باز می شود. در شکل بالا، شماره 11 شیپور استاش را نشان می دهد.

به دلیل اینکه شیپور استاش در کودکان باریک است ، به راحتی توسط تجمع مایعات مترشحه در گوش بسته می شود و باعث ایجاد درد و فشار در گوش کودک می شود. در این صورت حتماً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

اگر پزشک ببیند مایع گوش باعث شده قسمت صماخ گوش ( شماره 3 در شکل بالا ) به طرف بیرون برآمده شود، تشخیص می دهد که شیپوراستاش توسط مایعات مترشحه در گوش بسته شده است و معمولاً آنتی بیوتیک و اسپری بینی از نوع کورتیزون را برای کودک شما تجویز خوهد کرد.

پزشکان معمولاً برای درمان این عارضه، لوزه های کودک را با عمل بر می دارند یا مواد ضد حساسیت را به کودک تزریق می کنند. آنتی هیستامین ها ( ضد حساسیت ) نمی توانند شیپوراستاش را باز کنند.

ولی این روش ها موثر نیستند.

پزشک یک سوراخ در قسمت داخلی گوش ایجاد می کند و لوله ای را از آنجا به داخل گوش می برد که می توانند درد و فشار گوش را کاهش دهد ولی بعد از این عمل، نباید کودک شنا کند یعنی مواظب باشد که آبی به داخل گوش نرود.

با رشد کودک ، شیپوراستاش نیز بزرگتر می شود و خود بخود بازمی شود ، در نتیجه خیلی کم نیاز به عمل جراحی دارد.

اما اگر پزشک تشخیص دهد که گرفتگی گوش کودک بعدها باعث کاهش شنوایی و افت تحصیلی کودک خواهد شد یا اینکه باعث آسیب دائمی گوش می شود، باید با ایجاد حفره در گوش و وارد کردن لوله در آن، گوش را باز کرده و درد و فشار آن را کاهش دهد.

تحقیقات ثابت کرده است، تجمع مایعات در اثر از کار افتادن موهای ریزی است که سطح داخلی شیپور استاش را می پوشانند و مایعات گوش را به سمت دهان می رانند.

آنتی بیوتیک اریترومایسین باعث تحریک این موها می شود که با فعالیت این موها، مایعات اضافی به سمت دهان رفته و درد گوش را بر طرف می کند.

پزشکان می توانند برای درمان عفونت گوش ناشی از تجمع مایعات، آنتی بیوتیک اریترومایسین را برای هفته ها و یا حتی ماه ها برای کودک تجویز کنند.

منبع : سایت DR.MIRKIN

مترجم : ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.