تبیان، دستیار زندگی
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد و افزود: چای رقیق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین و بدترین نوشیدنی ‌های فصل گرما

آب و نوشابه

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد و افزود: چای رقیق، دوغ كم نمك و شربت كم شیرین در مراحل بعدی برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می ‌شود.

دكتر پریسا ترابی، رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه سالمندان دیرتر متوجه كم آبی و حس تشنگی می ‌شوند، اظهار كرد: از این رو افراد سالخورده ملزم به نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب هستند كه به مراتب مناسب ‌تر از چای، دوغ، نوشابه‌ های گاز دار و شربت است.

وی با تاكید به سالمندان برای به همراه داشتن یك بطری آب سالم در خارج از منزل گفت:

باید توجه داشت كه نوزادان و شیرخواران را هم نباید در اوج گرما (ساعت 10 صبح تا 16بعدازظهر) از منزل خارج كنند و در تغذیه انحصاری شیرخوار تا 6 ماهگی حتی در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز به خوراندن آب و سایر مایعات نیست، اما پس از 6 ماهگی در كنار تغذیه كمكی و شیر مادر، نوشاندن آب و مایعات به شیرخوار توصیه می ‌شود.

رییس اداره تغذیه بهبود جامعه وزارت بهداشت، آب را ارجح‌ تر از آب میوه‌ های صنعتی با افزودنی ‌ها برشمرد و افزود: درعین حال در صورت مواجه با كم آبی و عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی، نوشیدن هر مایع اعم از چای رقیق، دوغ كم  نمك، شربت كم شیرین توصیه می ‌شود.

آب بهترین و نوشابه‌های گازدار بدترین نوشیدنی‌ برای رفع عطش و تشنگی

دكتر ترابی، نوشابه ‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ ها به لحاظ ایجاد سوء هاضمه و مشكلات گوارشی دانست و افزود: چنانچه انواع دلستر و ماء الشعیر فاقد مواد افزودنی و طعم دهنده شیمیایی باشند، نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می ‌روند.

شیر

وی، شیر را هم نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش و تشنگی عنوان كرد و یاد آور شد: شیر سویا كه برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز توصیه می ‌شود، جایگزین مناسبی برای شیر عادی نیست، چون میزان كلسیم شیر سویا به اندازه ی شیر عادی نیست، مگر آن كه كمبود كلسیم شیر سویا با افزودن كلسیم اضافی برطرف شود.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان یادآور شد: برای تامین كم آبی بدن از هر مایعی نمی ‌توان استفاده كرد، چون برخی از مایعات، ادرارآور و تشدید كننده كم آبی بدن هستند.

*مطالب مرتبط:

چه نوشیدنی هایی مناسب و قابل توصیه هستند؟

کدام نوشیدنی بهتر است؟

بدن انسان روزانه چه مقدار آب نیاز دارد؟

نقش آب در بدن

ماءالشعیر، شکم می‌آورد

مضرات مصرف زیاد کولا

از نوشابه‌ گازدار تا آبمیوه‌ غنی شده

رفع عطش با آبمیوه‌

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.