تبیان، دستیار زندگی
والدین موفق همواره نقاط مثبت فرزندان خود را می‏بینند و روی همین نقاط دست می‏گذارند و آنها را مورد تشویق قرار می‏دهند. همین تشویق و حمایت باعث پیشرفت‏شان خواهد شد. هنگامی که آنها کار خوبی انجام می‏دهند، خوشحالی خود را نشان می‏دهند و به فرزندانشان افتخار می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه سخت است و منزل بس بعید

نقش والدین در تعیین مسیر زندگی فرزندان

والدین

اغلب فرزندان در سنین نوجوانی کمی عصبی و پرخاشگر به نظر می‏رسند. در اینجاست که نقش والدین بسیار پررنگ شده و مسوولیت آنها در این برهه زمانی بسیار حساس‏تر است. بهتر است بدانید مهم‏ترین وظیفه یک پدر و مادر تشویق، حمایت و راهنمایی فرزند خود است. این گفته یکی از دانش‏آموزان دبیرستانی است: «پدر و مادرم همواره پشتیبان من هستند و هرگز عشق و محبت خود را از من دریغ نمی‏کنند و در صورت لزوم مرا متوجه تصمیم‏های نادرستم کرده و مورد لطف و راهنمایی خود قرار می‏دهند.»

پدران و مادران باهوش دوران جوانی خود را به خاطر می‏آورند و به زودی به این نکته دست می‏یابند که مسیر زندگی یک جاده مستقیم نیست. گاهی اوقات همه ما نیاز به تغییر روش داریم و همین انعطاف‏پذیری و تغییر، جزیی از رشد و تکامل محسوب می‏شود.

آینده‏ فرزندان تا حد زیادی به دست پدر و مادر است. اگر می‏خواهید فرزندتان وارد دانشگاه شود و در یک رشته خوب تحصیل کند، در آینده شغل خوبی داشته باشد و در زندگی موفق باشد ، باید نقش خود را به خوبی ایفا کرده و مانند یک پدر و مادر آگاه و شایسته عمل کنید. مطمئن باشید وظیفه شما بسیار مهم و سنگین است. درست در همین سن و سال است(سن نوجوانی) که بچه‏ها مسیر خود را در زندگی پیدا کرده و به دنبال آن حرکت می‏کنند. هویت، علایق، اهداف و آرزوهای آنها در این دوران شکل می‏گیرد. اگر پدر و مادر در این مسیر همراه فرزندان خود باشند و آنها را در این مسیر سخت و بحرانی تنها نگذارند، مطمئناً پیوند عاطفی بین آنان گسیخته نشده و رابطه‏شان روز به روز گرم‏تر و صمیمی‏تر خواهد شد.

اگر می‏خواهید ارتباطی نزدیک و صمیمی با فرزندان خود برقرار کنید،  به این موارد با دقت توجه کنید:

1- از اهداف و آرزوهای فرزندتان مطلع شوید.

اگر شما ندانید هدف او در زندگی چیست و به کجا می‏خواهد برسد ، یقیناً نمی‏توانید کمک قابل توجهی به او بکنید. هنگامی که متوجه شدید علایق او در زندگی چیست و به چه چیزهایی تمایل دارد می‏توانید راه‏های رسیدن به آن هدف را برای او هموار کنید. سعی کنید به او یاد دهید مسائل را از زوایای مختلف ارزیابی کند و قدرت دیدش را نسبت به سایر امور وسعت بخشد. تنها در این صورت است که می‏تواند در زندگی برای خود بهترین تصمیم‏گیری را داشته باشد و به سمت موفقیت گام بردارد. والدین آگاه سعی می‏کنند تنها نظرات، عقاید و پیشنهادات خود را به فرزندان خود منتقل کنند و و تصمیم‏گیری نهایی را به عهده خودشان می‏گذارند.

پدران و مادران باهوش دوران جوانی خود را به خاطر می‏آورند و به زودی به این نکته دست می‏یابند که مسیر زندگی یک جاده مستقیم نیست. گاهی اوقات همه ما نیاز به تغییر روش داریم و همین انعطاف‏پذیری و تغییر، جزیی از رشد و تکامل محسوب می‏شود. والدینی که دیکتاتور هستند و سعی می‏کنند فرزندانشان را به هر ترتیبی کنترل کنند خیلی زود ناراحت و ناامید می‏شوند، چون عملا به نتیجه دلخواه خود نرسیده‏اند.

اگر انتظارات پدر و مادر از فرزند خود بالا باشد و از او بخواهند مانند آنها فکر کند رابطه آنان به زودی متزلزل شده و هر دو طرف به زودی افسرده و غمگین‏می‏شوند. این فرزند شماست که باید یاد بگیرد روی پاهای خود بایستد و مسیر زندگی‏اش را به درستی تعیین کند. بهترین کاری که می‏توانید برای او انجام دهید این است که با محبت فراوان او را در انتخاب راه راهنمایی کنید.

جوان

2- با دلسوزی به صحبت‏های او گوش دهید.

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاهی اوقات فرزندان دچار مشکل می‏شوند. در چنین شرایطی باید حامی فرزندان خود باشید و از آنها حمایت کنید. بدون هیچ‏گونه قضاوتی به حرف‏های آنان گوش دهید. همدردی خود را به آنها نشان دهید. انتقادات سخت و خشن وضع را بدتر و حادتر کرده و تنها فاصله بین شما را بیشتر خواهد کرد .

والدین باید به گفته‏های فرزندان خود اهمیت دهند. به طوری که وقتی آنها شروع به درددل می‏کنند به جای جر و بحث کردن به دنبال نقاط مثبت صحبت‏های آنها بگردید تا بتوانید به نتیجه دلخواه دست یابید. اگر شما به عنوان پدر و مادر با فرزندتان اختلاف نظر دارید مستقیم به او نگویید. سعی کنید تنها نظرات و عقاید خود را مطرح کنید. به او اطمینان دهید  طرفدارش هستید و قصد کمک به او را دارید. والدین باید به فرزندان خود یاد دهند چگونه از بین چند انتخاب بهترین را برگزینند، زیرا پدر و مادر همواره با آنان نیستند. بنابراین بهتر است آنها خود تصمیم‏گیری کنند و روی پای خود بایستند. اگر هم در این مسیر دچار خطا و لغزش شدند، بار دیگر بایستند و مسیر جدیدی را انتخاب کنند.البته نظارت پدر و مادر ضامن این است که اشتباهی به قیمت خراب کردن زندگی صورت نگیرد.

3- همواره حامی و پشتیبان او باشید.

پدران و مادران آگاه در امور مدرسه فرزندان خود بسیار فعال هستند. در تمام فعالیت‏ها، جشن‏ها و سخنرانی‏ها شرکت می‏کنند. بر روی تکالیف فرزندان خود بسیار دقیق و حساس هستند و اشکالات آنها را برطرف می‏کنند اگر نیاز باشد آنها را در کلاس‏های فوق برنامه ثبت‏نام می‏کنند. به هر حال در هر شرایطی همراه فرزندانشان هستند و به آنها کمک می‏کنند. البته این موضوع بدان معنا نیست که همه کارهای آنها را انجام دهید، بلکه باید همواره حامی و پشتیبانشان باشید و آنها را برای رسیدن به هدفشان یاری کنید.

پدران و مادران هوشیار می‏‏دانند همه انسان‏ها اشتباه می‏کنند و نمی‏توانند در تمام امور بهترین باشند.

4- او را تشویق کنید.

والدین موفق همواره نقاط مثبت فرزند خود را می‏بینند و روی همین نقاط دست می‏گذارند و او را مورد تشویق قرار می‏دهند. همین تشویق و حمایت باعث پیشرفت‏ فرزندشان خواهد شد. هنگامی که فرزندشان کار خوبی انجام می‏دهد، خوشحالی خود را نشان می‏دهند و به او افتخار می‏کنند. حتی اگر کاری را خوب و به نحو احسن انجام ندهد، سرزنش نمی‏شود، بلکه با راهنمایی خود به او  انگیزه داده و مسیر را برایش هموار خواهند کرد. پدران و مادران هوشیار می‏‏دانند همه انسان‏ها اشتباه می‏کنند و نمی‏توانند در تمام امور بهترین باشند. بنابراین فرزندان خود را تشویق می‏کنند علاقه‏ها و استعدادهایشان را پیدا کنند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی دریغ نورزند. این گونه والدین از فرزند خود می‏خواهند در برخی فعالیت‏های مدرسه (ورزشی، آموزشی و...) شرکت کند و در صورت امکان یک شغل نیمه‏وقت برای خود پیدا کند تا بیشتر به دنیای واقعی نزدیک شوند. همین تجربیات شخصی است که به فرزند آنها کمک می‏کند بهتر درس بخواند و بیشتر به فکر آینده و زندگی خود باشد.

شما به عنوان یک پدر و مادر نقش بسیار مهمی در زندگی فرزندان خود دارید. با کمک، پشتیبانی و تشویق می‏توانید استعدادهای نهفته فرزندانتان را شکوفا کنید. در انتها همواره به او بگویید: «من تو را قبول دارم و به تو اعتماد می‏کنم.»

منبع :مجله موفقیت

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.