تبیان، دستیار زندگی
بررسی مفاهیم حقوقی نهفته در اشعار فارسی در كتاب «تجلی مفاهیم و نظام حقوقی در شعر فارسی» به قلم محمدحسن حجاریان از سوی انتشارات جنگل به‌زودی تجدید چاپ خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي مفاهيم حقوقي در اشعار فارسي
 بررسی مفاهیم حقوقی در اشعار فارسی

بررسي مفاهيم حقوقي نهفته در اشعار فارسي در كتاب «تجلي مفاهيم و نظام حقوقي در شعر فارسي» به قلم محمدحسن حجاريان از سوي انتشارات جنگل به‌زودي تجديد چاپ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ نويسنده اين اثر به بررسي ديوان اشعار شاعران و عارفان در طول تاريخ هزار ساله ادبيات ايران پرداخته است.

وي در اين اثر نگاهي ويژه به مولانا داشته است، زيرا اين شاعر بزرگ پارسي زبان علاوه بر سرودن اشعار، فقيهي عالم نيز به شمار مي‌آمد و به نكات فقهي و حقوقي به‌خوبي آگاه بود.

در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است: «بیان نظام حقوقی و قانونی حاکم بر جامعه، بدون آشنایی با نظام ادبی و اخلاقی و عرفی معمول در آن ممکن نیست. زینت‌بخش قواعد اخلاقی و حقوقی و علمی و فرهنگی در جامعه، استفاده از نظم و نثر و اشعاری است که موثر در اندیشه و روح و روان دیگران باشد.»

حجاريان، نويسنده اين اثر با تسلط بر موازین حقوقی، به دليل سابقه چندين ساله خود در امر قضاوت و تدريس حقوق در دانشگاه از يك سو و با استناد به اشعار و مثال‌های ادبی و اخلاقی و اجتماعی، از سوی دیگر توانسته است هماهنگی و انطباق این دو نظام را با یکدیگر امکان‌پذیر سازد.

وي در خلال اين اثر به نكات و مفاهيمي در اشعار اشاره كرده است كه شايد هيچ‌گاه خواننده‌‌اي معمولي و بي‌اطلاع از حقوق با خواندن آن ابيات متوجه جنبه‌هاي حقوقي آن نشود.

اين كتاب بر اساس مسايل حقوقي جزاي عمومي، جرايم عليه اشخاص، جرايم عليه امنيت و آسايش عمومي و آيين دادرسي كيفري دسته‌بندي شده و در هر فصل اشعار مرتبط با اين موضوعات ذكر و نكته‌هاي حقوقي آن بازگو شده است.

كتاب حاضر نخستين پژوهش در اشعار فارسي با نگاهي حقوقي به شمار مي‌آيد كه مطالعه آن دريچه‌اي جديد از ادبيات را به روي مخاطب خواهد گشود. اين اثر كه در پاييز سال گذشته منتشر شد، در مراحل تجديد چاپ به‌سر مي‌برد.

چاپ اول اين اثر كه ولي‌الله انصاري و ايرج گلدوزيان بر آن مقدمه نگاشته‌اند، در شمارگان 1000 نسخه، 264 صفحه و بهاي 35000 ريال از سوي انتشارات جنگل و با همكاري انتشارات جاودانه روانه بازار كتاب شد.