تبیان، دستیار زندگی
گیاهان آپارتمانی به واسطه گرایش به نور، غالبا به یک سو متمایل گشته و شکل و قیافه اصلی خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این امر باید مرتبا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبز بمانید

گیاه خانگی

گیاهان زینتی و بخصوص گیاهان آپارتمانی بعلت اختلاف زیاد بین محیط طبیعی رشد آنها و محیط جدید نگهداری آنها به مراقبت های ویژه و زیادی نیاز دارند كه تغذیه گیاهی از جمله مهمترین این مراقبت ها می باشد . بطور كلی گیاهان زینتی به سه دسته كلی ، گیاهان یكساله ، گیاهان دائمی و گیاهان گلخانه ای تقسیم می شوند .

گیاهان زینتی یكساله به عنوان گلهای فضای سبز استفاده شده ، مقاوم به سرما نبوده و دوره زندگی نسبتا" كوتاهی دارند مانند گل اطلسی .

گیاهان زینتی دائمی ، گیاهانی هستند كه بیش از یك سال ، قابلیت رشد و نمو در فضای آزاد دارند مانند تاج الملوك ، داوودی و زنبق .

گیاهان همواره خود را به سوی شدیدترین نورها خم می‌کنند و با حرکت دورانی گلدان، گیاه نور خورشید را به یک نسبت و میزان جذب کرده و قامت راست خود را حفظ خواهد کرد.

گیاهان زینتی گلخانه ای ، گیاهانی هستند كه فقط در فضای محدود گلخانه ها و آپارتمانها قابل نگهداری بوده و شامل گلهای بریدنی ، اركیده ها ، سرخسها ، كاكتوسها و گیاهان آپارتمانی می شوند .

گیاه خانگی

امروزه گیاهان زینتی آپارتمانی از گوناگونی زیادی برخوردار بوده و از درخت و درختچه تا گیاهان علفی كوتاه قامت را شامل می شوند . این گیاهان با آنكه عموما" سایه پسند بوده و با محیط های كم نور سازگار شده اند ، اغلب به نور غیرمستقیم نیز نیاز دارند . ازجمله گیاهان آپارتمانی می توان به پوتوس ، سیكلمن ، فیكوس ،دیفن باخیا ، سینرر، برگ انجیری و حسن یوسف اشاره نمود . بستر كاشت این گیاهان بایستی مخلوطی از خاك غنی ازمواد آلی ، خاك برگ پوسیده و كود پوسیده دامی باشد . بدلیل فعالیت ریشه این گیاهان در محیط محدود گلدان و بستر كشت و برداشت عناصر غذایی توسط گیاه از این محیط محدود و همچنین شستشوی عناصر غذایی بعلت آبیاریهای پی در پی ، گیاه دچار كمبود مواد غذایی گشته و بایستی حتما" توسط روشهای مختلف كوددهی به رفع این كمبود اقدام نمود .

راه های عملی جهت نگهداری بهتر

اگر گیاهان پژمرده خانگی‌تان را می‌خواهید سریعا شاداب کنید. یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، روی خاک گلدان بریزید و پشت سر آن، آب فراوان بدهید گیاه خانگی شما شاداب می‌شود.

برای آنکه شته به گیاهان خانگی شما حمله نکند یک تکه سیر در زیر خاکی که گیاه در آن روییده است چال کنید این آفت مزاحم، عینا مانند دراکولا فراری می‌شود و جرات نزدیک شدن به گیاه را پیدا نمی‌کند!

یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، روی خاک گلدان بریزید و پشت سر آن، آب فراوان بدهید گیاه خانگی شما شاداب می‌شود.

گیاهان آپارتمانی به واسطه گرایش به نور، غالبا به یک سو متمایل گشته و شکل و قیافه اصلی خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این امر باید مرتبا گلدان را به اندازه یک چهارم یک دور کامل بگردانید چرا که گیاهان همواره خود را به سوی شدیدترین نورها خم می‌کنند و با حرکت دورانی گلدان، گیاه نور خورشید را به یک نسبت و میزان جذب کرده و قامت راست خود را حفظ خواهد کرد.

صنایع شیمیایی کرمان زمین- خانواده سبز

گرداوری و تنظیم: کهتری

مقالات مرتبط

خانه داری آسان است اگر...

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

خواندنی های خوردنی

روش نگهداری گل های مختلف

برای آنانکه به گل ها علاقه مندند

سایبان باغچه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.