تبیان، دستیار زندگی
درد پشت شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد زیر 45 سال و دومین علت مراجعه به پزشك است. حدود 80 درصد مردم در طول زندگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمردرد، بیماری نیست!

کمردرد

درد پشت شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد زیر 45 سال و دومین علت مراجعه به پزشك است. حدود 80 درصد مردم در طول زندگی خود كمردرد یا پشت درد را تجربه می‌كنند.

ستون مهره‌ها از اجزای مختلف و متعددی تشكیل شده كه هر یك از آنها ممكن است آسیب ببیند و سبب كمردرد شود.

درد پشت در نتیجه فشار مكانیكی یا آسیب دیدن ستون مهره‌ها ایجاد می شود، ولی معمولا از شدت آن كاسته می‌گردد، اما اگر كمردرد برای مدت طولانی باقی بماند یا شدید باشد، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

از مهم‌ترین موارد می‌توان به كمردرد غیراختصاصی، بیرون‌زدگی دیسك، درد سیاتیك و آرتروز اشاره كرد.

كمردرد غیراختصاصی:

درد كوتاه مدتی است كه به طور كامل بهبود می‌یابد و علت دقیق آن نیز مشخص نمی‌شود. ممكن است به علت كشیده شدن رباط‌ها یا بافت‌های نرم اطراف ستون مهره‌ها ایجاد شده باشد.

بیرون زدن دیسك:

با بلند كردن اجسام سنگین، خم شدن یا چرخیدن ستون مهره‌ها ایجاد شده و درد شدیدی در پشت و شاید پا‌ها بروز می‌كند و اگر دیسكی بیرون بزند، برای همیشه ضعیف‌تر از دیسك‌های سالم خواهد بود و باز هم می‌تواند سبب ایجاد درد شود.

درد سیاتیك:

اگر بیرون‌زدگی دیسك روی اعصاب سیاتیك فشار وارد كند، دردی به نام درد سیاتیك ایجاد می‌شود كه بهبودی آن نیاز به زمان بیشتری دارد و اگر علائمی مانند بی‌حسی در كشاله ران، ناتوانی در كنترل مثانه یا روده یا ضعف شدید پاها بروز كند، احتمالا عصب، صدمه شدیدتری دیده است و اگر درد به تدریج و در طول ماه‌ها ایجاد شده و بدون ارتباط با حركت بر شدت آن اضافه شود و به ویژه اگر با مشكلات دیگری نظیر كاهش وزن همراه باشد، مشكل جدی‌تر است و باید بررسی‌های دقیقی انجام گیرد.

کمردرد

آرتروز كمری:

ارتباط مشخصی بین وجود تغییرات فرسایشی در مهره‌ها و كمردرد وجود ندارد، به عبارت دیگر تمام كسانی كه دچار تغییرات فرسایشی هستند، مبتلا به كمردرد نمی‌شوند.

برخی افراد دچار كمردرد مزمن هستند و علت آن: آرتروز كمری، بیرون‌زدگی دیسك، حركت اضافی مفصل، تنگی مجرای نخاع و بیماری‌های دیگر مانند فیبرومیالژی (درد منتشر در بدن)، عفونت‌ها مثل سل و عفونت مهره‌ها در معتادان به مواد مخدر تزریقی، اسپوندیلیت انكیلوزان (نوعی بیماری التهابی كه مردان جوان را گرفتار می‌كند و كمردرد با استراحت بیشتر و با حركت كمتر می‌شود)، اختلالات استخوانی (مانند پوكی و نرمی استخوان)، تومورها و مشكلات شكمی و لگنی است.

درمان:

1- ایستادن و نشستن صحیح، تنظیم ارتفاع میز و صندلی، استفاده از كفش مناسب ، عدم استفاده از صندلی‌های راحتی و دسته‌دار كوتاه، كم‌كردن وزن ، تقویت عضلات پشت و شكم، كوتاه كردن مدت رانندگی، استفاده از تشك نسبتا سفت و قرار دادن یك بالش در زیر سر و ...

2- فیزیوتراپی

3- تمرینات خاص ورزشی

4- داروهای مسكن و گاهی شل‌كننده عضلات، ضدتشنج، ضدافسردگی و داروهای تزریقی

5- جراحی

جام جم آنلاین

* مطالب مرتبط:

تاثیر تغذیه بر کمردرد

دیسک کمر و علائم آن

درمان دیسک کمر

پارگی دیسک کمر

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

ورزش هایی برای كمردرد

با كمر درد چه كنیم؟

شیوه صحیح نشستن پشت میز

جلوگیری از كمردرد در رانندگان

كمردرد و كمبود ویتامین

کمردرد در بارداری

شاغلینی كه كمردرد می گیرند

ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.