تبیان، دستیار زندگی
آموزش نحوه انتخاب رشته آزمون سراسری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری (1)

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری

آموزش نحوه انتخاب رشته آزمون سراسری

ولی محترم، داوطلب گرامی

اینک در حساسترین لحظه زندگی تحصیلی، باید دست به انتخاب زد، انتخابی که می تواند توأم با دقت، آگاهی و دوراندیشی باشد و یا نباشد، شما داوطلبین عزیز، حداقل یک مرتبه این تجربه را داشته اید و دست به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد زده اید، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با انتخاب رشته آزمون سراسری ابتدا به بررسی تفاوت های انتخاب رشته در آزمون دانشگاه آزاد با آزمون سراسری می پردازیم و سپس به بیان نکات کلیدی در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری و نحوه انتخاب رشته در این آزمون، خواهیم پرداخت.

تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری:

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما از نتیجه آزمون خود مطلع نیستیم، یعنی قبل از اینکه در آزمون شرکت کنیم، انتخاب رشته خود را انجام می دهیم، در صورتی که در انتخاب رشته آزمون سراسری چنین نیست و ما در حین انتخاب رشته کاملاً از وضعیت آزمون و نتیجه آزمون مطلع هستیم، که این امر کمک فراوانی به ما در هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری می کند، چون می توانیم با انجام مقایسه ساده ای نسبت به نتایج داوطلبین سال گذشته، حدوداً متوجه شویم که برای قبولی در یک رشته چقدر شانس داریم ( براساس اینکه داوطلبینی که در سال های گذشته وضعیت نسبتاً مشابهی از لحاظ رتبه، نسبت به شما داشته اند، چه رشته هایی را قبول شده اند)، البته با توجه به تغییراتی که در اعمال سهمیه ها با توجه به بحث بومی گزینی رخ داده است، در استفاده از آمار و اطلاعات سال های گذشته باید کمال دقت و درایت را به کار برید.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ما با محدودیت در انتخاب هایمان مواجه هستیم(6 انتخاب در تمام وقت و 4 انتخاب در پاره وقت و پزشکی)، در صورتیکه در انتخاب رشته دانشگاه سراسری، ما حق یک صد انتخاب را خواهیم داشت و از این جهت بدلیل عدم محدودیت در تعداد انتخاب ها، انتخاب رشته آزمون سراسری آسان جلوه می کند.

در انتخاب رشته آزمون دانشگاه آزاد، ارزش هیچ یک از انتخاب ها با هم برابر نبود و بیش از 90% انتخاب اول ارزشمند بود، اما در انتخاب رشته آزمون سراسری، ارزش همگی یک صد انتخاب با هم برابر و یکسان است. یعنی اگر به طور مثال، شما رشته ای را از اولویت بیستم به اولویت دوم جا به جا نمایید، شانس قبولی شما افزایش نخواهد یافت. که این موضوع انتخاب رشته آزمون سراسری را بسیار منطقی، اصولی و عادلانه تر می سازد.

نکات فنی انتخاب رشته:

همان طور که اشاره شد انتخاب رشته آزمون سراسری سهل و آسان است از این جهت که شما می توانید یک صد رشته محل را انتخاب نمایید و به ترتیب بنویسید، امکان انتخاب 100 رشته محل در کنکور سراسری تأثیر هر گوه شانس و حدس و گمان را به حداقل می رساند، زیرا همان گونه که ذکر شد تقدم و تأخر در نوشتن انتخاب رشته محل، شانس قبولی داوطلب را کم و زیاد نمی کند، اما از سویی دیگر انتخاب رشته در آزمون سراسری، دشواری خاص خود را داراست، این دشواری از این جهت است که داوطلب برای انتخاب رشته صحیح و معقول  باید انتخاب رشته های خود را براساس اولویت علاقه و ترجیح رشته قبلی به رشته بعدی مشخص نماید، شخصی که انتخاب های خود را به طور صحیح انجام داده باشد، می گوید که من با تحقیق و تفکر، به طور مثال رشته محلی را که در اولویت یا انتخاب 30 ام خود قرار داده ام به رشته محل قرار گرفته در اولویت 31 ام و به تمام رشته محل های قرار گرفته در اولویت های بعدی (31 تا صدم) ترجیح می دهم. به عبارتی شما باید به گونه ای انتخاب رشته انجام دهید که انتخاب اول شما نسبت به 99 انتخاب دیگر و بعدی شما از هر لحاظ  برای شما ارجحیت داشته باشد. به نحوی که اگر به طور مثال شما در اولویت 40ام خود قبول شدید و بعدها متوجه شدید که در اولویت 60 ام هم قبول می شدید، افسوس نخورید که ای کاش، رشته محل اولویت 60ام را بالاتر و به جای اولویت 40ام می زدید.

در هنگام انتخاب رشته به این نکته خوب توجه داشته باشید که با یک مثال به شما عرض می نمایم و آن اینکه فرض کنیم که شما به فیزیک دانشگاه تهران بیشتر از رشته ی مهندسی برق همین دانشگاه علاقه دارید، نبابراین باید فیزیک دانشگاه تهران را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما دیگر پایین این رشته برق دانشگاه تهران را قرار ندهید، زیرا در صورتی رشته دوم خوانده می شود که شما در رشته ی اول قبول نشده باشید وپر واضح است، وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نمی رسد، بنابراین قطعاً در قبولی برق تهران نیز توفیقی حاصل نمی شود و یک انتخاب شما بی جهت از بین خواهد رفت.

در مورد رشته های نیمه متمرکز:

گزینش رشته های دانشگاه های سراسری به دو نوع متمرکز و نیمه متمرکز می باشد، گزینش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می دهد که اکثر رشته ها گزینشی متمرکز دارند، اما در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نهایی می باشد که بیشتر رشته های گروه هنر و از جمله رشته هایی مانند تربیت بدنی، از این دسته هستند، رشته های نمیه متمرکز را در هر اولویتی از یک تا صد می توانید انتخاب نمایید. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد. اما اگر داوطلبی، ابتدا در یک رشته نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولویت قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما رایانه دوباره به جست و جو ادامه می دهد، این بار ممکن است در یک رشته ی متمرکز نیز در انتخاب های بعدی پذیرفته شود، در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته متمرکز اعلام می شود که داوطلب می بایست به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام نماید، داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام مراحل دیگر ( مصاحبه، معاینه، امتحان عملی و یا علمی ) دعوت می شوند، چنانچه در این آزمون ها شرکت کرده و پذیرفته شوند باید از رشته های متمرکز خود انصراف داده و در رشته ی نیمه متمرکز ثبت نام نمایند. زیرا انتخاب نیمه متمرکز خود را بالاتر از انتخاب متمرکز خود در هنگام انتخاب رشته قرار داده اند. به عبارتی دیگر برای رشته ی نیمه متمرکز خود اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی پذیرفته نشوند و یا اصلاً شرکت نکنند، می توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند بنابراین اگر قصد انتخاب رشته های نیمه متمرکز را دارید، حتماً آن ها را در اولین انتخاب ها قرار دهید ( قبل از انتخاب های متمرکز) هر داوطلب می تواند از هر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب نموده و در انتخاب های یک تا صد خود قرار دهد ( 10 رشته نیمه متمرکز از دوره های روزانه شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و نیمه حضوری، البته به شرطی که مجاز به انتخاب رشته در این دوره ها شده باشد) همچنین داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی خود در آزمون گروه آزمایشی هنر نیز شرکت نموده اند در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته در این گروه آزمایشی می توانند دو رشته نیمه متمرکز نیز از این گروه انتخاب نمایند.

همچنین داوطلبانی که در سایت سازمان سنجش اظهار علاقه مندی به گزینش در رشته های بورسیه یا خاص نموده اند باید مطابق اطلاعیه سازمان سنجش باید در صورت مجاز شدن به گزینش در این رشته محل ها اینگونه رشته ها را  در اولویت های قبل از دهم و در برخی دیگر قبل از اولویت 30 ام قرار دهند.

فراموش نکنید که شما حق صد انتخاب را دارید، بنابراین با آسودگی خیال این کار را انجام دهید و رشته هایی را که احتمال قبولی متوسطی را هم دارید، حتماً انتخاب نمایید.

هر داوطلب به هنگام انتخاب رشته باید به این موضوع توجه کند که رتبه داوطلب در زیر گروه مربوط به رشته مورد نظر مهم است نه رتبه در سهمیه، چون رتبه براساس بالاترین نمره زیر گروه به دست می آید و این ماکزیمم نمره ممکن است به زیر گروه دیگری به جز رشته انتخابی داوطلب مربوط باشد.

حتماً در ایام انتخاب رشته با سایت سازمان سنجش مرتبط باشید و اطلاعیه های ارائه شده توسط سازمان را مطالعه نمایید.

تنها به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید و حتماً خودتان دفترچه شماره 2 را که توسط سازمان سنجش ارائه می شود مطالعه نمایید. معمولاً رشته محل هایی که جدید ایجاد می شوند، در انتخاب رشته های کامپیوتری منظور نمی گردند و داوطلبانی که از وجود این رشته ها مطلع می شوند و آنها را در اولویت های خود قرار می دهند، معمولاً با رتبه های پایین تر (بدتر) وارد این گونه رشته محل ها می شوند.

آسمان دلتان همیشه آبی باد

نویسنده: علی روانگرد

تنظیم: نسرین صادقی

این مطلب ادامه دارد

مطالب مرتبط

معرفی رشته‏های دانشگاهی

انتخاب رشته و مشاوره حضوری توسط مشاور کنکور تبیان

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی مشاوران نیاز دارید، کارشناسان ما در بخش مشاوره(کلیک کنید) پاسخگوی شما هستند.