تبیان، دستیار زندگی
بدن انسان از مواد شیمیایی گوناگونی ساخته شده است که به ما کمک می‏کند تا بو کنیم، ببینیم، حرکت کنیم و از همه مهمتر این که زنده بمانیم. ما همچنین به مواد شیمیای خاص موجود در غذا و سایر محصولات نیز وابسته‏ایم چرا که در مقابل بیماری‏ها و آسیب‏ها از ما حمایت م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بویاییت را تست کن

بدن انسان از مواد شیمیایی گوناگونی ساخته شده است که به ما کمک می‏کند تا بو کنیم، ببینیم، حرکت کنیم و از همه مهمتر این که زنده بمانیم. ما همچنین به مواد شیمیای خاص موجود در غذا و سایر محصولات نیز وابسته‏ایم چرا که در مقابل بیماری‏ها و آسیب‏ها از ما حمایت می‏کنند. در این آزمایش، خواص شیمیایی حواسمان را بررسی می‏کنیم.

بعضی مواد به راحتی مولکول‏های بوی خود را رها می‏کنند و بعضی دیگر برای انجام این کار احتیاج به کمک دارند.عطر و اسانس نعنا هر دو دارای بوی خوبی هستند.

بیایید روش‏های گوناگونی را بررسی کنیم که مولکول‏هایبو وارد هوا می‏شوند.

مواد لازم:

- عطر

- آبنبات نعنایی

- 2فنجان پلاستیکی کوچک

- دستمال کاغذی

- پوشش (کاغذ) پلاستیکی

- آب

طرز کار:

مرحله اول: 2 یا 3 قطره عطر را در ته فنجان پلاستیکی بریزید. و یک دستمال کاغذی را باز کرده و به سرعت آن را روی فنجان قرار دهید.

عطر

مرحله دوم: روی دستمال کاغذی را بو کنید. آیا شما بویی استشمام می‏کنید؟ 1 یا 2 دقیقه منتظر بمانید و دوباره بو کنید. آیا این بو شدیدتر شده است؟ آیا مولکول‏های بو قادرند از میان دستمال، وارد هوا شوند؟

مرحله سوم: اکنون یک تکه پوشش پلاستیکی را روی فنجان قرار دهید و بیرون پوشش پلاستیکی را بو کنید. آیا شما بویی حس می‏کنید؟ 1

یا 2 دقیقه منتظر بمانید و دوباره بو کنید. آیا این بو شدید‏تر شده است؟ آیا مولکول‏های بو قادرند از میان پوشش پلاستیکی عبور کرده و وارد هوا شوند؟

مولکول‏های بو، از عطر به راحتی وارد هوا می‏شوند. بیایید ببینیم آیا این قضیه در مورد یک تکه آبنبات نعنایی نیز صحیح می‏باشد.

نعنا

1- یک تکه آب نبات نعنایی در هر دو فنجان قرار دهید. هوای اطراف آبنبات‏ها را در هر فنجان بو کنید. آیا شما بوی نعنا را استشام می‏کنید؟

2- در یکی از دو فنجان به میزان   آن آب اضافه کنید. فنجان محتوای آب را تکان دهید و هوای روی فنجان را بو کنید آیا اکنون شما بوی نعنا را استشام می‏کنید؟

در مورد آن فکر کنید...

شما دیدید چطور مولکول‏های بو موجود در عطر به راحتی وارد هوا می‏شوند اما مولکول‏های بوی موجود در نعنا نیاز به کمک دارند و این کمک از طریق حل کردن آب‏نبات در آب صورت می‏گیرد. آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده‏اید که بعضی برگ ‏ها و میوه‏ها باید پاره یا بریده شوند تا بوی آنها آزاد شوند و شما می‏توانید آن را استشام کنید؟

آزمایش: قسمت بیرونی یک پرتقال، لیمو یا گریپ‏فروت را بو کنید.

پرتقال

از ناخن انگشتان استفاده کنید و خراشی روی پوست میوه ایجاد کنید. حالا پوست میوه را بو کنید. متوجه چه چیزی می‏شوید؟ چرا شما فکر می‏کنید ایجاد خراش باعث رهایی مولکول‏هایبو می‏شود؟

خواص شیمیایی کجاست؟

مولکول‏های گوناگون، به میزان متفاوت وارد هوا می‏شوند با اینکه تبخیر می‏شوند. همچنین بعضی مولکول‏ها دارای بوی شدیدتری نسبت به بقیه هستند.

عطر از مولکول‏هایی ساخته شده است که به راحتی وارد هوا می‏شود و دارای بوی تندی نیز هست. مولکول‏های موجود در آبنبات با طعم نعنا نیز دارای بوی تندی است اما قبل از اینکه به راحتی تبخیر شود باید در آب حل شود.

ترجمه: نعیمه درویشی

ویرایش و تنظیم: مهدیه زمردکار

**********************************************

مطالب مرتبط

درخت آرزوها

سلام ماشین های ابری

پروانه‏ای جادویی

مورچه و کندوی عسل

آدم های خوب ، زلال و پاک

کارهای خوب امروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.