تبیان، دستیار زندگی
مشکل از همین جا بوجود می آید که نوجوان در شک های خود باقی بماند و این تردیدها در نهاد او تثبیت شود . خطر دیگر این است كه او برای برطرف کردن شک های خود در امور دینی ، به افراد ناصالح و بی اطلاع رجوع كند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط با خدا یا جوانی کردن؟!

ارتباط با خدا

نوجوان وجوان به عنوان عضوی از اعضای خانواده به شمار می آید . در صورت سلامت روح و جسمش ، خانواده در آرامش بسر می برد ، ولی اگر نوجوان در ورطه فساد و بزهكاری گرفتار شود ، خواه ناخواه خانواده آسیب می بیند . همانطور که حفظ سلامت اعضای بدن برای هر انسانی ضروری است ، هدایت و ارشاد نوجوان نیز برای پدر و مادر امری اجتناب ناپذیر است . نوجوان دارای نیازهای جسمی ، روحی ، فکری و مذهبی است . لذا او به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از پدر و مادر خود می خواهد که ابعاد گوناگون نیازهایش را پاسخگو باشند . درهمین رابطه ، تربیت دینی نوجوانان یکی از امور ضروری در هر خانواده است . در اینجا لازم است که نكات خاصی را كه مربوط به تربیت دینی نوجوانان است ، بازگو کنیم .

همانطور که می دانید رشد افکار مذهبی و علاقه به فضیلتهای اخلاقی می تواند در سنین نوجوانی به اوج خود برسد . بعضی از نوجوانان در این دوران ، تمایل دارند که نه تنها رفتار خودشان كه اعمال دیگران نیز براساس خیر و مصلحت و درستی باشد . این افکار باعث می شود که از بی قیدی برحذر باشند و خود را از فساد دور کنند . گرچه در سن نوجوانی زمینه صفا و پاکی و خلوص درونی بیشتر است ، اما شک های مذهبی نیز در همین سنین آغاز می شود .

آنها باید احساس کنند كه امور مذهبی در زندگی كاربرد مثبت دارد و می توانند نیازهای روانی خود را نیز با استعانت از آموزه های دینی برطرف نمایند .

نوجوانان وجوانان گاهی در اعتقادات خود و والدین شک می کنند . نوجوان می خواهد مطمئن شود که آیا آنچه را که تا به حال به دست آورده ، درست بوده یا خیر؟ او می خواهد با دلایل عقلی و منطقی همه اعتقاداتش را رد و یا قبول كند و تفسیری نو از جهان هستی داشته باشد . البته گاهی از اینکه شک هایش را با دیگران مطرح کند ، نگران است . مشکل از همین جا بوجود می آید که نوجوان و جوان در شک های خود باقی بماند و این تردیدها در نهاد او تثبیت شود . خطر دیگر این است كه او برای برطرف کردن شک های خود در امور دینی ، به افراد ناصالح و بی اطلاع رجوع كند .

حال وظیفه مربیان و والدین در این خصوص چیست ؟ والدین و مربیان نقش بسیار مهمی در جهت دهی نوجوانان و جوانان در پیروی از اصول مذهبی و اخلاقیات پسندیده دارند . روابط آموزشی و مذهبی والدین و مربیان با نوجوانان ، می بایست براساس دوستی و محبت و استدلال شكل گیرد .

ارتباط با خدا

آن هاباید با شیوه درست اندیشیدن آشنا شوند و اعتقاد به مبانی دینی و جهان بینی توحیدی را باید براساس برهان عقلی به آنها ارائه كرد . دراین رابطه می توان کتب مناسبی را که جوابگوی سؤالات و شبهات نوجوانان و جوانان است ، به آنها معرفی کرد . البته شیوه طرح مسایل مذهبی با نوجوانان ، بسیار اهمیت دارد . موضوعات دینی باید به گونه ای بیان شود که آنها بتوانند آموزه های دینی را با زندگی روزمره خود تطبیق دهند . آنها باید احساس کنند كه امور مذهبی در زندگی كاربرد مثبت دارد و می توانند نیازهای روانی خود را نیز با استعانت از آموزه های دینی برطرف نمایند . اگر تفهیم مسایل دینی ، با تجربه و عمل توأم شود ، در ضمیر نوجوان ، نقش می بندد . با ارشاد والدین و مربیان می توان نوجوانان را به این حقیقت رساند که دین با عقل و علم هماهنگ و سازگار است . در این صورت نوجوان پی می برد در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با شتاب فزاینده به پیش می رود ، دین و مذهب ، مانعی برای تکامل و ترقی بشر نیست و حتی آموزه های دینی ، انسان را به پیشرفتهای علمی ترغیب می كنند .

نوجوانان و جوانان باید با شیوه درست اندیشیدن آشنا شوند و اعتقاد به مبانی دینی و جهان بینی توحیدی را باید براساس برهان عقلی به آنها ارائه كرد .

والدین و مربیان موظفند  در مواقع دعا ، دلیل علمی و روانی این نوع درخواست را ذكر کنند و اثرات نیایش را در زندگی و اعمال انسان توضیح دهند . برای نوجوان باید تفهیم شود که دعا عامل سکون و بی تحرکی نیست ، بلکه عامل حرکت است و به او امید و انگیزه می بخشد . هر انسانی نیازمند به یک تکیه گاه زوال ناپذیر و نیرومند است ، تکیه گاهی که در همه لحظات بتواند به آن پناه ببرد و از او کمک بخواهد . اعتماد نوجوان به مبداء هستی ، در وجودش تحولی ریشه ای و پایدار ایجاد می کند . و از تزلزل و تردید باز می دارد . به این شكل ، زندگی برای او ، معنای عمیق و با ارزشی می یابد و موجب اعتماد به نفس در او می شود .

سایت صدای جمهوری اسلامی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

غریزه هم مفید است

فریب غرایز را نخوریم

زندگی منهای خدا

برای دنیا و آخرت

جوانان طالب آرامش بخوانند!

لطفا نوجوانتان را دین زده نکنید

این جا جای تو نیست

جوان در گفتار رهبری(2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.