تبیان، دستیار زندگی
این روزها با آغاز فصل تعطیلات مدارس، اوقات زیادی جهت گذران فراغت وجود دارد، به همین دلیل بسیاری از افراد با رفتن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سونا در كمین سلامتی افراد

اثرات مضر سونا بر دستگاه تنفسی

سونا

این روزها با آغاز فصل تعطیلات مدارس، اوقات زیادی جهت گذران فراغت وجود دارد، به همین دلیل بسیاری از افراد با رفتن به مراكز مخصوص ورزشی به ورزش‌های آبی می ‌پردازند كه یكی از آن ها سونای تر و خشك است، ولی لازم به ذكر است كه این محیط می ‌تواند برای برخی مساله‌ ساز شود و بسیاری را دچار حساسیت و حتی بیماری كند.

دكتر محمدمسعود ذاكر، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، متخصص بیماری‌های داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه در این خصوص می ‌گوید:

بیماری‌ های مربوط به سونا به دو قسمت تقسیم می ‌شود:

* گروهی كه سونا مستقیما روی ریه تاثیر می‌ گذارد.

* و دیگری سونا تشدید كننده‌ های بیماری ریوی است.

بیماری سونا

شایع‌ ترین بیماری مرتبط با سونا، بیماری ‌ای به نام "سونا" یا "بیماری افراد سونا گیرنده" است كه در حقیقت نوعی پنومونی ‌(Pneumonia) یا التهاب ریه ی‌ حساسیتی است كه وقتی افراد به سونا می ‌روند، نسبت به باكتری ‌های محیط حساسیت نشان می ‌دهند.

دكتر ذاكر با اشاره به این مطلب اظهار می ‌كند: این كه چه افرادی در این خصوص دچار حساسیت می ‌شوند بستگی به ژنتیك آن ها دارد كه 2 تا 9 ساعت پس از سونا دچار دردهای عضلانی، سرفه، تب اندك، سردرد و احساس خستگی می ‌شوند كه هر چه علائم آن شدیدتر باشد، احتمال مراجعه به پزشك بیشتر می ‌شود و پس از گذشت 12 تا 72 ساعت، علائم خود به خود قطع می ‌شود، مگر این كه دوباره قبل از گذران این مدت، فرد مجددا به سونا برود و با عامل بیماری زای مربوطه در محیط برخورد كند.

این فوق‌ تخصص بیماری‌ های ریه عنوان می ‌كند: این بیماری نوعی التهاب ریه حساسیتی حاد است و در كنار این التهاب حساسیتی حاد، التهاب حساسیتی مزمن نیز وجود دارد كه علائم آن زیاد محسوس نیست و فقط احساس خستگی به همراه تنگی نفس مشهود است كه فرد را در طولانی ‌مدت دچار بیماری مزمن ریه می ‌كند و پس از آن علائمی شدید شبیه برونشیت مزمن ظاهر می ‌شود و ریه به سمت فیبروز پیش می ‌رود.

بیماری ریه وان داغ

شكل دیگری از بیماری كه ممكن است نوع باكتری مولد آن فرق كند، به نام "ریه وان داغ" (Hot tub lung) است كه در آن با رشد كپك‌ های كنار وان حمام، باكتری خاص(باسیل مایكوباكتریوم غیرسلی)‌ فعال می‌ شود كه علائم آن همچون بیماری "سونا" 2 تا 9 ساعت پس از سونا ظاهر می شود که شامل التهاب ریه حساسیتی به آنتی‌ ژن این باكتری است كه خود می ‌تواند مستقیما در افرادی كه دارای ضعف ایمنی هستند، بیماری عفونی ریه ایجاد كند.

مبتلایان به آسم و انسداد ریوی

آسم

دومین گروه، بیماری‌ هایی ‌اند كه مستقیما توسط سونا ایجاد نمی شوند، بلكه محیط سونا باعث تشدید آن بیماری‌ ها می‌ شود كه مهم ‌ترین آن ‌ها، "آسم" است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با ابراز این مطلب می‌ افزاید: استفاده از "كلر و برم" در ‌آب سونا باعث می ‌شود بیماران آسمی دچار تشدید بیماری شوند. همچنین ممكن است افراد سالم نیز دچار تحریك ‌پذیری را‌ه‌ های هوایی شوند و فرد با علایمی همچون علائم آسم (خس‌خس سینه، تنگی‌ نفس و...) مواجه شود.

دكتر ذاكر می ‌گوید: گروهی از بیماری ‌ها ممكن است در مواجهه با سونا، تشدید شوند كه اغلب شامل بیماری ‌های انسداد ریوی می باشد كه ناشی از سیگار است و شایع ترین آن برونشیت مزمن است. به گفته وی اكثر این بیماران سیگاری ‌اند و سونا به دلیل گرمایی كه دارد و تعریقی که ایجاد می ‌كند، كار تنفسی آن ها را زیاد كرده و ترشحات تنفسی را غلیظ می‌ كند و باعث ایجاد خلط و ترشحات خشك می ‌شود.

این عضو هیات علمی خاطر نشان می‌ كند: گرمای سونا باعث می‌ شود افراد دچار گرمازدگی شوند. همچنین در افرادی كه دچار بیماری انسدادی مزمن ریه هستند، با تاثیر بر گردش خون و سیستم قلبی‌، كار تنفسی‌ را بیشتر کرده و با انقباض عروق ‌شان، بیماری‌ آن ها را تشدید می ‌کند.

درمان

دكتر ذاكر درباره ی نحوه درمان بیماری ‌های سونا می ‌افزاید: اگر بیمار در مرحله حاد بیماری به پزشك مراجعه كند، با درمان‌های وریدی و داروهای استنشاقی ریه، قابل درمان است اما در نوع مزمن كه ریه رو به ‌سوی فیبروز می ‌رود (با علایم برونشیتی)‌ درمان بسیار مشكل می‌ شود، چون آن قسمتی از ریه كه بر اثر برخورد مداوم با آنتی ‌ژن باكتری تخریب شده است، دیگر قابل برگشت نیست و فقط می ‌توان بیماری را كنترل كرد.

وی در پایان خاطرنشان می ‌كند:‌ اگر فردی 2 تا 9 ساعت پس از سونا دچار علائم بیماری سونا گردید، نباید این علائم را به حساب سونا بگذارد و بایستی هر چه سریع ‌تر به پزشك متخصص داخلی یا ریه مراجعه كند.

جام جم آنلاین

*مطالب مرتبط:

سونا و فواید آن (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.